بسیاری از رسانه ها و شبکه های تلویزیونی دنیا مهم ترین هدفشان را سرگرم کردن مخاطب می دانند. این رویکرد البته در کشور ما و در میان مدیران رسانه ای و بویژه رسانه ملی چندان طرفدار ندارد. رادیو و تلویزیون در کنار سرگرمی، همیشه قائل به الگوسازی، تغییر شیوه های غلط زندگی و آموزش بوده است. برنامه «دورهمی» هم که چند ماه دیگر یکساله می شود، از ابتدا نشان داده که علاوه بر بهره گیری از آیتم های طنز، قصد دارد الگوسازی و برخی آموزش ها را -هرچند در بسیاری موارد به شعاری ترین شکل ممکن و بیشتر به صورت سطحی- به مخاطب القا کند. مصداق روشن آن هم آخرین شماره این برنامه است که جمعه شب روی آنتن تلویزیون رفت. مهران مدیری سازنده دورهمی که جنجال و حاشیه را همواره دوست داشته، در این برنامه در باب «شجاعت» گفت: «عده ای جرات کردند وارد عملیاتی شوند که به آنها گفته شده بود، برگشتی در آن نیست. اگر ما بودیم چه کار می کردیم، امروز که شرایط کاملاً عادی است، جواب آن دل و جرات خارق العاده را با سازشکاری و منفعت طلبی می دهیم. اگر دل و جرات بعضی کارها را ندارین، چرا پست هایی را می گیرید که انجام وظایفش دل و جرات می خواهد، تو که نمی تونی بتمرگ خانه ات.»
به نظر می رسد مقصود مدیری و به عبارت دیگر رسانه ملی، از تعریفی که در مورد شجاعت ارائه داده، برجام و مدیران وزارت امور خارجه است. برنامه کذا، اعتراض ها و واکنش های زیادی هم از سوی کاربران شبکه های اجتماعی به همراه داشت، تا جایی که فراخوان هایی با تعداد اعضای بالاعلیه مدیری به راه افتاد. هر چند مدیر روابط عمومی طرح های مدیری از طرف او این متن کوتاه را منتشر کرد، اما نتوانست اعتراض ها را خاموش کند: «در برنامه «دورهمی» راجع به هر موضوعی که صحبت می شود، هیچ شخص خاص یا جناح سیاسی یا جریان مشخصی در نظر نیست. «دورهمی» فقط به نقد نقاط تاریک و روشن خصلت های انسانی میپردازد…»
او البته نخستین بار نیست که در برنامه هایش به حوزه سیاسی ورود می کند؛ پیش از این هم با زبان طعنه، کنایه و ادبیاتی مشابه به برخی سیاسیون حمله کرده بود. مهران مدیری از این قبیل رفتارها زیاد دارد؛ او به قاعده «جنجال کن و برنامه بساز» اعتقاد دارد و مدتی هم هست که به نظر می رسد دوست دارد جا پای مسعود فراستی منتقد سینمایی برنامه «هفت» بگذارد که استاد چنین قاعده ای است! صدا و سیما می تواند منتقد باشد و اعتراض کند، می تواند برنامه طنز بسازد و از هنرمندان برای ارسال پیام های سیاسی استفاده کند. اما، این میان، همیشه یک اصل مهم را فراموش می کند؛ سهم منتقدان این رسانه و آنهایی که به سیاست ها و نظرات یکجانبه ای که مطرح می کند اشکال وارد می دانند کجاست؟ چرا رسانه ای با این اهمیت باید مطلقاً در اختیار یک نگرش سیاسی باشد؟ شاید زمان تامل فرا رسیده باشد. راستی شجاعت «رسانه ملی» کجاست؟!

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش مهران مدیری به شایعهها/ از خودم خستهام!
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- بدون منطق روایی/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- کلاژی از موفقیت فیلمهای پیشین/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فضای غریب، شخصیتهای ناآشنا/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- در نشست رسانهای «خائنکشی» مطرح شد؛ این فیلم با سرمایه شخصی ساخته شده است/ جای خالی کیمیایی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- فصل اول مسابقه «دورهمی» ۱۷ مرداد به پایان میرسد
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- مهران مدیری و شبنم مقدمی بازیگران «خاتون» شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»