محمود پاکنیت بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون معتقد است: یک بازیگر هرچقدر هم به ویژگیهای شخصیتی که میخواهد بازی کند اشراف داشته باشد باید درباره جزئیات نقشش تحقیق کند.
به گزارش سینماسینما، به نقل روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، محمودپاکنیت به عنوان بازیگری که تجربه بازی در نقشهای متعدد از جمله شخصیتهای تاریخی را در کارنامهاش دارد درباره اهمیت تحقیق و پژوهش درباره یک نقش گفت: اهمیت موضوع پژوهش در زمینههای مختلف در عالم هنر بحثی است که به راحتی نمیتوان از آن گذشت. یک اثر هنری زمانی میتواند به شکل درست و دقیقی خلق شود که ارائه اطلاعاتش به مخاطب مستند و مستدل باشد.
من به عنوان یک بازیگر که برای ایفای نقشهای مختلف اطلاعات زیادی کسب میکنم، معتقدم تحقیق درباره یک نقش به بازیگر یا کارگردان و از همه مهمتر فیلمنامهنویس جهانبینی تازهای میدهد و او را با همه ابعاد قصه یا ماجرایی که میخواهد روایت کند آشنا میکند.
وی با تاکید بر لزوم شناخت دقیق بازیگر از نقشی که میخواهد بازی کند ادامه داد: بازیگری که قرار است در یک کار تاریخی بازی کند یا برای مثال نقشی که قرار است در آن با لهجهای خاص حرف بزند، حتما باید خودش هم تحقیقاتی داشته باشد و به توضیحات فیلمنامهنویس یا کارگردان بسنده نکند چراکه در نهایت نتیجه کار او برای مخاطب باقی میماند.
به عقیده من حتی یک بازیگر باید از تجربیات مختلف خودش هم در ایفای یک نقش جدید بهره ببرد و خیلی از آنها را به عنوان یک مرجع در کارش مورد استفاده قرار دهد. من شخصا این حساسیت را درباره نقشهای مختلف به خصوص نقشهای تاریخی دارم و سعی میکنم از منابع مختلف درباره نقش اطلاعات کسب کنم.
بازیگر سریال «روزی روزگاری» همچنین بیان کرد: علاوه بر اینکه برای یک بازیگر لازم و ضروری است که درباره نقشش چه با کارگردان چه از طریق مطالعات و تحقیقات خودش اطلاعات کسب کند، گروه سازنده یک اثر هم باید به این موضوع مهم توجه کند.
متن درست در یک اثر به ارائه یک تصویر درست از قصه و شخصیتهای آن کمک زیادی میکند. شاید بهتر باشد بگویم اصل و اساس یک فیلم سینمایی یا سریال فیلمنامه است، پس در قدم اول اگر تحقیق و جمعآوری اطلاعات در فیلمنامه صورت پذیرفته باشد، کارگردان و بازیگران هم در حیطه کاری خودشان به سمت تحقیق سوق پیدا میکنند.
پاکنیت همچنین با اشاره به حساسیتش نسبت به فیلمنامه آثاری که به وی پیشنهاد میشود اظهار کرد: من به دلیل اهمیتی که به فیلمنامه کارهایی که قرار است در آنها بازی کنم میدهم، جزئیات داستان و اتفاقات را با دقت میخوانم. برای مثال، در سریال «یوسف پیامبر» با وجود اینکه پیش از بازی در این سریال متن این قصه قرآنی را خوانده بودم اما باز هم به روش و شیوه خودم تحقیقاتی درباره شخصیت یعقوب پیامبر و این قصه قرآنی داشتم.
بازیگر سریال «پس از باران» در پایان صحبتهایش درباره اهمیت موضوع پژوهش یادآور شد: به عنوان بازیگر برداشت و درک خودم از نقش را به همراه آنچه که فیلمنامه از نقش میگوید و البته راهنمایی و هدایت کارگردان جلوی دوربین میبرم اما وقتی همه این موارد با یک پیش زمینه ذهنی قوی که تحقیق و پژوهش به من بازیگر داده است همراه میشود علاوه بر اینکه اشراف کامل من به نقش را در پی دارد باعث خلق شخصیتی میشود که برای مخاطب نیز جای خالی به لحاظ شخصیتی ندارد.
گفتنی است، چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تصاویری از نقشآفرینیهای محمود پاک نیت به مناسبت تولدش
- علو صدا در اقتداری زنانه/ به بهانه اهدای جایزه یونسکو به ژاله علو
- به بهانه بازپخش سریال «روزی روزگاری»/ محمد فیلی؛ از «شمر» مختارنامه تا «نسیم بیگ»
- گفتوگو با کتایون ریاحی/ بازیگری که دیگر تلویزیون را نگاه هم نمیکند
- بدترین فیلمساز هم با تمام وجودش می خواهد که مخاطب اثرش همه دنیا باشد
- بازیگر سریال «یوسف پیامبر» را دریابید + عکس
- کتایون ریاحی عزادار شد
- اگر «کاناپه» به خاطر کلاهگیس توقیف شد،چرا گلاهگیس سریال یوسف اشکال نداشت؟
- محمد فیلی: فکر نمیکردم نقش شمر را برایم در نظر گرفته باشند
- میراث سلحشور جلوی دوربین میرود/ چه کسی جای سلحشور موسی را میسازد؟
- پخش اچ دی «روزی روزگاری» از شبکه تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- نظامنامه اکران ۱۴۰۰ فردا نهایی میشود/ آغاز اکران نوروزی از ۲۰ اسفند
آخرین ها
- رونمایی از تصویر امین حیایی در «برف آخر» + عکس
- مجموعه داستان «تهران، قلهک، کوچه آفتاب» منتشر شد
- نظامنامه اکران ۱۴۰۰ فردا نهایی میشود/ آغاز اکران نوروزی از ۲۰ اسفند
- سکانس طلایی/ شاهدی برای تعقیب
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- سواد رسانهای و جامعه ایرانی
- ایناریتو «برزخ» را با داریوش خنجی کلید زد
- سری جدید سریال «دودکش» کلید خورد
- «تابوی لیرو» آماده نمایش شد/ نفرین شکار
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هشتم
- در رادیو با هم حرف بزنیم
- برشهای کوتاه/ تصاویری از پشت صحنه فیلمهای کریستوفر نولان
- بروس ویلیس و لوک ویلسون در «کوچه بنزین» همبازی شدند/ تعقیبوگریز در شهر
- «کولبرف» روی میز تدوین
- معرفی برگزیدگان جشنواره برلین ۲۰۲۱/ خرس طلایی به رومانی رسید
- محمود گبرلو: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد
- گفتوگوی ورایتی با بهتاش صناعیها و مریم مقدم درباره «قصیده گاو سفید»/ تصویری متفاوت از زن ایرانی
- خمسه : کار در روزگار کرونایی سخت است/ دستمزد کار قبلی ام را هنوز دریافت نکرده ام
- حمید بهرامیان کارگردان چوب خط : باید منتظر واکنش مخاطب بمانیم
- روزنامه جام جم : «دورهمی» دیگر آن برنامه جذاب و تاثیرگذار سابق نیست
- انتقاد روزنامه ایران از انتخاب عجیب شبکه ۳
- بهتاش صناعیها و مریم مقدم برای پیروزی در جشنواره برلین امسال رقبای سختی دارند
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش هفتم
- سکانس طلایی/ زن نازنین
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- گدار: به سینما بدرود خواهم گفت
- برندگان بخش «نسل» جشنواره برلین معرفی شدند/ ناکامی فیلمی با بازی شهاب حسینی
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش ششم
- سینماسینما/ پیشبینی منتقدین آمریکایی برای جوایز اسکار ۲۰۲۱
- ساسی مانکن و «زندگی با چشمان بسته» صدرعاملی