افشین هاشمی بازیگر و کارگردان سینما در نامه ای نسبت به انتقاد صادق زیباکلام به معاون اول رئیس جمهور پاسخ داد.به گزارش سینماسینما، در متن نامه هاشمی آمده است:
سلام آقای زیباکلام
افشین هاشمی هستم؛ بازیگر، نویسنده، کارگردان.
مطلب شما با عنوانِ “انتقاد از کاسبیِ سیاسی با کفش جهانگیری” را خواندم.
من هم مانند شما به اصلاحات علاقمندم و دوست ندارم چهرهی اصلاحطلبان تخریب شود؛ اما نوشتهی شما برخلاف دیگر مطالبتان با پیشنهادِ تلویحیِ چشمپوشی، عمق و معنای این حرکت را نادیده میگیرد.
حضور آقای جهانگیری با کفش در خانهی زلزلهزدهی زلزلهزدگان اصلا ربطی به نیت یا سهوی و عمدی بودنش ندارد؛ بلکه نمایانگر دیدگاه، نگرش و اخلاقیست که اینک بین سیاستمدارانِ کنونی جاریست؛ از خردهریزهای کتوشلواری با محاسنِ کوتاهِ نه لزومن از سرِ اعتقاد تا ردههای بالاتر که حالا با پوششِ آراسته خوشپوش و معطراند (و چه خوب که اینطوراند).
شما حتمن این عکس معروف محمدرضای پهلوی را دیدهاید:
همراهِ ثریا با کفش در خانهی مردِ روستایی نشسته و مردِ روستایی ـ در خانهی خودش ـ زانوی ادب زمین زده برابرِ شاه! شاه یا نمیدانست یا بهنظرش مهم نبود، یا نماز مردِ روستایی بر فرش جای دوری در ذهنش بود یا اصلن نبود! آخر در سوییس درس خوانده بود و حرفهای روزمرهاش با هویدا به فرانسه بود!
انقلاب شد؛ یکی از دلایلِ گیریم کوچک همین؛ همین که نمیدانست مردم روی فرش نماز میخوانند! محمدرضای پهلوی چیزهای بسیار دیگری را هم نمیدانست. نمیدانست دین ریشهای قوی در جانِ مردم دارد؛ نمیدانست برهنگیها بر پردهی سینما لزومن به پیشرفت نمیانجامد و نمیدانست تآتر “خوک بچه آتش” جایش نه در جشنِ هنر، که در ایران نیست و خیلی نمیدانستهای دیگر…
مدیران و سیاستمدارانِ امروز اما از دلِ مردم آمدهاند؛ خیلیشان از همین روستاها و شهرهای کوچک و دههی شصت که من مدرسه میرفتم، میآموختیم معلم خصوصی و تاکسی تلفنی مذموم است و بالاشهریها اشرافاند.
تکرار میکنم که منظورِ نظرِ این مطلب اصلن شخصِ آقای جهانگیری نیست که اتفاقن جزو سیاسیونِ محبوب است و تکلیفش مشخص و حسابش پاک (دستِکم تا اینجا که ما میدانیم) و چه بد که بعضی به قولِ شما “بیتقوایی سیاسی و بهرهبرداریهای غیر اخلاقی سیاسی” کردهاند و این ماجرای کفش را دستاویز کاسبهای سیاسیشان کردهاند. دلیلِ نگارشِ این متن اشاره به اتفاقِ شایعِ مهمتری بینِ بسیاری از سیاسیون (و بدتر بینِ فرزندانشان) است که این اتفاق نشانهای کوچک از آن است وگرنه خودِ ماجرای کفش که با یک عذرخواهی رسمی حل شد؛ گیریم یک فرششویی هم هزینهاش شود.
آنچه اما امروز اتفاق افتاده و نباید از نظر دور داشت این است که آنقدر در تجارت و برجسازی و مارکتمال و… پیش رفتهایم که از مردم دور افتادهایم؛ و طبیعتن یا یادمان رفته آیینها و رسم و رسوم را، یا به دلیلِ فشردگیِ زمان فرصتِ انجامش را نداریم.
یادمان رفته مردم فقط دور و بریهامان با سواریهای مدلبالایشان نیستند؛ خیلی روستاهای دور که نه مدرسه دارند و نه حمام هم مردماند، چابهار و سوختبرانش هم مردماند، ساکنینِ آپارتمانهای خوبِ پایتخت هم مردماند؛ همانها که در پیِ دستیابی به زندگی بهتراند و در شهرهای بزرگتر فرهنگ و هنر را پی میگیرند و گاهی هم از حقوقِ عادیِ وا میمانند؛ از تماشای کنسرت تا فیلم و تآتر و یا خواندنِ کتابی که حقی همگانیست. آنها که هشتشان گروی نُهشان است هم مردماند؛ همانها که اگر همکارانم در فیلمها نشانشان دهند متهم میشوند به سیاهنمایی گاهی هم اصلن پروانه ساخت نمیگیرند که اصلن کار به نمایاندن نمیکشد که سیاه باشد یا سپید.
من انتظار داشتم (شاید بیجا) که شما به جای استفاده از راهکارِ “انتقادِ سازنده به جای انتقادِ مغرضانه” برای دفاع از یارانِ اصلاحات که من هم یکی از ۲۲ میلیون حامیاش هستم، مانندِ دیگر تحلیلهای عمیقتان این بخش ماجرا را بیان میکردید و این فراموشی را یادآور میشدید.
ببخشید که پا در کفشِ شما کردم و با ندانستههایم از علوم اجتماعی و سیاست در اینباره نوشتم و اظهارنظر کردم اما گمانم نتیجهی انتخابات سال ۸۴ که اینک همه در رابطه با او کاسهی چه کنم دست گرفتهاند از همین نقطه برآمد؛ از دستاویز قرار دادن همین جای ماندهی کفِ کفش، بر فرشِ مردِ روستایی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- نمایش «پسران دریا» در جشنواره بینالمللی فیلم چنای هند
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره عشق آمریکا به مدیر فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» رسید
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «درون و بیرون۲»؛ مدیریت شکوهمند یک اضطراب
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد