آثار مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران برای نخستین بار در سایت هاشور نمایش داده می شود.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی هاشور، آثار «مصطفی فرزانه» با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند ایران و سفارت فرانسه در سایت هاشور به صورت آنلاین و رایگان به نمایش درمی آید.
علاقمندان سینمای ایران می توانند فیلمهای «جزیره خارک»، «وقایع ایرانی»، «کوروش کبیر»، «زن و حیوان» و «مینیاتورهای ایرانی» این فیلمساز پیشگام را از تاریخ ۷ تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ در سایت هاشور مشاهده کنند.
اکران آنلاینِ مرور فیلمهای مستند «مصطفی فرزانه» به صورت رایگان در سایت هاشور از ۷ آبان ماه به مدت پنج روز قابل دسترسی و تماشا است.
مصطفی فرزانه، نویسنده، مترجم و سینماگر ۹۱ ساله ایرانی مقیم فرانسه به واسطه ارتباطِ کتابهایش درباره صادق هدایت شناخته میشود. وی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلمهایش حضور داشته است.
فرزانه ابتدا در سال ۱۳۳۷ با فیلم «مینیاتورهای ایرانی» در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۰ با فیلم «کورش کبیر» در بخش مسابقه فیلمهای کوتاه جشنواره فیلم کن شرکت کرد. وی با فیلم «زن و حیوان» در سال ۱۳۴۱ در جشنواره لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را نیز گرفت. پس از مدتی به ایران آمد و مستند «جزیره خارک» را ساخت و نخستین آموزشگاه سینمایی را در سال ۱۳۴۵ تأسیس کرد و از اولین پایهگذاران تلویزیون ملی ایران بود.
وی علاوه بر ساخت فیلم در عرصه ادبیات، رمان «چار درد» سال ۱۳۳۳ و نمایشنامه «ماه گرفته» سال ۱۳۳۴منتشر کرد. از دیگر آثار شاخص او می توان به کتاب «آشنایی با صادق هدایت» در سال ٬۱۳۶۷ رمان «خانه» سال ۱۳۶۹ و «عنکبوت گویا» سال ۱۳۷۵ اشاره کرد. فرزانه همچنین ترجمههایی از گوگول، فروید، اشتفان تسوایک، رنه گروسه، و ژان پل سارتر را نیز در کارنامه خود دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی تصویری کوتاه محمد حقیقت با مصطفی فرزانه درباره صادق هدایت
- مصطفی فرزانه درگذشت
- «هاشور» میزبان آنلاین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- نمایش فیلمهای جشنواره سینماحقیقت در «هاشور»
- توضیحاتی درباره پلتفرمهای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- شروع اکران آنلاین «صحنههایی از یک جدایی» از اول مرداد + تیزر
- همزمان با اکران آنلاین فیلم ها: افزایش رشد مخاطبان در سامانه هاشور/ عرضه مستندهایی درباره عباس کیارستمی
- مسعود جعفری جوزانی: نقش کوروش را یک ایرانی بازی میکند/ همکاری با استودیوی خارجی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست