من یک زن ریشدار هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک مرد دوسر هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک دختر چهارپا هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک مرد میمون نما هستم؛ بیایید و تماشایم کنید. من یک زن پاگنده هستم؛ بیایید و تماشایم کنید.
اینها و کسان دیگر در قرن نوزدهم میلادی با این اسباب، یعنی عجیب الخلقه بودن جلب توجه می کردند؛ آن هم در ابعاد خیلی وسیع. اصلاً این آدم ها شغل و درآمدشان تضمین بود. می توانستند خیلی راحت توی سیرک مشغول به کار شوند. مردم برای تماشایشان پول خوبی می دادند. اسباب خوبی برای سرگرمی بودند. خیلی وقتها اصلاً چالش هایی راه می افتاد و آن وقت دیگر نان شان در روغن بود. مثلاً همان زن ریشدار که بلندی ریشش از مردان بیشتر بود یا زن پاگنده که پاهای غول پیکرش، دهان بیننده را از تعجب باز می گذاشت، در گیر و دار چالش هایی که به راه افتاد، اتفاقاً شوهران خوبی هم نصیبشان شد و خوشبخت شدند. مردها دوست داشتند در چالش «چه کسی حاضر است با این زن ازدواج کند؟» برنده شوند.
آن آدم های عجیب الخلقه همه شان دو قرن پیش زندگی کرده و مرده اند. حالا اگر بودند البته احتمال به شهرت رسیدنشان زیاد نبود. احتمالاً مجبور می شدند نقص فاحش را با چند عمل جراحی برطرف کنند و راهی بهتر برای شهرت بیابند. حالا لازم نیست برای معروف شدن، جور عجیبی باشید. کافی است یک ویدئوی ترجیحا خنده دار در اینستاگرام منتشر کنید و یک شبه ره صد ساله را بروید. اصلاً ممکن است چنین قصدی هم نداشته باشید و یک نفر دیگر برایتان اسباب خیر شود و در حالی که اصلاً حواستان نیست، فیلمی ازتان بگیرد و شما را روانه دنیای شاخ های اینستاگرام کند. آخر می دانید، مردم از خوشمزگی خوششان می آید. خنده را دوست دارند؛ فرقی نمی کند این اسباب خنده، پسربچه شیرین زبان مازندرانی باشد یا آن آقای سبیل از بناگوش دررفته که معلوم نیست نان کدام بازوی کارناکرده اش را می خورد. حتی می توانی شبیه کسی باشی و این طوری به شهرت برسی و شاخ شوی. اینکه بدل بودنت اصلاً به کار می آید یا نه، صد البته که اهمیتی ندارد، چرا که در اینستاگرام حتماً پیدا می شوند کسانی که حتی برای بدلِ بدل فلان بازیگر یا فوتبالیست، پیج هواداران درست کنند و قربان صدقه اش بروند. می توانی یک مرد زن نما باشی و با ریش و سبیل، روسری سرت کنی و عشوه بیایی و همه هم از دیدنت ریسه بروند.
با یک کلیک همه چیز امکان پذیر می شود. به همین راحتی. اگر از اصطلاح «شاخ» خوشت نمی آید و برایت یک کمی بی کلاس است هم باز نگران نباش. تو می توانی خودت را یک «اینفلوئنسر» معرفی کنی؛ یک فرد تاثیرگذار در فضای مجازی. می بینی، زیاد سخت نیست. اصلاً گفتن هم نمی خواهد. کاربران خودشان اتوماتیک وار معروفت می کنند. نه لازم است زن ریشدار باشی و نه مرد دوسر. آنها تماشایت می کنند.
*روزنامه نگار
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «زودپز» رامبد جوان به تعویق افتاد
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- همکاری مشترک رامبد جوان و عاطفه تهرانی
- ادعای عجیب مدیر شبکه۴؛ مدیری، علیخانی، جوان و صحت جرأت نمیکنند به تلویزیون بروند
- پایان اکران فیلم پرفروش سال/ «چپ، راست» به سینماها میآید
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- معجونی، ژوله و جوان داوران خندانندهشو ۳ شدند
- کلیشههایی که با بازیهای رامبد جوان شکست
- مجید ابهری رفتار شناس : با ساعت مچی رامبد جوان میتوان زندگی حداقل ۵۰دانشآموزنیازمند را تامین کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- واکنش پژمان بازغی به گلایه اکبر عبدی از حقوق بازنشستگی
- شیون فومنی به روایت کاوه بهرامی مقدم/ «دره پروانهها»؛ شاعرانگی یک زندگی
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت پانزدهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- لیام نیسون زمان بازنشستگی از فیلم اکشن را اعلام کرد/ ۷۲ ساله هستم
- اختتامیه چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران/ از تذکرات شهاب حسینی تا هشدار برای سرنوشت «هامون»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- تشریح جزییات پوستر جشنواره «دیدار»
- افزایش تعداد اپراتورهای میزبان بستههای رومینگ دور دنیای همراه اول
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- فیلم ایناریتو با بازی تام کروز در بریتانیا ساخته میشود
- «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»؛ گفتوشنود با شبحی از گذشته که خیال رفتن ندارد
- پرویز ربیعی و فیلم سینمایی «شبکه» در بیست و پنجمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- در آستانه برگزاری آیین اختتامیه؛ نامزدهای جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- فراخوان عمومی تامینکنندگان تجهیزات تولید داخل
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه موج انتخاب شد
- یادبود عباس کیارستمی در «شکوه سینما»/ بیلگه جیلان: کیارستمی روشِ فیلم ساختن را دگرگون کرد
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد