منوچهر محمدی تهیه کننده سینما معتقد است: اصلی ترین پرسش این است که چرا عنصر «تخیل» که لازمه ضروری سینماست، در سینمای ایران و فیلمنامه ها غایب است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، منوچهر محمدی گفت: آنچه امروز در سینمای ایران وجه غالب است که عمدتا در دو ژانر اجتماعی و کمدی خلاصه میشود، به شدت مبتنی بر یک واقع گرایی صرف است که نهایتا یک سوی آن به تلخی و سوی دیگر آن به سطحی نگری می انجامد و در کلیت نیز منجر به تکرار سوژه ها می شود.
وی یادآور شد: عنصر تخیل، راهِ برون رفت از این دایره بسته است و راه حل آن نیز حمایت از فیلمساز و کم کردن هزینه این رویکرد برای او از طریق کاستن از ممیزی و ایجاد زیر ساخت جهت آشنا سازی و بهره گیری از فناوری cgi است.
وی در ادامه توضیح داد: منظور از تخیل ورزی در سینما پرداختن به موضوعات ممکن الوقوع همچون بلایای طبیعی نه در اشکال معمول بلکه در ابعادی که بر زیست یک شهر یا کشور تاثیر گذار باشد یا پرداختن به موضوعات یحتمل الوقوع که در دامنه حیات آتی بشر اثرگذار باشد یا موضوعاتی که غیر ممکن الوقوع باشد که تخیل با آنچه فنآوری در آینده ممکن است بر چگونگی حیات بشری تاثیر بگذارد مانند آنچه که اکنون در بخشی از سینمای جهان می گذرد.
محمدی همچنین گفت: اگر تخیل ورزی با دانش و آگاهی صورت پذیرد حتی سینما می تواند منبع الهام دانشمندان باشد که در این مورد مصادیق بسیار است. به عنوان مثال، ۲۰هزار فرسنگ زیر دریا زمانی نوشته شد که اساسا فکر زیردریایی به ذهن دانشمندان خطور نمیکرد وفیلم های علمی تخیلی جنگ ستارگان که دستمایه عملی جنگ سالاران در دوره جنگ سرد گردید.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- جواد نوروزبیگی: ساخت آثار بدون پژوهش آسیب جدی به سینما میزند
- کاشان میزبان «قبله عالم» شد
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد/ بخش دوم
- نشست بررسی مدیریت سامانه نمایش درخواستی برگزار شد
- پایان فیلمبرداری «خورشید آن ماه»، اولین ساخته ستاره اسکندری + عکس
- انصراف اسعدیان از کارگردانی «ناجورها»
- پیشنهاد منوچهر محمدی برای رفع مشکلات سینماها/ کمیته بحران تشکیل شود
- ویدئویی از صحبتهای منوچهر محمدی در گفتوگو با جیرانی درباره توقف صدور مجوز ساخت سریال شبکه نمایش خانگی
- پایان تدوین «چپ، راست»/ صداگذاری و موسیقی به نیمه رسید
- فیلمبرداری «چپ راست» به پایان رسید + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» با صدای پارسا پیروزفر
- بازیگر «بیل را بکش»، به «شزم» پیوست
- روایتی غافلگیرکننده از یک قصه تکراری
- همراه با نخبگان عرصه سلامت در رادیو
- سکانس طلایی/ شباهت کامل
- حکایت یک شکایت!
- برشهای کوتاه/ انیمیشن کوتاه چتر
- تبریک اینستاگرامی پوران درخشنده به مناسبت ماه مبارک رمضان
- فیلمبرداری «هِرمان» به پایان رسید
- بازیگران «زخم کاری» معرفی شدند/ عزتی و آزادیور در اولین سریال مهدویان
- در سنگ خاره قطره باران اثر نکرد/ یادداشت بهروز غریبپور درباره تئاتر در دوران کرونا
- نامزدهای یازدهمین جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- «اسکار ۲۰۲۱» هم مجری ندارد/ برندگان سال گذشته در بین اهداکنندگان جوایز
- ویل اسمیت بازیگر فیلم جدید آنتوان فوکوا شد
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- گریمور فیلم «محمد رسولالله (ص)» درگذشت
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- تجلی فانتزی و تخیل در آثار فریال بهزاد
- بررسی آثار دعا در آرامش روح و روان در رادیو
- «نان مقدس» در بخش مسابقه جشنواره «ترنتو» ایتالیا
- جشنواره فیلمهای فانتزی به صورت فیزیکی برگزار میشود
- کارگاههای آموزشی «سینماحقیقت» منتشر میشود
- تحلیل و بررسی تفاهمنامه ۲۵ ساله ایران و چین با نمایش یک مستند
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- برندگان بفتا ۲۰۲۱ معرفی شدند/ «سرزمین آوارگان» برنده بزرگ مراسم
- سکانس طلایی/ مغازه کنار خیابان
- آغاز ثبتنام باشگاه مخاطبان جشنواره جهانی فجر
- آوینی، سینمای اِشراقی و تاریخ ایدئولوژیک
- دو جایزه اصلی جشنواره فیلم هنگ کنگ به «دشت خاموش» رسید
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید