به گزارش سینماسینما، علی خورشیدپور درباره ویژگی هایی که برای خلق این پوستر درنظر گرفته است، گفت: آنچه که در طراحی این پوستر مدنظر ما بود، این بود که نگاهی تاریخی و اشاره ای به دوران ورود سینما به ایران داشته باشیم از همین رو برایمان بسیار اهمیت داشت که از عنصری تصویری استفاده کنیم که بتواند این موضوع را نشان بدهد.
وی افزود: این عکس برای من فضای خاصی را تداعی می کرد به این صورت که وقتی من به این عکس نگاه می کردم، فکر می کردم این دو کودک در یک لوکیشن شبیه لوکیشن فیلمبرداری قرار گرفته اند و حالتشان به گونه ای است که انگار آماده فرمان کارگردان هستند تا نقش خود را بازی کنند. پس من این عکس را یک نوع اشاره به سینما میدانستم از طرفی اشارهای به آمادگی برای میزبانی و یک انتظار برای شروع جشنواره جهانی.
خورشیدپور با اشاره به اینکه عکس موجود در این پوستر را با جستجو در بین عکسهای مختلف پیدا و انتخاب کرده است، اظهار کرد: به نظرم چهره این دو کودک اخمو نیست بلکه آنها جدی هستند. در مواجهه با کودکان هنگام عکاسی متوجه می شویم آنها مقداری دستپاچه می شوند و شاید علت جدی بودن چهره آنها همین امر بوده باشد. از طرف دیگر حضور یک پسر و یک دختر ویژگی انسانی و غیرجنسیتی به عکس بخشیده که این برای ما جذاب است.
این طراح پوستر با اشار به ترکیب رنگ پوستر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار کرد: سیاه و سفید بودن این پوستر به این دلیل است که ارجاع تاریخی دارد زیرا در آن زمان هنوز امکان گرفتن عکس رنگی وجود نداشت و این موضوع هم باز اشارهای به قدمت تاریخ سینمای ایران دارد و اینکه سینما از تصاویر سیاه و سفید شروع شد.
خورشیدپور که طراحی لوگوی کتابخانه ملی را در کارنامه دارد، بیان کرد: ما به صورت مکتوب به زبان فارسی و انگلیسی در پوستر نوشته ایم «در آستانه ۱۲۰ سالگی سینمای ایران» که همین موضوع به قدمت سینمای کشورمان اشاره دارد در عین حال حضور آن دو کودک در این پوستر تمثیلی از کودکیِ سینمای ایران در زمان قاجار است چون سینما در این دوران به تازگی وارد ایران شده بود و سالهای ابتدایی خود را سپری می کرد و حالا که به ۱۲۰ سالگی سینمای ایران نزدیک میشویم در این پوستر به این موضوع اشاره کردهایم.
او گفت: به خواست سفارش دهنده، ما تمرکز بر مردم عادی برایمان اهمیت داشت و گرنه اکثر عکسهای آن دوران عکسهای درباری بود و ما همه آنها را کنار گذاشتیم و به این عکس رسیدیم.
این طراح و گرافیست در پایان اظهار کرد: یکی از چند اِلمان ما در طراحی این پوستر اشاره به هویت ایرانی بود و می خواستیم به این موضوع توجه کنیم از همین رو این اتفاق به چند شکل رخ داد برای مثال فرشی که در عکس زیر پای کودکان است اشاره به فرهنگ ایرانی دارد از سوی دیگر لغات فارسی هم یک عنصر فارسی کامل مشهود است که فرهنگ ایرانی را در پوستر نشان میدهد و برای مخاطب گویا است و با توجه به اینکه ما در جشنواره ای با رویکرد جهانی حضور داریم لازم دیدیم که چند فاکتور از فرهنگ ایرانی و همچنین نشانه ای از قدمت سینما در ایران را به نمایش بگذاریم.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت۱۳۹۷) به دبیری سید رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- علیرضا رضاداد: ادغام بخش ملی و بینالمللی فیلم فجر نیازمند بازنگری است
- سید رضا میرکریمی: حکمرانان سنسورهای حقیقتیاب هنرمند را جدی بگیرند
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست
- معرفی فیلمهای جشنواره فجر ۴۳
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه فیلم کوتاه اعلام شد
- در آستانه اکران فیلم در جشنواره فجر؛ اظهارات صریح یک مدیر سابق سینمایی درباره «قاتل و وحشی»
- پرسشهای بیپاسخ و فیلمهای جشنواره/ در جستجوی زمان از دست رفته یا چگونه به راه خود ادامه دهیم؟
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- «زیبا صدایم کن»؛ احساسی گمشده لابه لای نسلها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد