خانه سینما بهعنوان مهمترین نهاد صنفی سینما، با توجه به حوادثی که تا امروز به خود دیده است، نیاز به ارزیابی و آسیبشناسی دارد. در این مسیر همواره نقش هیئتمدیره تعیینکننده و کلیدی بوده و با توجه به چیدمان اعضایش، در دورههایی ضعیف و دورههایی هم قوی عمل کرده است. حالا که مدتهاست از بازگشاییاش گذشته، توجه جدی به عملکرد خانه سینما میتواند آن را قدرتمندتر از گذشته کند. هرچند که نقش صنوف خانه سینما بهعنوان رکن رکین آن بسیار مهم است. در این مسیر تهیهکنندگان نقش مهم و بسزایی به دلیل کارکردشان در سینما دارند.
به گزارش سینماسینما، با مهرداد فرید، دبیر شورایعالی تهیهکنندگان،گفتوگویی انجام شده، که میخوانید:
چرا در این دوره از هیئتمدیره خانه سینما نمایندهای از تهیهکنندگان در هیئتمدیره خانه سینما وجود ندارد؟ هیئتمدیره قبلی خانه سینما هم چنین وضعیتی داشت که در نتیجه چندان قوی عمل نکرد. درواقع در آن دوره دو صنف مهم کانون کارگردانان و شورایعالی تهیهکنندگان در آنجا نمایندهای نداشتند. شما بهعنوان دبیر شورایعالی تهیهکنندگان سینما، نگاهتان به این مسئله چیست؟
قاعدتا این وضع در هیئتمدیره خانه سینما باعث تضعیف خانه سینما میشود. در دوره قبل هم شاهد بودیم که هیئتمدیره خانه سینما بیش از حد دستبهعصا عمل کرد و اصلا بهروز نبود و به قول معروف، سر بزنگاههای پرمخاطره، از خود واکنش نشان نمیداد و باعث شد که خانه سینما در موقعیتی انفعالی قرار گیرد. خوشبختانه آن خلأ در این دوره کمتر شده است.
علت آن را چه میدانید؟
این ضعف از اساسنامه خانه سینما میآید. به همین دلیل اساسنامه نیاز به بازنگری دارد. اگر بخواهیم دقیقتر به این قضیه نگاه کنیم به این شکل است که اساسا در خانه سینما دو دسته صنوف وجود دارد؛ یکی کارفرمایی و دیگری کارگزاری که گاهی اوقات منافع این دو در جاهایی دچار تلاقی میشود. حالا وقتی هیئتمدیرهای تشکیل میشود، قاعدتا نمایندگان هر دو نوع صنف باید در آن وجود داشته باشند که اینطور نیست. این نقیصه باعث شده تا بسیاری از کارها معطل باقی بماند؛ مثلا موضوع پیمان جمعی کار، ابتر مانده است و تا مشکل اساسنامه حل نشود، این معضلات باقی است.
پیمان جمعی کار متوجه کدام اصل اساسنامه خانه سینماست؟
این پیمان درواقع تفاهمنامهای است میان کارگزاران و تهیهکنندگان که باید به امضا میرسید که تا حالا نرسیده. این پیمان کارفرما را متقاعد میکند تا از اصناف کارگزاری عضو خانه سینما در پروژههای سینمایی استفاده کند.
چرا تا الان این تفاهمنامه به امضا نرسیده است؟
به دلیل اینکه ترکیب ساختار خانه سینما مبتنیبر اساسنامه فعلی نمیتواند چنین بندی را به فعلیت برساند. چون ماهیت صنف کارگزاری و کارفرمایی از هم تفکیک نشده و به رسمیت شناخته نشده است. اینها منافعشان جداست. اگر بناست که به سینما بهمثابه یک صنعت نگاه شود، همپای آن هم خانه سینما باید بهروز شود که متأسفانه تا امروز به این نکته توجهی نشده است.
از نظر شما کدامیک از صنوف در جرگه کارفرمایان و کدامیک در جرگه کارگزاران قرار میگیرد؟
اساسا تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران و تا حدودی هم کارگردانان در جرگه کارفرمایان قرار میگیرند.
چرا کارگردانان؟
خب سه صنف نخست کارفرمایان اقتصادی هستند و در نتیجه انتخابگر و صنف کارگردانان هم با کمی اغماض در این بخش قرار میگیرند. چون آنها هم باید عوامل را انتخاب کنند. ضمن اینکه بسیاری از کارگردانان، تهیهکننده هم هستند. طبیعتا وقتی نمایندگان صنف خانه سینما در مجمع عمومی شرکت میکنند، چون تعداد اصناف کارگزاری بیشتر از کارفرمایی است در انتخاب اعضای هیئتمدیره به کسانی رأی میدهند که از صنف کارگزاری باشند. بنابراین آنها از گردونه سیاستگذاری، صنوف تهیهکنندگان و کارگردانان را حذف میکنند. در هیئتمدیره قبلی و تاحدودی هم در این دوره شاهد چنین نکتهای بودیم. هرچند که با انتخاب مدیرعامل خانه سینما که تهیهکنندهای حرفهای است، این مسئله را تا حدی حل کردهاند.
در این دوره خانه سینما هم آقای اسعدیان از کانون کارگردانان، چندان رأی بالایی نداشت، اما درعینحال ایشان در رأس هیئتمدیره قرار گرفت. بااینحال این مشکل همچنان باقی است؟
این انتقادی که شما دارید، وارد است. البته در ادامه حرفهای قبلیام باید بگویم که اساسا قدرت مدیریت خانه سینما بنا بر تشخص آدمها به ضعیف و قوی دستهبندی میشود. اینها دستهبندیهایی است که مبنای سلیقهای دارد. برای اینکه به سمتی برویم که خانه سینمایی قوی داشته باشیم باید تغییرات اساسنامه را داشته باشیم. ممکن است با حضور افراد قوی مثل آقایان اسعدیان و شاهسواری مسئله موقتا رفعورجوع شود، ولی همچنان مشکل به قوت خود باقی است. به همین دلیل بود که در این دوره ترجیح دادیم نمایندهای نداشته و بیشتر نظارهگر باشیم تا به مرور زمان ببینیم که بالاخره کلونی خودمان را داشته باشیم و از خانه سینما مستقل شویم یا اینکه به تعامل با خانه سینما ادامه دهیم.
در صورت نخست دوباره برخواهیم گشت به زمان زندهیاد سیفالله داد؛ آن زمان که ایشان رئیس هیئتمدیره خانه سینما و کلا در حال رفعورجوع مشکلات تهیهکنندگان بودند؟
بعید نیست. بههرحال باید آماده هر اتفاقی باشیم.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- متوهمی به نام «اون»!
آخرین ها
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- هومن عظیمی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی شد
- درباره سریال جاسوسی «سازمان »با تم روانشناختی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت