آنچه در گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی درباره فرآیند معرفی فیلم «گبه» به آکادمی اسکار در سال ۷۶ ثبتشده، پشت پردهای دارد که پیش از این بهروز افخمی روایتی جالب از آن ارایه کرده بود.
به گزارش سینماسینما، بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته ۲۴ شهریور ماه در گزارشی مشروح به بازخوانی ۲۴ دوره عملکرد هیات انتخاب نماینده رسمی سینمای ایران به آکادمی اسکار پرداخت تا پاسخ منتقدانی را دهد که معتقد به لزوم «غیردولتی» شدن این انتخاب همواره پرحاشیه هستند.
فارغ از متن قابل تامل این گزارش درباره حضور چهرههای مطرح سینمایی در دورههای مختلف و نقش هریک در معرفی نمایندگان سینمای ایران به آکادمی اسکار، یکی از توضیحات قابل تامل درج شده در این گزارش مربوط به سال ۷۶ است؛ سالی که فیلم سینمایی «گبه» به کارگردانی محسن مخملباف به نمایندگی ایران به آکادمی اسکار معرفی شد و حالا بنیاد سینمایی فارابی در گزارش رسمی خود بدون اشاره به اعضای وقت هیات انتخاب نماینده سینمای ایران به این توضیح بسنده کرده است که: «خارج از روال کمیته، اخذ فرمها توسط فیلمساز برای بررسی، برگزاری جلسهای در خانه سینما و اقدام مستقیم از طریق آن نهاد، در نتیجه هیچ مدرک موثقی از نحوه معرفی در سوابق موجود نیست.»
طبق این توضیح فارابی، آنچه در این دوره برای انتخاب نماینده سینمای ایران گذشته در هالهای از ابهام قرار دارد و «مدرک موثقی» هم درباره آن در دست نیست.
بهروز افخمی اما هفت سال پیش و در گفتگویی مشروح با ماهنامه «نسیم بیداری» روایتی قابل تامل درباره پشتپرده این انتخاب عجیب ارایه کرد که حالا و به بهانه انتشار گزارش رسمی بنیاد سینمایی فارابی بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
افخمی در آن گفتگو ضمن اشاره به واکنش بهشدت منفی مخملباف به فیلم «عروس» به این نکته میپردازد که «مخملباف اساسا در تمام سالهایی که در سینمای ایران حضور داشت نسبت به همه فیلمسازان دیگر حسادت داشت و هر کاری که میتوانست برای عقب نگه داشتن دیگران میکرد. فرق هم نمیکرد من باشم یا مهرجویی.»
مجید مجیدی در سال ۷۷ توانست با «بچههای آسمان» به جمع ۵ نامزد نهایی اسکار راه پیدا کند
کارگردان فیلم سینمایی «عروس» سپس بهعنوان شاهد مثال و در پاسخ به اینکه «رفتارهای مخملباف حسادت شخصی بود یا از منظر ایدئولوژیک چنین رفتاری داشت؟» گفت: «(مخملباف) آدم حسودی بود اما شکل ایدئولوژیک به کارهایش میداد. رفتارش در برابر فیلم «اجارهنشینها» و تهدید به ترور مهرجویی را بسیاری شنیدهاند اما احتمالاً کمتر شنیده باشند کسی که باعث شد «بچههای آسمان» مجیدی اسکار را از دست بدهد محسن مخملباف بود.»
افخمی در ادامه اینگونه به بازخوانی آنچه در فرآیند معرفی فیلم «گبه» به آکادمی اسکار در سال ۷۶ گذشت، پرداخت: «فیلم مجیدی یکسال پیش از آنکه به اسکار معرفی شود میتوانست نماینده ایران باشد و اتفاقاً هیچ رقیب قدری هم نداشت و اگر معرفی میشد همه میدانستند شانس بسیار بالایی برای کسب اسکار دارد. مخملباف اما با یک حرکت کودتایی فرمهایی را که مختص معرفی فیلم به آکادمی اسکار است از وزارت ارشاد خارج کرد و با سیدمحمد خاتمی و چند نفر دیگر در ریاست جمهوری جلسه فوری گذاشت و فیلم «گبه» را به آکادمی معرفی کرد و وقتی که ارزیابان ارشاد متوجه این اتفاق شدند دیگر کاری از دستشان برنمیآمد چراکه اگر میگفتند این فیلم نماینده ایران نیست تلقی آنجا این خواهد بود که دولت فیلم «گبه» را ممنوع کرده و وضع برای «بچههای آسمان» خیلی بد میشد. این خرابکاری اتفاق افتاده بود. تنها کاری که بهشتی (معاون وقت امور سینمایی) توانست انجام دهد این بود که فیلم را اکران نکند تا بتواند سال آینده نماینده ایران باشد سالی که رقیبان قدری مثل روبرتو بنینی با آن فیلم پرخرج با موضوع هولوکاست به اسکار معرفی شده بود و شانس هر فیلم دیگری حتی «بچههای آسمان» به صفر رسیده بود. مخملباف در تمام سالهای حضورش در ایران از یک طرف فیلمهای مزخرف ساخت و از طرف دیگر سعی کرد جلوی موفقیت دیگران را هم بگیرد.»
