محمد حدادی درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: دسترسی به فیلمهای جشنواره در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
به گزارش سینماسینما، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری سینمای ایران) درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: پاندمی کرونا درست در دورهای اتفاق افتاد که از نظر تکنولوژیک امکان آنلاین و غیر حضوری کردن بسیاری از فعالیتها وجود دارد. شاید تصور برگزاری جشنواره فیلم به صورت غیرفیزیکی و در بستر اینترنت (به خصوص در کشور ما) پیش از این محال به نظر میرسید اما حالا میشود در هرکجای جهان بود و فیلمهای یک جشنواره را در زمان مناسب برای تماشا انتخاب کرد.
وی افزود: در کنار این امتیاز ویژه اما آخرین حلقه از زنجیره تولید تا نمایش فیلم از شکل استاندارد آن خارج شده و کیفیت نمایش صدا و تصویر به تجهیزات هر کاربر بستگی پیدا میکند. بنابراین صاحب اثر نمیتواند مطمئن باشد که تمام مخاطبان فیلمش همگی، تمام آنچه را که او در مراحل مختلف ساخت فیلم مورد توجه قرار داده و روی آنها با حساسیت کار کردهاست به صورت یکسان و در شرایط استاندارد تماشا میکنند.
مدیر فیلمبرداری مستند «در جستجوی فریده» در ادامه بیان کرد: دسترسی به فیلمهای جشنواره سینما حقیقت در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب میکند، علاوه بر گستردهتر کردن دایره مخاطبان (بدون محدودیت ظرفیت سالنهای سینما) میتواند تا حدی از آسیبهای روحی ناشی از این همهگیری جهانی هم پیشگیری کند.
حدادی ادامه داد: همچنین اگر این تاثیرگذاری بر مخاطب را به عنوان بخشی از اهداف جشنواره فیلمهای مستند در نظر بگیریم، این اتفاق (برگزاری آنلاین) میتواند تا اندازهی زیادی آن را محقَّق کند.
برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از نهمین جشنواره «سینما حقیقت» درباره تأثیرگذاری سینمای مستند در سینمای بدنه گفت: سینمای مستند به خاطر مواجهه بیواسطه و بهروز با موضوعات مختلف میتواند از نظر ورود به فضاهای تازه برای سینمای داستانی (که ماده خام آن داستانپردازی و تخیل است) پیشنهاد جدی و تازهای داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری مستند «آی آدمها» در ادامه عنوان کرد: علاوه بر مواردی که گفته شد، فیلمسازان مستند به خاطر مواجهه نزدیک با اشخاص واقعی در موقعیتهای واقعی، اگر تصمیم به ورود به سینمای داستانی بگیرند میتوانند از این ذخیره غنی بهره ببرند، کما اینکه ورود نسل جدید و تازهنفسی از فیلمسازان مستند به جریان اصلی سینمای داستانی ایران، گواه این موضوع است.
وی ادامه داد: در عرصههای دیگر فیلمسازی مثل مسائل فنی (فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری و …) هم این موضوع صادق است و ما میتوانیم شاهد ورود نسل و نگاه تازهای از سینمای مستند به سینمای داستانی باشیم.
حدادی در پایان گفت: در تعریف کلی ابداً قائل به تفکیک میان سینمای مستند و سینمای داستانی نیستم. سینما یک مفهوم واحد است و فیلم داستانی یا مستند صرفاً قالبهایی برای بیان ایده و کانسپت هستند، البته با اقتضائات و ویژگیهای متفاوت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، ۲۵ آذر تا دوم دی ماه و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
آخرین ها
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند