قاچاق فیلم های سینمایی در ایران وارد فاز جدیدی شد. قاچاق در بازار فرهنگ و هنر به چالشی جدی بدل شده است و آثار پر مخاطب کتاب، فیلم و موسیقی به صورت غیر مجاز تکثیر و در بازار عرضه می شود و امکان زیست طبیعی آنها در بازار را از بین می برد.
به گزارش سینماسینما ،در تازه ترین اتفاق نسخه های قاچاق دو فیلم پرمخاطب «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی و «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی عرضه شده و این در حالی است که «متری شیش و نیم» هنوز روی پرده سینماها است و رایت این فیلم به تازگی در حاشیه جشنواره کن به کمپانی «وایلد بانچ / Wild Bunch» فروخته شده و «رحمان ۱۴۰۰» که به دلیل عدم اعمال اصلاحات در نسخه به نمایش درآمده در چند سالن سینما توقیف موقت شده نیز در بلاتکلیفی به سر می برد. عوامل این فیلم همزمان با این قاچاق در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار اقدام این نهاد برای رفع توقیف از اثرشان شدند. در تاریخ سازمان سینمایی موارد انگشت شماری از فیلم های سینمایی با ضبط از روی پرده سینما یا با عبارت «نسخه بازبینی» لو رفته که «مارمولک»، «مکس»، «سنتوری» و «یک خانواده محترم» از آن جمله هستند؛ اما از سال ۱۳۹۶، خبرهایی درباره قاچاق نسخه های بازبینی «یک دزدی عاشقانه»، «عصبانی نیستم»، «فروشنده»، «ابد و یک روز»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «گشت ۲» و «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا» منتشر شد و هریک از این فیلم ها در مراحلی از اکران تا پیش از ورود به شبکه نمایش خانگی قربانی قاچاق شدند و برخی از آنها آسیب های جدی از این ناحیه متحمل شدند.
موج تازه قاچاق فیلم های سینمایی با این دو فیلم پرفروش سینمای ایران به راه افتاده و در روزهای اخیر تصاویری از فروش نسخه قاچاق فیلم های «متری شیش و نیم» و «رحمان ۱۴۰۰» در فضای مجازی منتشر شده است. سعید روستایی کارگردان فیلم متری شیش و نیم در واکنش به این تصاویر در حساب کاربری اش در اینستاگرام نوشت: «به نظرتون توی اون دی وی دی چیه؟ آیا دی وی دی خامه؟ آیا دی وی دی سوختست؟ آیا یه فیلم قدیمیه؟ اگه اینا نیست چیه؟ امیدوارم هرچی هست متری شیش و نیم نباشه. پ ن: به حرف های فروشنده گوش کنید لطفا حتما». این اتفاق در حالی رخ داده که هنوز واکنشی رسمی به این اتفاق نشان داده نشده است.در همین رابطه اما سایت تابناک نوشته است دو سناریوی عمده وجود دارد؛ نخست اینکه باز هم نسخه بازبینی این فیلم ها از یکی از نهادها به بیرون درز کرده و به دست قاچاقچیان رسیده و دوم اینکه فیلم ها از روی پرده یکی از سالن های سینما توسط دوربین به صورت مخفیانه ضبط شده و نسخه پرده ای به بازار آمده است؛ گزاره هایی که باید توسط سازمان سینمایی بررسی شود و در نهایت محل درز این نسخه های قاچاق تعیین شده و با عوامل آن برخورد شود.
منبع: دنیای اقتصاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده «شب، داخلی، دیوار» درخواستی برای پروانه نمایش نداشته است
- بیانیه برادران جلیلوند در پی انتشار نسخه قاچاق «شب، داخلی، دیوار»
- انتشار غیرقانونی «شب داخلی دیوار»
- ۱۰ فیلم مشکلدار سینما چه زمانی اکران میشوند؟
- درخواست تهیهکننده پس از قاچاق فیلم؛ اجازه پخش «برادران لیلا» را در سینماها و پلتفرمها بدهید
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: موضوع قاچاق فیلم مایه ناراحتی است/ باید این قضیه را جمع کنیم
- برپایی جلسه فوقالعاده مقابله با قاچاق فیلم
- واکنش یک مدیر به قاچاق فیلمهای روی پرده؛ سینماداران و انجمن سینماداران جوابگو باشند
- زنگ خطر قاچاق فیلمهای روی پرده به صدا درآمد/ دو فیلم اکران نوروزی در حال دست به دست شدن در کانالهای تلگرامی
- یادداشت مریم مقدم و بهتاش صناعیها؛ قاچاق تیر خلاصی است بر پیکر فیلمی که ۹ سال عمرمان را صرفش کردیم
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش دو فیلم ایرانی در جشنواره تله راما در فرانسه
- استقبال فرانسویها از «متری شیش و نیم»
- سینماسینما/ اکران موفقیتآمیز «متری شیش و نیم» در فرانسه
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد
- «پیانو» به اتریش میرود
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- رسولاف از ایران رفت
- اعتراض در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه/ جنبش می تو و جشنواره کن ۲۰۲۴
- ماهرشالا علی و تام هاردی در فیلم «خاموشی ۷۷» همبازی میشوند
- «امتزاج» در بخش رقابتی جشنواره پونای هند
- برگزاری سیودومین کنفرانس بینالمللی برق با مشارکت همراه اول