آکادمی اسکار دیروز سهشنبه اعلام کرد مقررات جدیدی وضع کرده که رعایت آن برای همه فیلمهایی که تمایل به حضور در دور بعدی این رقابت را دارند، ضروری است.
به گزارش سینماسینما، آکادمی اسکار دیروز سهشنبه مقررات جدید وضع کرد که به نظر میرسد یکی از آنها یک پیروزی بزرگ برای نتفلیکس باشد.
سیاست جدیدی که روی بزرگترین تعداد شرکت کنندگان تاثیر میگذارد و از استودیوها، توزیعکنندگان و فیلمسازان میخواهد از یک پستخانه مورد تایید آکادمی استفاده کند تا محتوای چراغ سبز گرفته جوایز از فیلمهای تاییدشده را برای اعضای آکادمی بفرستد. چه آن محتوا فیزیکال و چه دیجیتال باشد.
یک سیاست جدید دیگر که روی بسیاری از رقبای این فصل از جوایز تاثیر خواهد گذاشت مربوط به برگزاری کمپینهای پس از دریافت نامزدی میشود. بر این اساس هیچ فیلمی نمیتواند بیش از ۴ نمایش و جلسه پرسش و پاسخ پس از کسب نامزدی برگزار کند آن هم بدون توجه به بخش یا کشوری که رخداد در آن برگزار میشود. این قانون جدید ۲ نمایش اضافهای که در حال حاضر در اختیار نامزدهای بخشهای مستند یا فیلم خارجی زبان قرار دارد را از بین میبرد اما روی رخدادهای پس از کسب نامزدی از جمله فستیوال فیلم بینالمللی سانتا باربارا تاثیر نمیگذارد که در آن فیلمها و افراد نامزدشده اغلب برای شرکت در جلسههای پرسش و پاسخی حاضر میشوند که نگاهی به گذشته مسیر حرفهای کاریشان میاندازد و در عین حال به اثری که اخیرا نامزد شده هم میپردازد.
دلیل این که چنین رخدادی تحت تاثیر قانون جدید قرار نمیگیرد این است که در آن جا، فیلم نامزد شده به نمایش در نمیآید.
رقبای بخش مستند هم از حالا به بعد باید چیزهای جدیدی را در نظر بگیرند. آکادمی از حالا به بعد تنها فیلمهای مستندی را شایسته دریافت اسکار میداند که یک جایزه معتبر از یک فستیوال فیلم رقابتی بدون توجه به هر نمایش عمومی قبلی یا توزیع توسط ابزار غیرسینمایی دریافت کرده باشند. لیست فستیوالها و جوایز اواخر بهار اعلام خواهد شد اما این یک پیروزی غیرقابل انکار برای نتفلیکس، غول صنعت استریمینگ است که هر سال مجموعهای از فیلمهای مستند را قابل رقابت میکند و حالا میتواند کاری کند که در صورت پیروزی مستندها در یک فستیوال، حتی بدون نمایش سینمایی، آنها را به اسکار برساند.
این حرکت در عین حال رقابت را برای مستندهایی آسانتر میکند که خارج از آمریکا ساخته شدهاند. علاوه بر این، تعداد بیشتری از فیلمها به لیست بلندبالای شرکتکنندگان سالانه اضافه خواهد شد و داوران باید برای تهیه لیست نهایی خود تلاش بیشتری کنند. سال گذشته تعداد مستندهای ارسالشده به ۱۷۰ عنوان رسیده بود.
وقتی بحث بخشهای موسیقی آکادمی میشود، احتمالا اوایل فصل جوایز اوضاع بسیار رقابتیتر خواهد شد چون قرار است شاخه موسیقی در ماه دسامبر لیستی نهایی از ۱۵ فینالیست را برای اسکار بهترین موسیقی متن اوریجینال و بهترین آهنگ اوریجینال به انتخاب رایگیری ترجیحی اعلام کند. این به این معنی است که بیش از یک ماه پیش از اعلام نامزدهای اسکار، بیشتر رقبا از فصل جوایز حذف خواهند شد.
تهیهکنندگانی که میخواهند در بخش بهترین فیلم مستند و بهترین مستند شرکت کنند هم خبرهای خوبی دریافت کردند چون پیش از این تنها یکی از تهیهکنندگان میتوانست کنار کارگردان در لیست اسکار قرار بگیرد اما با قوانین جدید، سه تهیهکننده میتوانند برای یک فیلم نامزد شوند و اگر درخواستی که در حال حاضر مطرح شده مورد قبول واقع شود، تهیهکننده چهارم هم میتواند اضافه شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- راهیابی «آخرین وسوسه» به جشنواره مورد تأیید اسکار
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- دلایل ایرنا برای ناکامی «جنگ جهانی سوم» در نامزدی اسکار
- سینمای ایران و ۲۳ تلاش ناکام برای اسکار
- آکادمی اسکار منتشر کرد؛ فهرست رسمی ۹۲ فیلمِ بخش بهترین فیلم بینالمللی
- «جنگ جهانی سوم»؛ یکی از پدیدههای غیرقابل پیشبینی اسکار
- پاکستان فیلم منتخب خود برای اسکار را ممنوع کرد
- جایزه بزرگ جشنواره فیلم کوتاه تهران به «فیلسوف» رسید
- «جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود