منصور لشکریقوچانی تهیهکننده سینمای ایران، درباره انحصارطلبیهایی که در نمایش خانگی توسط چند پلتفرم ایجاد شده و پیامدهای آن گفت: ساخت سریالها و محتواهای فرهنگی سمت و سوی سلیقه فرهنگی جامعه را تعیین میکنند. با توجه به اینکه پلتفرمها به دلایل شرایط اقتصادی، مشکلات خاص خود را دارند و کار آنها بیشتر جنبه تجاری دارد تا فعالیت فرهنگی؛ به همین دلیل تلاش میکنند به سهلالوصولترین روش به درآمد برسند.تاچند سال پیش بخش اصلی فضای فرهنگی کشور در دست صداوسیما بود. یعنی سریالها و برنامههای این رسانه بود که به فرهنگ مردم جهت میداد که متاسفانه صداوسیما دراین مقوله موفق نبود. سطح سلیقه مخاطب از نظر سینمایی و تصویری و از نظر فرهنگ عمومی در عرض این سالها افت کرده است.
به گزارش سینما سینما ،تهیهکننده عصریخبندان ادامه داد: در آغاز کار پلتفرمها، شاید چند سریال خوب ساخته شد، اما چون این پلتفرمها فقط به سراغ درآمدزایی رفتند، عملکرد آنها از صداوسیما هم بدتر شد. یعنی رسانه ملی در برخی موارد رعایت حال فرهنگ جامعه را میکرد، اما این پلتفرمها تنها هدفشان تامین درآمد است. البته به این معنا نفی کلی آنها نیست بلکه سیستم اقتصادی فضای مجازی ما به گونهای است که آنها برای امرار معاش و حیات خود چارهای جز اینکه به ارزانترین قیمت ممکن سریال تهیه کنند، ندارند.
تنزل سطح سلیقه مردم و تاثیر پلتفرمها
به اعتقاد لشکریقوچانی، سطح سلیقه مردمی که به سینما و سریال علاقمندند، سمت و سوی نازلی پیدا کرده و از سویی مشکلات اقتصادی کشور، دو رخدادی است که سبب شده پلتفرمها به جای اینکه آثاری با درجه فرهنگی «الف» تولید کنند، سریالهای خیلی سهلالوصول و ارزان قیمتی با درجه «ج» تولید میکنند؛ چون به اندازه خودشان مشتری دارند، پس این پلتفرمها ترجیح میدهند به فکر درآمد باشند تا فرهنگ جامعه ایرانی و خود را مسئول و متعهد به فرهنگ نمیدانند. این اتفاق باعث میشود سطح سلیقه مردم پایین بیاید و مخاطب دغدغهمند و حرفهای هم از این پلتفرمها خارج شود.
ایجاد یک سینمای ملی و قطع دست واسطهگرها
تهیهکننده فیلم خط ویژه، در خصوص چگونگی قطع واسطهگرها و برگشت سود اصلی به تهیهکنندگان در فضای مجازی افزود: از چند زاویه میتوان به این مساله توجه کرد. اما نکتهای که مورد توجه من، اینکه در کشور ما فضای مجازی و زیرساختهای آن متعلق به حاکمیت است. یعنی ما چیزی به اسم بخش خصوصی در اینترنت نداریم. برداشت من این است که چرا فضای مجازی، اینترنت و اینترانت که برای حاکمیت است با دو دست واسطه و اختلاف به تهیهکننده و سینما برسد؟
یعنی چرا پلتفرمهای فروش اینترنت مانند همراه اول، رایتل، ایرانسل و … و بعد هم یکسری از پلتفرمهای vod بین هنر و اینترنت وجود دارند؟
به اعتقاد او، با توجه به اینکه اینترنت و اینترانت در کنترل دولت بوده و حاکمیت این بخش را واگذار نکرده است، بنابراین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه سینما یا حتی خود وزارت ارتباطات تشکیلاتی را به وجود بیاورند که هر نوع اطلاعات سینمایی، خبر فرهنگی، فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و … در آن فضا گنجانده شود. در این صورت سهم سینما هر اندازه که است مستقیم به سینما میرسد. چرا این دو واسطه باید پول را بردارند؟
لشکری قوچانی درباره ایجاد یک پلتفرم ملی هنر نیز گفت: پیشنهاد من این است که وقتی سینماگران ببینند همه محتوا و اخبار سینمایی در فضایی توسط وزارت ارشاد یا جای دیگری گنجانده میشود و درآمد و گردش مالی آن مستقیم به حساب صاحبان اثر میآید، به طور قطع تلاش مضاعفی خواهند داشت. یک حجم قابل توجهی هم از درآمد آن متعلق به وزارت ارشاد و به عبارت درستتر متعلق به هنر است. در هر صورت ما به سینمای مجازی احتیاج داریم. درآمد سینمای مجازی باید مستقیم و بدون واسطه به اهالی سینما برسد.
مشکل اپراتورهایی که به ظاهر قانونی هستند
او با شرح مثالی درباره اهمیت حذف پلتفرمهای واسطه نیز گفت: برای مثال فروش آنلاین فیلم «خروج» در فضای مجازی عددی زیر یک میلیارد تومان است. اما بسیاری هم فیلم خروج را غیرقانونی دیدهاند. کسی که این فیلم را غیرقانونی دیده در هر صورت برای دیدن آن، بابت حجم اینترنت پول پرداخت کرده؛ اما آن پول کجا رفته؟ در واقع آن میزان پول هم حق فیلم خروج است. چون برای دیدن آن اثر حتی به صورت غیرقانونی حجم اینترنتی خریداری شده است. اینترنت هم در ایران گران است. ما یا باید مشابه غربیها از پلتفرمهایی چون نتفلیکس در فضای مجازی استفاده کنیم یا به شیوه فرهنگی خودمان پیش برویم.
اگر قرار بر فعالیت اینترنت خودمان است پس سینما هم در همان فضا این کار را انجام دهد. مشکل، واسطههایی مانند اپراتورهای فروش حجم اینترنتی و سپس اپراتورهای vod هستند که ظاهرا قانونیاند اما از سینمای ایران درآمد کسب میکنند که واقعا حقشان نیست.
منبع : ایرنا
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- لشکری قوچانی: همه چیز دستبهدست هم داده تا سینمای ایران رشد نکند
- لشکری قوچانی: حرف اصلی «قاتل اهلی»، حوزه فرهنگ و اقتصاد بیمار است
- تهیهکننده «قاتل اهلی» منتظر دریافت پروانه ساخت «زنگبار» علی ملاقلیپور
- تهیهکننده قاتلی اهلی: جشنوارهها تنور سینمای ایران را داغ میکنند اما…
- همکاری تهیه کننده «قاتل اهلی» و کارگردان «ماهور»
- ابداع تبلیغ جدید برای اکران تازهترین ساخته مسعود کیمیایی
- لشکری قوچانی: سینمای کیمیایی را از خود کیمیایی جدا می دانم
- نسخه جدید «قاتل اهلی» متقاضی اکران نوروزی
- دفاع فرمان آرا از کیمیایی/ نه معلم پیش شاگرد حرمت دارد و نه پیشکسوت پیش تازهوارد
- «خط ویژه» این هفته از تلویزیون پخش میشود
- پولاد کیمیایی: بازی در«قاتل اهلی» به دلم نچسبید
- مدل جدید و متفاوت تبلیغات برای فیلم «هفت ماهگی»
- زمان اکران «هفت ماهگی» مشخص شد
- پاسخ تهیهکننده «قاتل اهلی» به صحبتهای مسعود کیمیایی
- علاقه یک تهیهکننده به ساخت فیلم درباره بلال حبشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود