سینماسینما، پدرام عبهر:
در بخش اوّل و دوم «دور تند»، نگاهی کوتاه و سریع انداختیم به فیلمهای زهرِ مار، شبی که ماه کامل شد، خونِ خدا، انیمیشن شبِ آفتابی، طلا، معکوس، متری شیش و نیم، قسم، ناگهان درخت، مردی بدون سایه، قصر شیرین، یلدا، مسخرهباز، انیمیشن آخرین داستان، ایدهی اصلی، آشفتهگی، بنفشهی آفریقایی، انیمیشن بنیامین، بیست و سه نفر، جاندار، پالتو شتری، تیغ و ترمه، روزهای نارنجی، حمّال طلا، جمشیدیه، سرخپوست، و ماجرای نیمروز ۲: ردّ خون. در بخش سوم «دور تند»، ۶ فیلم باقیمانده را مرور خواهیم کرد و تمام.
۲۸) درخونگاه / سیاوش اسعدی
«درخونگاه» ادای دینی است به سینمای مسعود کیمیایی با نیمنگاهی به سبک فیلم نوآر، که تقریباً همهی اجزایش در ژانر و جهان خودش کارکِردِ درستی دارند؛ از قاببندی و نورپردازی و موسیقی گرفته تا شخصیتپردازی و دیالوگنویسی؛ اگرچه معدودی از سکانسها زیادی کش میآیند یا اساساً اضافه هستند. فیلم یک امین حیایی عالی و یک پانتهآ پناهیهای فوقالعاده دارد، هرچند باقی بازیگران هم همگی کارشان را خوب و درست انجام میدهند.
۲۹) سمفونی نهم / محمّدرضا هنرمند
فیلمی جالب دربارهی مرگ! با شرکت کوروش کبیر، آدولف هیتلر، امیرکبیر، و ملکالموت! «سمفونی نهم» یکی از جالبترین فیلمهای امسال است، که با لحنی کم و بیش طنزآمیز و سوررئال به مفاهیمی مثل عشق و مرگ میپردازد. شوخیهای بامزه، قصّهی روان و جذّاب با رفت و برگشتهای مکرّر زمانی، فیلمبرداری فوقالعاده، جلوههای ویژهی خوب، و استفادهی عالی از عنصر غافلگیری، سمفونی نهم را به یکی از فیلمهای تماشایی جشنوارهی امسال تبدیل کرده است.
۳۰) سال دوم دانشکدهی من / رسول صدرعاملی
باورکردنی نیست که نتیجهی همکاری پرویز شهبازی (فیلمنامهنویس) و رسول صدرعاملی (کارگردان) به یکی از بدترین و کسلکنندهترین فیلمهای امسال تبدیل شود. فیلمی دربارهی یکی دو دختر دانشجو که درگیر عشق و اعتیاد و خیانت هستند. گاهی اواسط فیلم اصلاً نمیفهمید فیلم چه میخواهد بگوید یا اساساً دارد چه کار میکند!! جالب اینجاست که تا پایان هم چیز خاصی دستگیرتان نمیشود. واقعاً متأسّفم…
۳۱) دیدن این فیلم جرم است / رضا زهتابچیان
یک کپی بسیار ضعیف از آژانس شیشهای با چاشنی غیرت و ناموسپرستی از جنس لاتاری! یک فیلم تماماً شعاری منفعلانه که هیچیک از شخصیتهای اصلیاش نه کاریزما دارند و نه کنش مؤثّری جز گریه کردن و شعار دادن از آنها میبینیم، و عجیبتر از همه آنجاست که فیلمساز حتّی جسارت به تصویر کشیدن تنها کنش واقعی فیلمش را در سکانس پایانی ندارد و در را به روی تماشاچی میبندد. به اعتقاد من، «دیدن» این فیلم نه… «ساختن» این فیلم جرم است.
۳۲) سونامی / میلاد صدرعاملی
سونامی یک فیلم ورزشی سرگرمکننده و قابل قبول است دربارهی سه قهرمان تکواندو از سه نسل مختلف. سونامی، فیلم بی عیب و اشکالی نیست امّا در مجموع فیلم بدی نیست. دستِکم صدرعاملیِ پسر از پدر به مراتب موفّقتر ظاهر شده. ضمناً به نظرم یکی از بهترین بازیهای چندسال اخیر بهرام رادان را هم در این فیلم میتوانید ببینید.
۳۳) غلامرضا تختی / بهرام توکّلی
دیگر باید باور کنیم که بهرام توکّلی یکی از بهترین و جسورترین کارگردانان حال حاضر سینمای ایران است و استانداردهای فیلمسازیاش یک سر و گردن فراتر از سینمای ایران میایستد. «غلامرضا تختی» هرچند نسبت به فیلم قدرتمند و شگفتانگیز «تنگهی ابوقریب» در سطحی پایینتر قرار میگیرد، امّا همچنان یک شگفتی تمامعیار در سینمای ایران به حساب میآید. هنگام تماشای فیلم، گاهی فراموش میکنید با یک فیلم ایرانی طرف هستید. امّا افسوس و صدافسوس که فیلم غلامرضا تختی از بازیگر نقش غلامرضا تختی ضربهی سنگینی میخورد. کاش همان امیر جدیدی این نقش مهم را ایفا میکرد؛ گیرم که نتیجهی گریمش شباهت کمتری با جهانپهلوان تختی پیدا میکرد. حیف…

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
- تهیهکننده «متری شیش و نیم»: فکر نمیکنم پلیس علیه ما بیانیه بدهد
- مردم به سانسور اختتامیه فیلم فجر در تلویزیون عادت دارند!
- اکران فیلم های جشنواره فجر در قزوین؛ نیمه تاریک جشنواره فیلم فجر در قزوین/ فیلمهای خوب اکران نشد
- اختتامیه سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد