مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربانپور دوشنبه ۲۹ مهر ماه ساعت ۲۱:۳۰ در مجموعه فرش فیلم با حضور نوید محمدزاده بازیگر سینما و عوامل فیلم اکران و نقد و بررسی شد.
در این مراسم مرتضی فرشباف نویسنده و کارگردان درباره فیلم «زمناکو» گفت: ما در این سالها پیامدهای زیادی از جنگ دیدهایم و از کنارش عبور کردیم اما در فیلم «زمناکو» به لایههایی متفاوت از جنگ پرداخته شده است که امیدوارم روند ساخت اینگونه فیلمهای با ارزش ادامه پیدا کند.
در ادامه مهدی قربانپور کارگردان مستند «زمناکو» بیان کرد: من از سال ۲۰۱۴ با موزه صلح آشنا شدم و بازدید از آنجا دغدغههای بسیاری در من ایجاد کرد تا به موضوع بمباران شیمیایی حلبچه نزدیک شوم و از همان ابتدا هم سعی داشتم به موضوعی انسانی بپردازم. دکتر شهریار خاطری حلقه اتصال من با علی (زمناکو) برای ساخت این فیلم بود. در ابتدا قرار بود فیلمی ساخته شود و در آن وجوهات متفاوت کاراکتر را در ایران و کردستان عراق نشان دهیم اما در ابتدای حضورمان در کردستان عراق از طریق وزارت انفال و شهیدان و چند شبکه تلویزیونی به آرشیوی دست پیدا کردیم که میتوانست مسیر ساخت فیلم را برای ما هموار کند و تلاش کردیم تحت تاثیر شرایط و پیرامون کاراکتر قرار نگیریم و از زاویهای بیرونی با کاراکتر همراه شویم. با توجه به جنبههای دراماتیک فیلم طراحی ما در ابتدا این بود که این مستند را برای نمایش در سینما بسازیم و روایت اول شخص در ساختار کلی محور اصلی فیلم بود. با همه تلاشی که داشتیم فیلم «زمناکو» شرایط نمایش از تلویزیون را پیدا نکرد. از ما خواسته شد تغییراتی ایجاد کنیم اما فکر کردیم نباید به اصالت فیلم خدشهای وارد شود و به همین دلیل زیر بار نمایش فیلم از سوی تلویزیون نرفتیم.
نوید محمدزاده که در مراسم حضور داشت درباره این فیلم توضیح داد: من خیلی از بابت دیدن فیلم «زمناکو» خوشحالم و حالم با دیدن این فیلم دگرگون شد. این فیلم به قلب انسان چنگ میزند. فیلم نگاه انسانی به موضوع جنگ دارد و از جنبههای دراماتیک بسیار قابل توجه است. واقعیتش اگر فیلم زبان کردی نداشت حتما میتوانست نماینده ایران در اسکار باشد. من افتخار میکنم که چنین مستندی درباره کردها در سینمای ایران ساخته شده است.
وی همچنین تاکید کرد: اتفاقاتی که در منطقه کردستان سوریه افتاده بسیار نگران کننده است و جامعه جهانی باید به آن واکنش نشان دهد. ما نمیتوانیم به موضوعات انسانی و خصوصا مردم کرد بی اعتنا باشیم. این جنگ برای مردم کرد مثل یک نفرین است. قطعا این فیلم برای تاریخ سینمای ما بسیار با ارزش است و شاید سالها بعد فیلمی ساخته شود که جای تصویر صدام و داعش تصویر کسانی که امروز به مردم کردستان ظلم میکنند در آن دیده شود.
قربانپور نیز در این باره گفت: در بمباران شیمیایی حلبچه نیروهای امدادی و نظامی ایران کمکهای بسیاری برای نجات مردم انجام دادهاند. عکسها و تصاویری که توسط رسانههای ایران ثبت شد باعث شد تا دنیا به فاجعه بزرگ بمباران شیمیایی حلبچه پی ببرد و بعدها همین عکسها و تصاویر در دادگاه جنایت جنگی بر علیه صدام استفاده شده است. من با این که کرد نیستم اما اقلیم کردستان را بسیار دوست دارم چون کردها همیشه در تاریخ مظلوم واقع شدند اما همیشه همانند کوه در برابر تهاجم ایستادگی کردند و اقتدار از خود نشان دادند. من معتقدم سینمای مستند باید وفاداریاش را به نگاه مخاطب حفظ کند و ما در این فیلم سعی کردیم تا از اصالت موضوع فاصله نگیریم.
کارگردان مستند «زمناکو» در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مرکز ژنتیک ایران آمادگی دارد تا شرایط دیدار خانوادهها را در ایران فراهم کند. بعد از ساخت فیلم زمناکو ۶ خانواده کرد توانستند از طریق آزمایش DNA بچههای گمشده خود را در ایران پیدا کنند و این تاثیری بود که ما به دنبال آن بودیم. بعد از ساخت فیلم زمناکو چند بار در مراسم ۱۶ مارس حضور پیدا کردم و شاهد دیدار خانوادهها با فرزندان خود بودم و این لحظهای بود که به دنبال آن بودم.
فیلم «زمناکو» از طریق سایت هاشور به نشانی www.hashure.com در دسترس مخاطبان قرار دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
- «شب، داخلی، دیوار» در فهرست نامزدهای جوایز آسیا پاسیفیک
- نشست «شب، داخلی، دیوار» در ونیز برگزار شد/ وحید جلیلوند: بدون دوقطبیها «گفتگو» بهتر شکل میگیرد
- اولین نمایش عمومی «شب، داخلی، دیوار» امروز در ونیز
- تیزر رسمی «شب، داخلی، دیوار» منتشر شد
- ممنوع از کارها و قانونهای یک بام و دو هوای وزارت ارشاد
- تلاش میکنیم محرومیت بازیگر به اکران لطمه نزند/ وزیر ارشاد تلویحا ممنوعیت کار نوید محمدزاده را تایید کرد
- در تئاتر چه خبر است؟ شش توقیف در کمتر از چهار ماه!
- حذف نام همکارمان اخلاقی نیست/ کارگردان نمایش «شب شک»: نوید محمدزاده گفت نام مرا حذف کنید و به اجرا ادامه دهید
- جوابیه پردیس تئاتر شهرزاد درباره تعطیلی نمایش نوید محمدزاده
- نوید محمدزاده نمایشش را توقیف کرد؟/ توضیحات ادارهکل هنرهای نمایشی درباره توقف بلیت فروشی «شب شک»
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- وراثت و جنسیت/ یادداشت منتقد اسکرین دیلی بر فیلم «برادران لیلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت
- آمار فروش انیمیشن «پری دریایی کوچک»/ حملات نژادپرستانه به یک ماجراجویی موزیکال
- اسکورسیزی با پاپ دیدار کرد/ یک فیلم دیگر درباره مسیح در راه است
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- مروری بر ۹ فیلم بخشهای جنبی هفتادوششمین جشنواره کن