این روایت بهروز افخمی که در سال ۹۰ مطرح شده است تا به امروز از سوی هیچ یک از مدیران و سینماگران رد نشده و میتوان آن را رسمیترین روایت از یک دخالت فردی در فرآیند انتخاب نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار در میانه دهه ۷۰ دانست؛ دخالتی که بیراه نیست اگر بگوییم افتخار کسب اسکار از سوی نمایندگان سینمای ایران را با دو دهه تاخیر مواجه کرد!
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- زمان برگزاری مراسم اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- با دریافت جایزه بزرگ جشنواره بوسان؛ فیلم کوتاه ایرانی به اسکار معرفی شد
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- تقویت بستر خانواده از منظری دیگر/ یادداشت روناک جعفری بر فیلمهای اسکار
- آکادمی اسکار مجازات ویل اسمیت را اعلام کرد/ ممنوعیت از حضور در اسکار برای ۱۰ سال
- گفتوگو با ریوسوکه هاماگوچی، کارگردان «ماشین مرا بران»/ ما میتوانیم شنوندگان بهتری باشیم
- ویل اسمیت از عضویت در آکادمی اسکار کنارهگیری کرد
- مضحکه در منظر عام یا انسان ماندن!
- ویل اسمیت عذرخواهی کرد/ خشونت در همه اشکالش مخرب است
- سینماسینما/ شان هدر، کارگردان «کودا»، برنده اسکار بهترین فیلم کیست
- فرش قرمز اسکار ۲۰۲۲ / گزارش تصویری
- برندگان اسکار ۲۰۲۲ معرفی شدند/ اسکار بهترین فیلم به «کودا» رسید
- سینماسینما/ اشتیاق فرانسویها برای اسکار با فیلم «کودا»
- آغاز رایگیری نهایی اسکار ۲۰۲۲/ پیشبینی تازه ورایتی از برندگان اسکار
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- معرفی چهار بسته ویژه و استثنایی رومینگ همراه اول در امارات
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سرویس سفر و گردشگری اپلیکیشن «اوانو» راهاندازی شد
- شناسایی افکار منفی برای دوستداران کتاب
- حقایقی درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه سالروز تولد او:قصه گوی آدمهای گمنام
- نمایش «اول شخص مفرد» / گزارش تصویری
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- با فرومایگان چه باید کرد؟
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ونجلیس، آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت
- نشست تخصصی اولین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۱)
- قهرمان تنهایی که دوربین رهایش نمیکند/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- توضیحات روابط عمومی خانه هنرمندان ایران: آنقدر دیر درخواست دادند که امکان هماهنگی وجود نداشت/ بزرگداشت استاد بیضایی از ابتدا هم قرار بود در خانه تئاتر برگزار شود
- جشنواره کن تام کروز را غافلگیر کرد/ اهدای نخل طلای افتخاری
- جواد نوروز بیگی : در انتظار صدور پروانه ساخت فیلم زندگی شهید ابراهیم هادی هستیم
- تیمهای برتر در حل چالشهای هوش مصنوعی همراه اول برای رویداد مهما معرفی شدند
- Avast Driver Program updater Review
- رئیس سازمان سینمایی در همدان اعلام کرد: تولید فیلم سینمایی شهید «سردار همدانی»/ تشکیل کمیته پیگیری سفرهای استانی
- جزئیات برگزاری دورههای رفع اشکال رایگان در شاد