سینماسینما، گلاویژ نادری
روزگاری نه چندان دور جشنواره فجر جایی برای لذت بردن و ذوق کردن از تماشای فیلمهایی بود که هیجان تماشایشان آنقدر بود که تا مدتها علاقهمندان سینما را به خود سرگرم میکرد. آنها با یادآوری سکانسها و حتی پلانهای فیلمها لذت میبرند، دربارهشان حرف میزدند و مینوشتند. شروع جشنواره فجر مانند آغاز یک جشن بزرگ سینمایی برای آنها بود. کارگردانان بزرگ آثارشان را در این جشنواره ارائه میکردند و آنها هم برای رقابت با یکدیگر مشتاق بودند. جشنواره فجر مانند عید سینمای ایران بود. رقابت در آن و نمایش آثار برای همه مهم بود و اهمیت داشت. علاقهمندان به سینما برای آغازش لحظهشماری میکردند و روزهای آن برایشان سرشار از لذت و سرخوشی بود با تماشای فیلمهایی از فیلمسازانی که مدتها انتظار اکرانش را میکشیدند. جوانان ده دوازده ساعت پشت در سینماها به انتظار مینشستند. حتی عشق سینماها از نیمهشب در پیادهروها مینشستند و با آتش روشن کردن در پیتهای حلبی در سرمای سخت بهمن ماه خود را گرم میکردند تا بلیت سانسهای ظهر و عصر به آنها برسد. سینماها سرشار از شور و شوق بود در روزهای جشنواره فجر. صفهای طویل مقابل سینماها تشکیل میشد که عکسهای آن، جوانان امروز را متعجب میکند. چراکه فیلم دیدن در جشنواره مایه تبختر بود و فخرفروشی.
سینمای منتقدان و اهالی رسانه هم هیچ شباهتی به آنچه ازش باقی مانده، نداشت. کارگردانان و بازیگران و دیگر عوامل فیلمها با حجب وحیا وارد این سینما میشدند و آنقدر نقد و منتقد و حتی خبرنگار برایشان اهمیت داشت که نگران یادداشتهایی بودند که بعد از تماشای فیلم در مطبوعات و مجلات سینمایی به چاپ میرسید. در این سینما نه بازیگری به دنبال نشان دادن خود و لباسهایش بود و نه نگاهی به دوربینها داشت. با دلهره پا به این سینما میگذاشتند و نقد منتقدان آنها را نگران میکرد. نه خبری از فرش قرمز و آبی بود و نه هجوم عکاسان برای گرفتن پزهای مختلف بازیگران با عینک دودی و بدون عینک.
اما حالا سینمای رسانه تبدیل به محلی برای معرفی، طراحان لباسهای مجلسی، آرایشگران و… شده است. دیگر سینماگران نه نگران بازتاب رسانهای اثرشان هستند نه اهمیتی به نقد منتقدان میدهند. حالا بیش از هرچیز برای آنها مراسم فوتوکال مهم است. عکسهای آنان است که میزان لایک و اشتراک پستهای اینستاگرامی را تعیین میکند. برای لایک با یکدیگر مسابقه میگذارند و هر کاری میکنند که عکسهایشان جذابتر شده و بیشتر دست به دست شود.
حالا برای مدیران جشنواره نه لذت بردن از فیلمها مهم است نه به نمایش گذاشتن آثاری که از اهمیت و قدر بیشتری برخوردار باشند. آنها میخواهند این ده روزه را به بیسروصداترین شکل برگزار کنند. نه فیلم مهمی در جشنواره باشد و نه بحث و نقد زیادی پیرامون آن شکل بگیرد.
رونق جشنواره اصلا برایشان مهم نیست. حتی اگر چهلمین دوره جشنواره باشد. مدیران سازمان سینمایی در این دوره به چند فیلم از فیلمسازان اولی رضایت دادند و میان آنها یکی دو فیلم که از نظرشان مهم بود را هم جا داده تا جشنوارهای از هر حیث معمولی و حتی ضعیف در طول حداقل ۲۵ سال اخیر برگزار کنند که هیچ ربطی به شکوه چهلمین جشنواره فجر نداشت.
اصلا انگار برای آنها این چهلمین دوره هیچ مهم نبود. نه فیلمهای مهمی داشتند، نه هیات انتخاب اصلحی. همه چیز معمولی و زیراستاندارد بود. حتی نمایش فیلمها، فروش بلیت، برگزاری مراسم اختتامیه، بزرگداشتها، نشستهای نقد و بررسی و…
عدهای معتقدند، مدیریت تازه سینما با سرگروهی محمد خزاعی برای بیاثر کردن و ضعیف کردن سینما و فیلمهایش آمده. آنها میگویند، این تیم مدیریتی، مامور به این کار است تا توجه مردم را به سینما از بین ببرد و سینما را تبدیل به مدیومی معمولی کند که مردم عادی نه دیگر از آن لذت ببرند و نه مشتاق تماشای آثارش باشند.
اگر حرف اینها درست باشد، این مدل برگزاری جشنواره مقدمهای خوبی برای رسیدن به این هدف است. این شیوه برگزاری همان است که مطلوب همین مدیران است و تا اینجای کار هم نتیجه داده و بعد از این هم به همین روش ادامه پیدا خواهد کرد.
پیش از جشنواره شورای صنفی نمایش و سینماداران تهدید کرده بودند، اگر فیلم جذاب و پرفروشی پروانه نمایش نگیرد و به اکران نرسد، سینماها را تعطیل خواهند کرد و تغییر کاربری خواهند داد. به نظر میرسد برگزاری چنین جشنوارهای پیش زمینه خوبی برای این اتفاق هم باشد…
منبع: روزنامه سازندگی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش خزاعی به هتک حرمت قرآن؛ خودداری از پذیرش محصولات کشور سوئد در جشنوارههای ایران
- با حکم محمد خزاعی؛ مجید زینالعابدین مدیرعامل جدید بنیاد سینمایی فارابی شد
- دبیر جشنواره ۴۲ حکم گرفت؛ امینی دبیر ماند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- موافقت با آئیننامه اکران فیلمهای خارجی و تسهیم فروش فیلمها از مبدا
- مصادره ابنسینا توسط ترکیه با ساخت یک سریال
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- جشنواره فیلم فجر یا دورهمی؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود