سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبتهای اخیر سهرابی نکاتی را یادآور شد.
به گزارش سینماسینما، در هفتههای اخیر در برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی، فعالیتهای سهساله سازمان سینمایی با مدیریت محمد خزاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این برنامه روحالله سهرابی مدیرکل نظارت بر عرضه نمایش حضور داشت و در دفاع از عملکرد مدیریت سینما، صحبتهایی مطرح کرد که با انتقاد زیادی همراه شد؛ مواردی همچون «سینمای ورشکسته تحویل گرفتیم»، «با افتخار میگویم حتی یکفیلم توقیفی نداریم».
حالا سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد معاون اسبق نظارت سازمان سینمایی درباره صحبتهای اخیر سهرابی به «اعتماد» گفت: اول بگویم که شکستن رکورد فروش و خارج کردن سینما از رکود بعد از کرونا با فیلمهایی اتفاق افتاد که در دولت قبل مجوز گرفته بودند مثل «فسیل»، «سگ بند»، «بخارست»، «انفرادی»، «مست عشق» و …
اما روحالله سهرابی در ادامه صحبتهای خود گفت: روزی که اداره کل نمایش را تحویل گرفتم بیش از ۵۰ فیلم سینمایی توقیفی یا بلاتکلیف داشتیم.
طباطبایی درباره این صحبتها افزود: در طول ۴۶ سال از عمر جمهوری انقلاب، ۴۶فیلم توقیفی نداریم؛ آقای سهرابی این عدد را ازکجا آورده؟ (البته فیلم زیرزمینی بحثش جداست) اما کاش لیست فیلمهای توقیفی و بلاتکلیف را اعلام کنند تا همه از اوضاع با خبر شویم.
این مدیر اسبق سینمایی در ادامه توضیح داد: متاسفانه آقای سهرابی و امثال او، در دولت سیزدهم تصویر یک جمهوری سانسورچی را به جهان مخابره کردند و برای خودشان تصویر سانسورچی به جا گذاشتند. کیلویی که نمیتوان درباره فیلمها حرف زد و عدد و رقم داد. اصلا موضوع توقیف فیلم در بعضی موارد به وزارت ارشاد مربوط نمیشود، به عنوان مثال میگویم: فیلم «قصیده گاوسفید» علیرغم اینکه با نامه موافقت قوه قضاییه پروانه ساخت گرفته بود با مخالفت قوه قضاییه توقیف شد یا فیلم ۲۸۸۸ به کارگردانی کیوان علیمحمدی مورد تایید ارتش نبود اما به هر حال توانست مجوز نمایش بگیرد. یا فیلم «نظام از راست» آقای محمدرضا ورزی مورد تایید نیروی انتظامی نبود چون میگفتند این فیلم تحقیر نظام وظیفه است و اصلا از نیمه کار، جلوی ساخته شدن فیلم گرفته شد. یا فیلم «ضد» و «مصلحت» که نیروی امنیت موافق اکران این فیلمها نبود ولی اکران شدند. این نکات فقط مثال از چند فیلم بود. میخواهم بگویم مسئولیت پروانه نمایش در بعضی مواقع با وزارت ارشاد نیست. دوستان طوری صحبت میکنند که انگار در جریان ماجرا قرار ندارند.
طباطبایینژاد درباره بخش دیگری از صحبت سهرابی که گفته بود: «ما باری روی دست مدیران بعدی نگذاشتهایم» توضیح داد: چون آقای سهرابی سابقه خدمت و پیشینه کارشناسی در سازمان سینمایی ندارد به بعضی نکات آگاه نیستند، این را برای روشن شدن ایشان میگویم، وقتی قرار است دولتی جابهجا شود به صورت اخلاقی مدیران دولت قبل، دوماه مانده به انتهای کار، پروانه ساخت صادر نمیکنند و یا از تصمیمگیری درباره فیلمها خودداری میکنند تا مدیران بعدی بیایند و خودشان تصمیم گیرنده امور باشند، این یعنی ادای احترام به مدیران بعدی نه اینکه خدای ناکرده از مسئولیت کوتاهی کنند. اگر هم مدیران پرونده بعضی فیلمها را باز گذاشتند برای احترام به تصمیمگیری مدیران بعدی بوده و نه چیز دیگر. این صحبتهای آقای سهرابی در تخریب مدیران گذشته بیشتر به شلیک به همسنگر میماند نه دفاع از عملکرد خودشان.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- به راحتی دروغ میگویید و ککتان هم نمیگزد/ پاسخ مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- هشدار سهرابی به سینماگران؛ به سمت عواملی که بر مدار قانون رسمی حرکت نمیکنند، نروید
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- دبیر جشنواره فیلم فجر خبر داد؛ اعلام آثار سودای سیمرغ تا پنجم بهمن/ معرفی اعضای هیات انتخاب فجر۴۱
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- خط و نشان تلویحی سازمان سینمایی/ سهرابی: فیلمهای حاضر در جشنواره فجر در اولویت اکران سال ۱۴۰۲ قرار میگیرند
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- تکلیف تعیین قیمت بلیتها به عهده مدیران پردیسها و سینماها گذاشته شد
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی