منصور ضابطیان برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» را فرصتی مغتنم برای ورود آثار مستند به خانه دوستداران سینما و مردم میداند.
به گزارش سینماسینما منصور ضابطیان روزنامهنگار، مجری و برنامهساز درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: سالهاست سینمای مستند را دنبال میکنم و کارهایی هم در این عرصه انجام دادهام. مسائل اجتماعی، سینما و تصویر از دغدغههای من است و مستندهای اجتماعی و آثاری که حال و هوای تاریخی دارند را بیشتر دنبال میکنم. جشنواره «سینماحقیقت» از اتفاقاتی است که هر سال به انتظار آن میمانم و معمولا زمانی که فرصت دارم فیلم مستند تماشا میکنم. امسال هم مانند هر سال در انتظار برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» بودم و خوشحالم در آستانه برگزاری این رویداد هستیم.
او با اشاره به برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره عنوان کرد: رفتن به سالن سینما، تماشای فیلمها در کنار مستندسازان و مخاطبان علاقهمند به این حوزه، شرکت کردن در جلسه پرسش و پاسخ و دنبال کردن اتفاقاتی که پیرامون جشنواره رخ میدهد، هیجانانگیز و دوست داشتنی است. اما امسال به دلیل شرایط موجود امکان برگزاری حضوری جشنواره میسر نیست. برگزارکنندگان جشنواره امسال دو انتخاب میان برگزار نکردن و برگزاری آنلاین داشتند و اگرچه برگزاری آنلاین به جذابیت برگزاری معمول جشنواره نیست، اما بهتر از برگزار نکردن آن است. برگزاری آنلاین نقایص خود را دارد اما در کنار آن جذابیت هم خواهد داشت.
ضابطیان ادامه داد: در این دوران کممحتوایی رسانهها، قرار گرفتن در معرض تماشای فیلمهای مستند به سادهترین شکل و در خانه، اتفاق مغتنمی است. همانگونه که کرونا تمام شرایط زندگی ما را تغییر داده است، این ماجرا را هم با تغییر روبرو کرده و در عین حال امکانات بیشتری را هم برای ما فراهم کرده است.
این مجری و کارگردان در زمینه افزوده شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره امسال توضیح داد: مسئله کرونا مهمترین اتفاق زندگی بشر در شرایط کنونی است. مستندسازان به عنوان چشم جامعه نمیتوانند نسبت به این ماجرا بدون موضع باشند و واکنشی به این رویداد نداشته باشند. اختصاص بخش ویژه به این موضوع اتفاق درستی است، اما امیدوارم به واسطه اینکه این بخش وجود دارد، کیفیت فیلمها و جشنواره فدای کمیت وجود فیلمهایی با این موضوع نشود و جشنواره بتواند سطح خود را حفظ کند. باید فیلمهای مربوط به این بخش را دید و بعد راجع به آنها نظر داد.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
- پیروز کلانتری: «میبرد تا به کجا» گفتگوی میان من و سوژه است
- مستند «آن مرد با اتوبوس آمد»؛ ترکیبی از سرگرمی، سیاست و جامعهشناسی
- گام معلق لکلک/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «جابهجایی یا نابهجایی»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با محمد احسانی، مستندساز/ توسعه کشور بدون توجه به محیط زیست امکانپذیر نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
آخرین ها
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد