شاید این روزها که بیش از هر زمان دیگر با جعل سینمای اجتماعی بر پرده سینما مواجهیم و در عین حال، شاهد تلاشی هستیم که به دنبال اجتماعی کردن پدیده های ناقصِ ذهنی است، وقت خوبی باشد برای مروریک سه گانۀ اجتماعی؛ سه گانه ای مربوط به دورۀ اوج فیلمسازی رسول صدرعاملی: «دختری با کفش های کتانی»، «من ترانه پانزده سال دارم» و «دیشب باباتو دیدم آیدا». مروری به قصد سنجش و قیاس، که این فیلم ها چه داشتند که صفت «اجتماعی» برازنده شان بود و اکنون این صفت از فیلم های این روزهای سینمای ما غایب است. به گمانم می شود داشته ها و نداشته ها را در دو واژۀ فراگیر گرد آورد: «واقعیت» و «شجاعت»؛ صدرعاملی زمان ساختن این سه فیلم، به خصوص دو فیلم نخست، سراغ پدیده هایی رفته بود که تا حدی در فضای سینمای آن دوران تابو محسوب می شدند و در عین حال آشکارا وجود و جنبه های اجتماعی داشتند و گرچه به بسیاری از قواعد تن داده بود و تلاش کرده بود لب مرز خطوط قرمز بماند اما سطح تن دادن او به عرف سینمای آن روزها و قواعد مرسوم ارشاد، قضیۀ سر آوردن به جای کلاه نبود. وَهمی که این روزها بر پرده به جای سینمای اجتماعی نشسته است محصول مشترک ترس و دروغ است. واقعیت، بخش لاینفک سینمای اجتماعی است اما واقعیت ها واژه ها نیستند. حتی خبرها نیز نیستند. کانون بحران فیلم را می توان به موضوعات فراوانی اختصاص داد: دختران فراری، اعتیاد، فقر، فساد و… اما این ها صرفاً واژه اند و به خاطر وسعت معنایی شان واژه هایی بی خطر. با این واژه ها نمی شود فیلم ساخت، در حقیقت حتی با اتکا به این واژه ها که چارچوبشان می تواند همه چیز را در بر بگیرد مقالۀ خوبی هم نمی شود نوشت و دقیقاً تفاوت روزهای درخشان سینمای اجتماعی صدرعاملی و امروز از همین جا شکل می گیرد، از جریان زندگی در جزئیات، در حواشی؛ واژه ها نیستند که سینمایی را به سینمای اجتماعی بدل می کنند، جهان فیلم است. جهان فیلم مرکب از اجزایی است که در جهان ما وجود دارند و آنچه برخاسته از ذهن کارگردان و نویسنده است، اینها به نحوی در امتداد همند، اگر مناسبات، فضاها، روابط و دلایل درست چیده شوند، بسیاری از حفره های خالی جهان فیلم، بسیاری از آن چیزهایی که ناگفتنی اند یا باید ناگفته بمانند خود به خود پر می شوند. در «دیشب باباتو دیدم آیدا» حرف های زیادی هست که بر زبان نمی آید، استدلال های دقیقی پیدا نمی کنید که چرا و چگونه، احساسات بزرگسالان اطراف آیدا، با تمام جزئیاتش و علت آنها شکافته نمی شود، همینطور در دو فیلم دیگر. مرزهای اخلاقی با تبر بر سرتان فرود نمی آیند و با وجود این تماشاچی آنقدر که باید بداند می داند. علتش موفقیت صدرعاملی در ساختن جهان داستانش است. جهان او که امتدادش به جهان خود ما می رسد (و شاید این را نیز بتوان جزئی از تعریف کامل تر فیلم اجتماعی در نظر گرفت)، آنچنان بر پایۀ واقعیات جامعه پیش می رود که نیازی نیست برای هر جزئش دلیل بتراشد، بسیاری از دلایل از پیش در ذهن تماشاگر حاضرند. وقتی در فیلمی که برچسب اجتماعی را بر پیشانی دارد، فیلمنامه نویس و کارگردان خود را ناگزیر از توضیح همه چیز دیده اند، وقتی ناچارند مرزهای اخلاقی را که در این شرایط غالباً به سمت اخلاق حداکثری (یعنی دقیقاً نقطۀ مقابل فضای جامعه) سوق داده شده اند با شدت و حدت فریاد بزنند و فضای خالی پیوندهای شکل نگرفته را با این اخلاق حداکثری پر کنند دیگر با فیلمی اجتماعی مواجه نیستیم. با فیلمی جعلی -تخیلی مواجهیم که فاقد جهان است. که شخصیت ها و اتفاقاتش هر کدام در گوشه ای منفک از ذهن نویسنده شکل گرفته اند و پیوسته فریاد می کشند و توضیح می دهند تا آنها را ببینیم، تا باور کنیم آنها در جهان ما هستند. سینمای اجتماعی صدرعاملی در روزهای درخشانش، جهانی داشت فهمیدنی، که اجزایش بی سر و صدا به کار روزمرۀ خود مشغول بودند و کار خودشان را می کردند، و اعتنایی هم نمی کردند که ما تماشایشان می کنیم یا نه.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رسول صدرعاملی : هیچ سالی به طعم گس امسال نبوده است/ما سینما را دوست داریم
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- برشهای کوتاه/ سکانسهایی از فیلم هر شب تنهایی
- دفاع رسول صدرعاملی از رنج کشان /فیلم محمد کارت بدون سرمایه رنجکشان ساخته نمی شد
- نمایش «سال دوم دانشکده من» در استرالیا پس از دعوت به مسابقه جوایز آسیا پاسیفیک
- زمان اکران آخرین فیلم رسول صدرعاملی مشخص شد
- رسول صدرعاملی داور جشنواره بینالمللی سنگاپور شد
- گفتوگو با رسول صدرعاملی به مناسبت موفقیت فیلم «سال دوم دانشکده من» در جشنواره فیلم مسکو/ مفهومگرا شوی، بازی را باختهای
- رسول صدرعاملی در مصاحبه مطبوعاتی در جشنواره مسکو: تحریمکنندگان، هشتاد میلیون ایرانی را هدف تیرهای خود قرار میدهند
- صدر عاملی :این روزها ماندهام میان فراستی و سالومه و مسیح علینژاد!
- رسول صدر عاملی بازیگر «خداحافظ دختر شیرازی» شد
- رسول صدر عاملی :آیا بازیکنان تیم ملی تحریک کننده و نیمه لخت هستند؟/شما را به خدا بس کنید!
- صدرعاملی :مدیرکل اداره نظارت وارزشیابی می گفت فیلمهایت ترویج دختر بازی است!
- انتقاد تند رسول صدر عاملی به مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با سخنگوی یک گروه تروریستی
- اکران «سال دوم دانشکده من» فیلم جدید رسول صدرعاملی در پاییز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- رسما اعلام شد؛ اولین نمایش جهانی فیلم جدید اسکورسیزی در جشنواره کن
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
آخرین ها
- رسما اعلام شد؛ اولین نمایش جهانی فیلم جدید اسکورسیزی در جشنواره کن
- درگذشت عکاس قدیمی سینما
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش