کارگردان فیلم «چهره» تاکید کرد آموزش به شیوه غیرمستقیم و از طریق ابزار هنری رواج فرهنگ سلامت را تسریع میکند.
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند گفت: وظیفه سینما در زمینه آموزش بهداشت و سلامت و هر حیطه دیگر آموزش مستقیم نیست، بلکه ضرورت های داستان و قصه باعث میشود موارد آموزشی از بطن داستان و شخصیت ها بیرون بزند و به مخاطب ارائه شود که در این صورت بسیار موثر خواهد بود. در واقع وظیفه فیلم و سینما آموزش و پیام رسانی غیر مستقیم است و می تواند این کار را در زمینه سلامت و بهداشت هم انجام دهد.
کارگردان فیلم «یکبار برای همیشه» که دریافت جایزه از وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارد افزود: بسیاری از فیلم های سینمای ایران این ویژگی را داشتهاند و در کنار روایت داستان جذاب موفق به آموزش نکات بهداشتی و سلامت بودهاند. برخی از فیلم های من از طرف سازمان بهزیستی و وزارت و بهداشت و درمان در دهه شصت مورد تقدیر قرار گرفتند و موفق به کسب جوایزی از طرف وزارتخانههای مربوط شدند.
الوند ادامه داد: فیلمهایی که درباره آسیب های اجتماعی ساخته می شوند در بطن خود پر از موارد آموزشی هستند. مثلا فیلمی که مساله اعتیاد را مطرح می کند، اعتیاد را تقبیح میکند و هشدار دهنده است. چنین فیلم هایی به فراخور داستان آسیبهای ناشی از اعتیاد و بیماری هایی که چنین موقعیتی برای یک فرد ایجاد میکنند را نشان می دهند. در این فیلمها می توان دید چطور مساله اعتیاد گریبان فرد، خانواده و جامعه را میگیرد و چه زیان هایی به بار میآورد.
الوند با اشاره به نقش وزارت بهداشت برای ترغیب فیلمسازان به تولید آثاری با محتوای آموزش بهداشتی و سلامت گفت: وظیفه وزارت بهداشت است تا با تخصیص بودجه فیلم هایی را به کارگردان ها سفارش بدهد تا با داستان های جذاب موارد بهداشتی و مرتبط با سلامت را به مردم آموزش بدهند. دولت موظف است سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری ها، عواقب اعتیاد و …بالا ببرد . قرار نیست من به عنوان فیلمساز وظیفه دولت را انجام بدهم بلکه این وظیفه دولت است که آگاهی مردم را نسبت به این موارد بالا ببرد و این اقدام باید مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا که به سلامت جسمی و روحی مردم اهمیت می دهند از مدارس آغاز شود.
کارگردان «مزاحم» گفت: بسیاری از موارد بهداشتی و مرتبط با مقوله سلامت در کشورهای پیشرفته از دوران کودکی آموزش داده می شوند و یک دختر و پسر وقتی به سن چهارده، پانزده سالگی می رسند کاملا نسبت به همه چیز اشراف دارند و میدانند چطور می توانند از سلامت جسم خود مراقبت کنند. در این جوامع رسانهها به صورت شفاف درباره آلودگی ها و بیماریهای جامعه اطلاع رسانی میکنند. اما در کشور ما به آمارها نمیتوان اعتماد کرد چون همه میخواهند همه چیز را گل و بلبل نشان دهند تا دولت را پاک جلوه دهند.
وی افزود: وقتی فیلم هایی درباره ایدز، اعتیاد، فقر و … تولید میشود فیلمساز را به سیاهنمایی متهم میکنند در حالی که این آثار هشدار دهنده هستند و سینما و کلا هنر میتواند برای رواج فرهنگ سلامت موثر باشد. اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشم مایل هستم در زمینه بهداشت و سلامت فیلم بسازم، اما میدانم چنین بودجهای در اختیارم قرار نخواهد گرفت.
این کارگردان گفت: باید به فیلمسازان پیشنهاد ساخت در زمینه موارد آموزشی بهداشتی و سلامت داده شود. مثلا اگر به من به عنوان یک فیلمساز پیشنهاد شود فیلمی در این زمینه بسازم با انتخاب داستانی جذاب ابتدا مخاطب را به فیلم و قصه جذب می کنم و در خلال این قصه نکات مرتبط با سلامت را به مخاطب ارائه می کنم.
الوند در پایان گفتگو با اشاره به تاثیر گذاری عمیق رسانه سینما بر جامعه گفت: بدون تردید سینما یکی از موثرترین رسانه ها برای آموزش و پیام رسانی است واین موضوع در کشور ما و همه جا دنیا به اثبات رسیده است . وظیفه اول یک فیلم قصه گویی و سرگرم کنندگی است اما در خلال همین داستان می توان دنیایی پیام و نکته را به مخاطب به شیوه غیر مستقیم ارائه کرد و آموزش داد.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: هیچکس به راحتی نصیحت و تذکر را گوش نمیدهد و اگر هم گوش کند تاثیری روی او نخواهد داشت. در کشور ما بیش از هر جای دیگر دنیا به مردم تذکر داده میشود که مردم محیط اطراف را تمیز نگه دارند و بهداشت زیست محیطی را رعایت کنند اما آیا این نصیحت های مستقیم تاثیری دارد؟ مدام در جاده ها شاهد هستیم شیشه ماشین ها پایین میآید و زباله به بیرون پرت میشود. تمام نهرها، رودخانهها، جنگلها و جاده ها پر از زباله هستند که محیطی غیر بهداشتی و کثیف ساخته اند و طبیعت در حال تخریب است. پس آموزش مستقیم و شعار و نصیحت جواب نمی دهد بلکه باید کاری بنیادین و اساسی کرد. حتی باید بودجه هایی برای آموزشهای بهداشتی و سلامت در نظر گرفته شود و بر اساس آنها مجموعه های تلویزیونی و فیلم ساخته شود. شک نکنید فیلمسازان نیز از این قضیه استقبال خواهند کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیروس الوند: ضعف در پژوهش باورپذیری فیلمها را از بین میبرد
- به بهانه درگذشت کامبوزیا پرتوی/ یادداشتهایی از مهرجویی، الوند، رئیسیان، توحیدی، تابش، حقیقی، صائمی
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- سیروس الوند درباره اکران «آنجا همان ساعت» در سینماها مطرح کرد/ در اکران آنلاین امکان داشت فیلم قاچاق شود
- سیروس الوند از ایام کرونایی میگوید/ «آنجا همان ساعت» آنلاین اکران میشود
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- سیروس الوند: خروج حاتمیکیا را دوست داشتم/ اثر متفاوت و تازهای در کارنامه حاتمیکیاست
- سیروس الوند: چرا ناصر تقوایی نباید بتواند درباره جنگ و تبعات آن فیلم بسازد؟
- در شب بزرگداشتهای جشن خانه سینما چه گذشت؟/ شب «تنهاهای زیبا»
- آیین بزرگداشتهای بیستویکمین جشن خانه سینما / گزارش تصویری
- پنجمین جشن عکاسان سینمای ایران / گزارش تصویری
- سیروس الوند: به سینما نیامدهایم که پولدار شویم، آمدهایم حرفمان را بزنیم/ معرفی برترینهای عکس فیلم
- تولد ۷۸ سالگی مسعود کیمیایی / گزارش تصویری
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
- الوند:فیلمی دیدم که با زن و بچه خودم نمی توانم آن را ببینم/مستهجن ترین فیلم های قبل از انقلاب نهایتا چند صحنه جنسی داشت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
آخرین ها
- دستور وزیر فرهنگ برای پیگیری ویژه ماجرای توهین به هنرمندان موسیقی
- بهرهبرداری رسمی همراه اول از سامانه بیسیم «آواک»
- پوستر «کاپیتان» رونمایی شد
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
- «بهشت تبهکاران» به جشنواره فجر میرسد؟
- باز هم سیمرغ حذف میشود؟/ ابهام در ثبت آرای مردمی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- انتشار جدول اکران سینماهای مردمی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- در جبهه غرب خبری نیست؛ چیزهایی که نمیدانی
- کیانیان : با تحریم جشنواره مخالفم / باید بگذاریم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند
- پوستر «در آغوش درخت» منتشر شد/ تلاشهای یک خانواده در آستانه فروپاشی
- «خانه خاموش» بهترین مستند جشنواره بینالمللی فیپاداک شد
- اکران آنلاین فیلم کوتاه ایرانی در جشنوارهای در انگلیس
- میـراث بر بـاد رفتـه
- گفتوگو با همایون اسعدیان؛ محکوم کردن فعالیت هنری به فاشیسم میانجامد/ ایجاد دو هزار فرصت شغلی از سوی بنیاد سینمایی فارابی صحت ندارد
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- تئاتر شهری که مصرفش کردیم
- ادای دین «هوک» به سیستان و بلوچستان/ اولین تصویر از فیلم حسین ریگی منتشر شد
- برندگان ساندنس معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در جشنواره مستقلها
- واکنش آکادمی اسکار به یک نامزدی مشکوک
- اطلاعات و اولین عکس «آه سرد» رونمایی شد/ فیلمی با حال و هوای متفاوت
- همکاری قربانیان با جانیان/ نگاهی به مستند «آخرین روزها»
- اعتراض به درخواست فیلترکردن یک پلتفرم/ نامه سرگشاده انجمن صنفی ویاودیها به رئیس صداوسیما
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید