مجید رجبی معمار در مراسم شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز گفت: «در شرایطی که بودجههای چند صدمیلیاردی به برخی از نهادها و سازمانهای فرهنگی و هنری اختصاص یافته است و بودجه یک سازمان از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به یکباره به ۵۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، هنوز نتوانستهایم بعد از ۶ سال تلاش و به این در و آن در زدن یک ریال از بودجه کشور را به خانه هنرمندان ایران اختصاص بدهیم.»
به گزارش سینماسینما، به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، آیین شانزدهمین سالگرد مرتضی ممیز همراه با گشایش نمایشگاه بهزاد حاتم و نمایش آثار استودیو R2 پرتغال شامگاه جمعه ۲۶ آذر در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فیلمی کوتاه از نیکی کریمی که در سال ۱۳۷۹ از همراهی با زندهیاد عباس کیارستمی و مرتضی ممیز در کردان ساخته شده بود، نمایش داده شد. نیکی کریمی خود نیز در این مراسم حضور داشت.
در ادامه امراله فرهادی که اجرای برنامه را برعهده داشت، بیان کرد: در ابتدا باید از انوشیروان و افسانه ممیز تشکر کنم که به نمایندگی از جامعه طراحان هر ساله دغدغهمند زحمات برپایی این نمایشگاه را برعهده میگیرند. همینطور از ساعد مشکی و بهروز متین صفت که یار همیشگی انوشیروان در برگزاری این رویداد هستند.
در ادامه این مراسم انوشیروان ممیز فرزند مرتضی ممیز روی سن رفت و عنوان کرد: باید از آقای حاتم که امسال دعوت ما را برای برگزاری یک نمایشگاه درجه یک قبول کردند، تشکر ویژه کنم. چیدمان این نمایشگاه توسط ایشان برای من کلاس درسی بود که همه چیز توسط ایشان به صورت دقیق و با برنامهریزی انجام شد و آخرین باری که این برنامهریزی را شاهد بودم طراحی یک طراح فرانسوی در سال دوم سالگرد مرتضی ممیز بود که طی سالهای بعد خودمان جانمایی آثار را برعهده گرفتیم. همچنین باید از خانم نیکی کریمی که علیرغم درگیری این روزهایشان، فیلم کوتاه خود را در اختیار ما برای نمایش قرار دادند، تشکر کنم.
وی درباره علت انتخاب استودیو R2 برای حضور در این دوره از سالگرد ممیز توضیح داد: این استودیو تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده و در سراسر دنیا نمایشگاههایی برگزار کرده است. همچنین از آتلیههای پیشرو است و طراحیهای محیطی زیادی در سابقه فعالیتهایش دارد و به عنوان آتلیه برتر سال اروپا هم انتخاب شده است. از خانه هنرمندان ایران و آقای مجید رجبی معمار نیز کمال تشکر را دارم.
بخش بعدی این مراسم به سخنرانی مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران اختصاص یافت.
وی گفت: برگزاری سالگرد مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران باعث افتخار ماست. این خانه متعلق به همه هنرمندان کشور است و سالگرد مرتضی ممیز جزو سرچراغیهای خانه هنرمندان ایران است. توفیق این را داشتهایم که تاکنون در خدمتشان باشیم و در آینده نیز خواهیم بود.
وی افزود: زنده یاد ممیز از بانیان اصلی خانه هنرمندان ایران هستند و تاثیرشان از میان دو یا سه نفر بانی، بیش از بقیه است. خاطرات و یادگاریهایی از او به یادگار وجود دارد که باعث شد این ساختمان، به خانه هنرمندان ایران تبدیل شود. گویی میخواهم به روح بلند او گزارش بدهم که در میان ما قطعا حاضر است. در سالهای اخیر با سختیهای بسیاری تلاش کردهایم خانه هنرمندان ایران پابرجا بماند. اخیرا مطلبی را از ایشان درباره طراحی آرم خانه هنرمندان خواندم که اشاره داشتهاند: «کیفیت معنوی اهداف خانه هنرمندان ایران مرا به فکر طراحی نقشی آشنا از خورشید انداخت که نمایشگر کیفیت و اهداف این خانه باشد. نمایش نیروهایی که برآیندشان خورشیدی است در میانه و پرههای ستاره هشت پر که آزاد و رها هستند و به شکل مقیدی در هم تنیده نشدهاند.»
رجبی معمار ادامه داد: روزهای سختی را به لحاظ مالی در خانه هنرمندان ایران سپری میکنیم. در شرایطی که بودجههای چند صدمیلیاردی به برخی از نهادها و سازمانهای فرهنگی و هنری اختصاص یافته است و بودجه یک سازمان از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به یکباره به ۵۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، هنوز نتوانستهایم بعد از ۶ سال تلاش و به این در و آن در زدن یک ریال از بودجه کشور را به خانه هنرمندان ایران اختصاص بدهیم. متاسفانه در ایام درگیری با کرونا نیز همان مختصر بودجه خود را هم از دست دادهایم اما تلاش کردیم در فرصتهای معدود بهبود نسبی شرایط کرونا درهای خانه را به روی هنرمندان باز و مراسم را مثل سابق برگزار کنیم. خرسند و مفتخریم که امسال نیز میزبان سالگرد مرتضی ممیز و آثار هنرمندان بزرگ کشورمان هستیم.
در ادامه تصویرسازی گیل گمش اثر مرتضی ممیز به همراه کتاب دو جلدی طراحیهای او به رسم یادبود و تقدیر از سوی خانواده ممیز به مجید رجبی معمار اهدا شد.
در بخش دیگری از این مراسم ابراهیم حقیقی درباره بهزاد حاتم صحبت کرد. او به یادداشتی از زنده یاد ممیز که در سال ۵۵ در مجله رودکی چاپ شده و ممیز حاتم را طی آن هنرمندی بااستعداد توصیف کرده است، اشاره و در ادامه عنوان کرد: هیچگاه نشد مرتضی ممیز را به نام کوچکش صدا کنم زیرا معلم بزرگی بود و باید او را آقای ممیز صدا میکردم. از افسانه و انوشیروان که این مراسم را هر ساله برگزار میکنند، تشکر میکنم.
وی درباره بهزاد حاتم نیز گفت: ۵۰ سال است با بهزاد حاتم دوستی دارم و در دانشگاه هنرهای زیبا با همدیگر درس خواندیم. مرتضی ممیز خیلیها را به من شناساند و من چشم بسته نام کسانی که او با آنها دوستی داشت، به عنوان دوستان خود میپذیرفتم. معتقدم باید همراه بهزاد حاتم باشیم. او هر کاری که تاکنون کرده، دوست داشته است و برای دل خودش بوده. اگر کار تبلیغاتی بوده دوستش داشته است. او سازههایی برای بیلبوردها طراحی میکند که بسیار طراحانه است، اگر اثر هنری میخرد آن را حتما دوست دارد. زیرا کلکسیونر نیست حتی اگر تعداد زیادی اثر در اختیار داشته باشد. زیرا نقاشی را هنر میبیند و نه کالا و بعضا آثارش را برای این میفروشد که بنیادی بسازد و آن را به مدرسهای تبدیل کند.
حقیقی خاطر نشان کرد: امروز میدانیم که او چقدر نگاه درستی در پرورش هنرمندان داشته است و اگر کتابی چاپ میکند به آن اعتقاد دارد و خود نیز با کتاب رشد کرده است. تمام کارهایش را با عشق و دوست داشتن دنبال کرده است و آرزو میکنم فرزندان ما همگی با فرهنگ عجیبن باشند و با عشق.
بهزاد حاتم گرافیست پیشکسوت نیز در این آیین عنوان کرد: خیلی خوشحال هستم که امروز اینجا هستم. سربلندم که کارهایم امروز در گالری به نام مرتضی ممیز که من خیلی به او علاقه داشتم دیده میشود. زمانی که تازه کار خود را شروع کرد بودم، برنامهای پیش از انقلاب در تلویزیون ملی ایران بود که درباره رویدادهای مختلف هنری گزارش میداد، من به این برنامه دعوت شدم، مجری برنامه از من پرسید چرا پوسترها و آثار شما باهم فرق دارند و متفاوت هستند، من در جواب گفتم شاید چون من تازه کار هستم ولی احتمالاً در آینده بهتر شود، وقتی از استودیو بیرون آمدم، آیدین آغداشلو را دیدم که به من گفت چقدر خوب جواب دادی، در حالی که من بعداً فهمیدم چه جواب بدی دادم.
وی افزود: پوسترهای من با هم فرق دارند زیرا موضوعاتشان با هم فرق دارند و من وظیفه یک طراح میدانم که پوسترش آن چیزی را که میخواهد فریاد بزند، نشان بدهد. اگر پوستر برای یک اپراست یا نمایشگاه نقاشی یا مربوط به کالایی مثل ترمز یک ماشین باید آن را نشان بدهد. این نکته را مطرح میکنم چون میبینم پوسترهای امروزی گرافیک خوبی دارد و امروز طراحان گرافیک خوبی داریم و خوب است آثار چنین ویژگی داشته باشند. تصور میکنم برخی از استادان جوان در تدریس خود به هنرجویانشان توصیه میکنند که طراحی شان باید امضای خودشان را داشته باشد و آنها خود نیز در پوسترشان دیده شوند اما این توصیه نادرست است.
حاتم عنوان کرد: طراحی گرافیک همانندی زیادی با معماری دارد. کسانی که در مدارس معماری درس میخوانند مجموعه اصولی را برای طراحیها آموزش میبینند تا بر مبنای آن کار کنند و به آن پایبند میمانند. من در واقع درباره روش کار صحبت میکنم. ویژگی و طبیعت تالار رودکی در سالهای دور این بود که در آن اپرا، تئاتر، موسیقی کلاسیک و… اجرا میشد و طبیعی بود که پوستر برنامهها باید ارتباطی با موضوع داشته باشد و در طراحی آنها بخش هنرمند وجودم غلبه مییافت چنانچه کارگردانان اپرا نیز با طراحی مدرن فرصت حضور و جذب تماشاگران جدیدی را ایجاد میکردند من نیز برای ویترین تالار رودکی آثاری را طراحی میکردم که شاید افراد جوانی که قبلا پا به آنجا نمیگذاشتند به تالار بیایند و از آثار استقبال کنند.
گفتنی است نمایشگاه عکسهای علی محرابی با عنوان «همسایه» در گالری نامی و نمایشگاه حجم و چیدمان سمیرا محمدقلی با عنوان «تمدن زخم» در گالری بهار نیز روز گذشته افتتاح شدند. این نمایشگاه ها تا ۶ دی ۱۴۰۰ همه روزه (به جز شنبهها) از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقهمندان هستند.
گالرهای ممیز، میرمیران پاییز و زمستان نیز از آثار بهزاد حاتم و استودیو R2 میزبانی میکنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- مدیرعامل جدید خانه هنرمندان نیمه دوم اردیبهشت معرفی میشود
- «زمانی در ابدیت» با بازی لیلا حاتمی کلید خورد + عکس
- از درگذشت یک جوان تا استعفایی قابل تامل و انتصابی عجیب
- استعفای مجید رجبی معمار از مدیرعاملی خانه هنرمندان ایران
- پیکر زندهیاد علیرضا غفاری تشییع شد/ وداع هنرمندان با مجری و گوینده فقید
- نیکی کریمی: کارگردان «دسته دختران» تاکید داشت با لهجه غلیظ جنوبی صحبت نکنم
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- قصهای گمشده در هیاهوی انفجار/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- پنجمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر/ گزارش تصویری
- پوستر بینالمللی فیلم سینمایی «تا فردا» رونمایی شد
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- با نمایش بهترین آثار تاریخ سینمای ایران؛ «سینماتک پلاس» میزبان مخاطبان میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- پاسخ مدیر جشنواره کن به انتقادات/ کمی صبر کنید بعد نتیجهگیری کنید
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینمای ژاپن در ۲۰ سال گذشته به دوران طلایی خود نزدیک شده است
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- رئیس هیات داوران جشنواره کن: فیلمهایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته میشود را نمیبینم
- «شطرنج باد» در خانه هنرمندان ایران رونمایی میشود
آخرین ها
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- همراه اول برنده نشان «روابط عمومی دیجیتال ایران» شد
- اکران «علفزار» از اوایل هفته آینده آغاز میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره کن: فیلمهایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته میشود را نمیبینم
- پاسخ مدیر جشنواره کن به انتقادات/ کمی صبر کنید بعد نتیجهگیری کنید
- بازدید رایگان از موزه سینما به مناسبت روز جهانی موزه
- اتصال ۴۱۰ روستا از طریق همراه اول به شبکه ملی اطلاعات
- اعلام جزئیات مراسم پایانی جوایز آکادمی ایسفا
- «شطرنج باد» در خانه هنرمندان ایران رونمایی میشود
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ سینمای ژاپن در ۲۰ سال گذشته به دوران طلایی خود نزدیک شده است
- هیجان را با مسابقه هرم طلایی کسب کنید
- رادیو فشار خون تان را تنظیم می کند
- مدیرکل عرضه و نمایش فیلم: دو فیلم تازه از چهارشنبه روی پرده میروند/ «علفزار» اکران میشود
- همکاری برد پیت و آرونوفسکی در یک فیلم/ «ببر» در کن ارائه میشود
- معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی: فهرست و آمار منتشرشده از متقاضیان انحلال سینماها صحیح نیست
- پوستر فیلم «عنکبوت مقدس» منتشر شد
- یک آس و نیم/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- علیرضا افخمی: سانسور در تلویزیون نتیجه قبل را ندارد/ ضرورت تجربه در کنار جوانگرایی
- آشتی سینما با کوین اسپیسی در جشنواره کن
- آقای خزاعی! نمیتوان با باید و نباید سد راه رودخانهای شد که روان است
- آغاز پیش فروش بلیتهای نمایش «دیو و دلبر» از سه شنبه
- درخشش ورزشکاران ناشنوای ایرانی در مسابقات المپیک برزیل با حمایت همراه اول
- اثر هادی مرزبان پرفروشترین نمایش شد/ اعلام آمار فروش و تماشاگران سه مجموعه نمایشی
- پرویز شیخطادی: شورای پروانه نمایش نباید دولتی باشد/ سینماگران ما دانشگریز هستند
- نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» روی صحنه میرود
- ثبت درخواست برای اکرانهای «هنروتجربه» آغاز شد
- مجید زینالعابدین مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی شد
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم