محمد آفریده گفت: باید ابعاد معرفتی حضرت امام (ره) را در جامعه و بخصوص میان نسل جوان با قالبهای نوین مطرح کنیم.
به گزارش سینما سینما وبه نقل از ایسنا، نخستین جشنواره فیلمهای ۶۰ ثانیهای «روح الله» امسال از سوی معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار میشود، «محمد آفریده» دبیر این جشنواره در گفتوگویی دربارهی این جشنواره سخن گفته شده است.
در ادامه بخشهایی از این گفتوگو را میخوانیم:
آفریده در پاسخ به سوالی درباره ضرورت برگزاری جشنوارهای با موضوع امام خمینی (ره) در شرایط امروز گفت: انقلاب اسلامی پنجرهای تازه و بدیع به روی مردم گشود و موج خودباوری و سرزندگی را به جامعه اهدا نمود. امام خمینی (ره) در جایی فرمودند “انقلاب ما انقلابی فرهنگی است” و ما هر لحظه و هر روز بیشتر نیازمند کار مستمر فرهنگی در جامعه هستیم، مخصوصا در اوضاع و احوال متنوع و متکثر دوران حاضر که باید با درایت، آگاهی و شناخت فرصتها را غنیمت بشماریم تا بتوانیم دیدگاه و خمیر مایه معرفتی ایشان را در جامعه تسری بدهیم. به همین دلیل باید ابعاد معرفتی حضرت امام (ره) را در جامعه و بخصوص میان نسل جوان با قالبهای نوین مطرح کنیم.
این مدیر فرهنگی در ادامه افزود: امام یعنی حرکت، تلاش، امید و نشاط فرهنگی و همه باید برای یک ایران آباد تلاش کنیم. ما نیازمند فعالیتهای متنوع برای آشنایی و درک هرچه بیشتر نسل سوم و چهارم با امام و انقلاب اسلامی هستیم. بر همین اساس سینما کلید این حرکت است. زمانی که در انجمن سینمای جوانان بودم، طی همکاری با موسسه تنظیم و نشر، حدود ۲۰ فیلم کوتاه با موضوع امام خمینی (ره) به کارگردانی چهرههای جوان ساختم که بارها از شبکههای مختلف سیما پخش شد، و البته فعالیتهای فراوانی هم در این حوزه صورت پذیرفته است اما نیاز جامعه مخصوصا جوانان و گستره ابعاد شخصیتی امام (ره) تلاشی جهادی را میطلبد.
آفریده در پاسخ به این سوال که «این روزها افراد زیادی داعیه پیروی از خط و اندیشههای امام را دارند، به نظر شما خط و راه امام چه مشخصههایی دارد؟» گفت:مقام معظم رهبری میفرمایند بهترین راه مبارزه با دشمن، خدمت به مردم است. به نظر من هم برای شناساندن و گسترش اندیشه امام و انقلاب در جامعه و گسترش فرهنگ تعهد، باید کار و خدمت کنیم و از اشتباه هم نترسیم چرا که بسیاری از مسئولان و مدیران به خاطر ترس از اشتباه و به خطر افتادن جایگاهشان، فعالیت و کار سازمان خود را تعطیل کردهاند. ما ضمن فعالیت در سنگر نظام، باید خودمان را هم نقد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که «جمله معروف امام (ره) فرمودهاند: نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. به نظر شما این افراد چه کسانی هستند؟»گفت: نااهلان کسانی هستند که پشت ارزشها، آگاهانه یا ناآگاهانه، تیشه به ریشه انقلاب میزنند.
دبیر جشنوارهی «روح الله» در بخش دیگری از این گفتوگو تاکید کرد: نگاه من همواره حمایت از دیدگاههای تازه در فیلمسازی بوده و البته ممکن است برخی از این تولیدات اشتباهات یا خطاهایی هم داشته باشند. اما من همواره به عنوان یک خدمتگزار فرهنگی، از این روند و نگاه حمایت کردهام و نه از فیلمی خاص یا مضمونی بخصوص. به نظرم حوزه فرهنگ، حوزه جنگ نرم و بسیار پیچیده است اما متاسفانه خیلیها با نگاه جنگ سخت میخواهند این عرصه را مدیریت کنند. جنگ نرم مثل باغبانی است و اگر این حوزه را نشناسیم، خسارت بزرگی به بار میآوریم.
محمد آفریده همچنین درباره حواشی فیلم «یک خانواده محترم» که تهیهکنندگی آن را به عهده داشته و در سالهای اخیر اخبار متفاوتی از آن به گوش رسیده است نیز گفت: در پی اتفاقهای شکل گرفته در حول و حوش این فیلم در سال ۱۳۹۱، در همان زمان شکایتی از سوی سازمان سینمایی پیشین و دیگران با عنوان «ساخت بدون مجوز فیلم» علیه بنده صورت گرفت که این پرونده در مرحله بازپرسی و پس از بررسیهای کارشناسانه، مختومه شد و برای اینجانب نیز قرار منع تعقیب صادر شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تولید «بازمانده» برای شبکه نمایش خانگی
- سینمای مستند، رسانه ای اثرگذار اما مظلوم
- فیلم کمال تبریزی در جشنواره شانگهای به نمایش درمیآید
- با خدا می رقصم/ یادداشت محمد آفریده درباره هوشنگ میرزایی
- «دستانداز» کمال تبریزی در صف اکران
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- خبرهایی از «دستانداز» به کارگردانی کمال تبریزی
- اولین تصویر از «دست انداز» کمال تبریزی منتشر شد
- محمد آفریده :حقیقتا عرصه فرهنگ به حال خود رها شده است
- موافقت شورای ساخت با سه فیلم نامه / کمال تبریزی «در کمال بیشعوری» را میسازد
- محمد آفریده مشاور کارگردانان سینمای مستند شد
- یادداشت محمد آفریده درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه نمایش بانوی عمارت از تلویزیون
- تصویر دیده نشده و جالبی از ابراهیم حاتمی کیا و محمد آفریده در سال ۵۸
- روایت محمد آفریده از خاطراتش با خاچیکیان :دوستانم به من می گویند :حزب اللهی ارامنه !
- پست اینستاگرامی محمد آفریده درباره یکی از دوستانش که در خرمشهر شهید شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان