متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند و فهرست و آمار منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال سینماها به هیچ وجه صحیح نیست.
به گزارش سینماسینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی، قادر آشنا درباره دستورالعمل انحلال سالنهای نمایش بدون کاربرد، گفت: موضوع انحلال سینماهایی که به دلایل موجه قادر به ادامه فعالیت نیستند در آیین نامه جدید سالنهای نمایش فیلم در نظر گرفته شده است. این مصوب اسفند ۱۳۹۹ در هیئت وزیران پیشبینی شده و به موجب آن دستورالعملی توسط سازمان سینمایی وقت تنظیم و سپس با تایید و ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت به اجرا گذاشته شده است.
وی ادامه داد: به موجب این دستورالعمل صرفا مالکان سینماهایی که حداقل مشمول یکی از سه شرط پیش بینی شده در دستورالعمل هستند، درخواست کتبی خود را به سازمان سینمایی ارائه میدهند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: درخواستهای ارائه شده در سازمان سینمایی و سایر دستگاههای مسئول بررسی و کارشناسی میشود. این درخواست در شورایی طرح و در صورت تطبیق تقاضا با نظر کارشناسان موضوع انحلال مورد موافقت قرار میگیرد و به منظور انجام سایر مراحل به مالک ابلاغ میشود.
آشنا گفت: تایید این شورا به معنی تغییر کاربری آن فضا نیست و برای تغییر کاربری مراحل قانونی باید خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی شود. در بسیاری موارد، املاک مربوط به سینماها شرایط این تغییرات را ندارند و پس از انحلال سینما صرفا میتوانند پس از اخذ مجوز لازم در سایر کاربریهای فرهنگی ادامه فعالیت دهند.
وی اظهار داشت: سینماهای متعلق به بخش دولتی یا عمومی و یا مجموعههایی که زمین آنها توسط منابع دولتی یا عمومی تامین شده قابلیت انحلال ندارند و صرفا قابل تبدیل و توسعه به سینمای با ظرفیت یکسان یا بیشتر هستند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در خصوص مطالب نقل شده از جانب اعضای یک تشکل متعلق به سینماداران، توضیح داد: در شورای تشکیل شده در نیمه سال ۱۴۰۰ به موجب دستورالعمل ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نماینده تشکل مورد اشاره بهعنوان نماینده صنف سینماداران جهت حضور و مشارکت در بررسی تقاضاها دعوت شد. لیکن به رغم محتوای مصاحبه مورد اشاره، هیچ تشکل صنفی در جایگاه دریافت تقاضا و موافقت یا مخالفت با آنها قرار ندارد و کلیه درخواستها مستقیما توسط سازمان سینمایی و سمعی بصری دریافت میشود.
آشنا تاکید کرد: فهرست منتشرشده به عنوان متقاضیان انحلال به هیچ وجه صحیح نیست و متقاضیان بالقوه انحلال عمدتا سینماهای تعطیل و متروک هستند که اغلب به دلیل مشکلات مربوط به انحصار وراثت و ابهام در مالکیت یا عدم دسترسی به کلیه شرکای ملک، تا کنون موفق به ثبت درخواست در سازمان سینمایی نشدهاند.
وی اظهار کرد: تقاضای قانونی سینمادارانی که کلیه شرایط مورد نظر را لحاظ و مدارک خود را ارائه کردهاند پس از تکمیل مراحل کارشناسی بررسی شده، نتیجه در صورت موافقت شورا اطلاعرسانی عمومی خواهد شد.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تاکنون شورا فقط با انحلال و خاتمه فعالیت سه سینمای اروپا (واقع در خیابان جمهوری)، استیل (واقع در جوادیه) و عصر جدید (واقع در خیابان طالقانی) موافقت کرده که قبلا نیز در زمان تصویب پس از ابلاغ به مالکین اطلاعرسانی عمومی شده و خبر جدیدی نیست. هر سه سینمای مورد اشاره متعلق به بخش خصوصی بوده و شرایط مندرج در ضوابط مصوب را داشتهاند.
آشنا گفت: مقررات مربوط به انحلال سینماها با هدف احترام به حقوق مالکانه صاحبان سینماها و تاکید بر امنیت سرمایهگذاری در حوزه ساخت سالنهای نمایش فیلم است. در بسیاری از موارد و تقاضاهای ثبت شده نیز انحلال بخشی از فرآیند توسعه و اصلاح سالنهای نمایش است. به عنوان مثال در یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی، با همکاری کلیه دستگاههای مسئول در شهر، استان و سازمان سینمایی با انحلال دو سینمای متروکه تک سالن غیر قابل استفاده، مجموعهای روزآمد با ۹ سالن نمایش و امکانات جانبی بسیار مناسب جهت تامین نیازهای شهری فاقد سینمای فعال در حال انجام است.
وی تشریح کرد: تعداد پروژههای ساخت و توسعه سالنهای نمایش فیلم در کشور به بیش از ۱۰۰ مورد رسیده است و بیش از ۲۰۰ مورد با احتساب طرحهای در حال مطالعه در حال پیگیری است که در مقایسه با تعداد سینماهای فعال (حدود ۳۶۰ مجموعه در کل کشور) نرخ رشد قابل ملاحظهای است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی گفت: تعداد تک رقمی درخواستهای انحلال هم با توجه به عمر بالای برخی سالنهای سینما و تغییر بافت شهری در برخی مناطق و تغییر انتخاب و ذائقه مخاطبان سینما کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.
آشنا گفت: البته سازمان سینمایی در خصوص مجموعههایی که به نحوی مورد تعلق خاطر مردم و اهالی سینما هستند یا جایگاه فرهنگی ویژهای دارند بیتفاوت نخواهد بود اما در خصوص سالنهای خصوصی در نهایت مالکان آنها هستند که باید به تصمیم برسند و این سازمان به موجب قانون حقوق آنها را محترم خواهد شمرد.
وی تاکید کرد: از عموم فعالان حوزه اکران دعوت میشود از طرح موضوع انحلال سینماها به عنوان ابزار تبلیغاتی و جلب توجه به مشکلات سینماها خودداری کنند.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی بیان کرد: تاثیر دوره همهگیری کرونا بر کلیه مشاغل و اصناف قابل مشاهده است و سینماها نیز مانند بسیاری دیگر از کسب و کارها متحمل خسارات و زیانهای عمده شدهاند، اما برای عموم روشن است که تبدیل یک سینما به کاربری صنفی دیگر به معنای خروج آن از مشکلات ناشی از کرونا نیست و چه بسا هزینههای بیشتری هم به مالک تحمیل کند.
آشنا در پایان اظهار کرد: تشکلهای صنفی نیز میتوانند با هم افزایی و تعامل، راههای کاهش خسارات و بازگشت سینماها به شرایط رونق در دوران پس از همهگیری را هموار کنند و انتشار مطالب نادرست و فضاسازی خلاف واقع با واقعیات حاکی از رشد چشمگیر در سرمایهگذاری و ساخت سالنهای نمایش فیلم سازگاری ندارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جزییات تعطیلی سینماها در روز تشییع پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- تعطیلی پردیس سینمایی ملت به دلیل پرداخت نکردن قبض آب
- قادر آشنا دبیر جایزه پژوهش سال سینمای ایران شد
- هشدار برای یک فرونشست سینمایی
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- معاون فناوری و مطالعات سازمان سینمایی خبر داد؛ سینماها رتبه بندی میشوند/ مأموریت ما تولید محتواست، نه فیلم
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
- قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی شد
- کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی شد
- پیامهای تسلیت مدیرکل هنرهای نمایشی و انجمن بازیگران برای درگذشت عزتالله مهرآوران
- وزارت میراث فرهنگی حریم «تئاتر شهر» را تعیین و مصوب کرد
- سینما و تئاتر تا سوم مرداد تعطیل شدند
- حسین کیانی خطاب به مسئولان تئاتر: برای کارهایی که نکردید عذرخواهی کنید/ شاهین چگینی: قادر آشنا باید استعفا بدهد
- قادر آشنا: کرونا بار دیگر «تئاتر» را تعطیل کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت بیتا فرهی منتشر شد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
آخرین ها
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت