
به گزارش سینماسینما، حبیب باوی ساجد، کارگردان سینما و داستان نویس، کتاب «سینمای بی چیز» را بر اساس یادداشت های دوران فیلم برداری و ساخت «سامی» نخستین فیلم بلند داستانی سینمایی خود نوشته است.
این کتاب، شامل ۷ فصل، مقدمه و بازتاب سینمای بی چیز است که در ۲۰۰ صفحه توسط انتشارات افراز چاپ و منتشر شده است.
باوی ساجد که پیش از این، کتاب هایی درباره «احمد محمود»، «عدنان غریفی» و مجموعه داستان «عصابه» را نوشته و توسط انتشارات فراز منتشر کرده است، فیلم سینمایی «سامی» را مستقل و با استناد به کتاب «سینمای بی چیز»، با هزینه بسیار کم، تهیه و تولید کرد و با این فیلم، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم «کازان» در کشور روسیه شد، همچنین با این اثر سینمایی تاکنون منتخب فستیوال های رم در ایتالیا، نادو در مراکش و امید در سوئد بوده است.
باوی ساجد که از شاگردان کارگاه آموزش فیلمسازی عباس کیارستمی است، در کتاب «سینمای بی چیز» تلاش میکند با به اشتراک گذاشتن تجربه اش، راه چگونه تهیه و تولید فیلمهای کم هزینه را به صورت عملی برای فیلمسازان هم نسل خود شرح بدهد.
او در فیلم سینمایی «سامی» اغلب از نابازیگران استفاده کرده، همچنین با گروه فنی باتجربه، اما فاقد تجربه فیلم سینمایی داستانی بلند همکاری کرده است و با فیلمبرداری در فضای واقعی، از ساخت دکور و طراحی صحنه پرهیز کرده تا در کنار چهره های واقعی و فاقد گریم هم فیلم خود را با هزینه کم بسازد و هم راوی زندگی واقعی مردم عرب جنوب کشور باشد.
کتاب «سینمای بی چیز»، در برگیرنده یادداشت های فیلمساز از دوران نوشتن فیلمنامه، پیش تولید، تولید، مراحل فنی و آماده نمایش شدن و بازتاب فیلم در نزد منتقدان، رسانه های گروهی و سینماگران است.
باوی ساجد در مقدمه نسبتأ بلند، با ارجاع به تاریخ سینما کوشش میکند نظریه سینمای بی چیز را فراتر از یک تجربه شخصی بسط و گسترش بدهد تا از این رهگذر، فیلمسازان جوان، در چرخه سینمای سرمایه محور و بازیگر محور انتظار نکشند و بتوانند فیلم های مستقل و شخصی خودشان را بسازند.

برچسبها: حبیب باوی ساجد, کتاب «سینمای بی چیز»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنهایی، وجه اشتراک بشریت/ برای کیومرث پوراحمد
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- نمایش فیلم «سامی» در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم «رُم»
- «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم «کازان» روسیه را گرفت
- حضور فیلم سینمایی «سامی» در بخش رقابتی جشنواره بینالمللی فیلم HOPE سوئد
- نمایش «سامی» در جشنواره بینالمللی فیلم «کازان» روسیه
- فیلمساز ایرانی عضو ثابت هیات داوری و سفیر جشنواره فیلم در آمریکا شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت