نرگس آبیار در برنامه تلویزیونی شبگرد با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم.
به گزارش سینماسینما، برنامه شب گرد به تهیه کنندگی و اجرای محمد سلوکی شب گذشته چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت میزبان نرگس آبیار بود.
در این برنامه نرگس آبیار در ابتدا با اشاره به موقعیت اجتماعی زنان و مردان گفت: صراحتاً می گویم که من فمینیست نیستم، یعنی من تطبیقی با تعاریفی که از فمیسیم می شود، ندارم. ولی درباره عدالت جنسیتی برخی مفاهیم آن قدر روشن هستند که نیاز به توضیح ندارند، ولی همچنان گاهی مورد بحث قرار می گیرند.
وی گفت: طبیعی است که شرایط جسمانی زنان با مردان متفاوت است، ولی این هیچگاه به معنای ضعیف بودن زنان نیست. این که یک زن می تواند مادری کند و نه ماه زندگی خود را وقف کودک در رحم خود می کند این اتفاق فوق العاده بزرگی است. واقعا زنی که چنین مرحله ای را می گذراند بهترین گواه است بر قدرت زنان. از این موضوع بگیرید تا نقش آفرینی های جدی زنان در جامعه امروز. البته این نگاه منفی به زنان ریشه در اعصار گذشته دارد و همچنان هم رگه هایی از این نگاه در جامعه جهانی امروز وجود دارد. در واقع زنان باید چند برابر مردان تلاش کنند که بتوانند خود را اثبات کنند و امیدوارم این نگاه روزی اصلاح شود.
کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ گفت: من در کودکی بچه عاصی خانواده بودم و همیشه مقابل سختگیری های سنتی خانواده می ایستادم. دلم می خواست فضاهای جدیدی را تجربه کنم و بزرگترین حامی من هم در این فضا پدرم بود که خودش قصه گو و اهل سینما بود و همیشه پشت و پناه من بود و رفتار او با من کمکم کرد که وارد دنیای قصه ها بشوم و جرات قصه نویسی پیدا کنم. او با خلق داستان های مختلف در کودکی دنیای بسیار زیبایی را برای ما ترسیم می کرد و هنوز هم آن داستان ها از خاطرات خوش دوران کودکیم است.
آبیار در گفتگو با محمد سلوکی در خصوص فیلم تازه اش گفت: کار تازه ام یک فیلم اجتماعی است و برخلاف فیلم های قبلیام لوکیشن های زیاد و متعدد ندارد. البته کرونا کار جدید سینمایی من را هم مانند سایر همکارانم دو ماه عقب انداخته و امیدوارم با پایان این بحران بتوانیم کارمان را ادامه دهیم. و امیدوارم تاثیرات اجتماعی ای که این بیماری در دنیا به وجود آورد باعث شود جهانِ پساکرونا دنیای بهتری باشد. همان طور که در سینمای کشورمان داریم پدیده تازه اکران آنلاین را تجربه می کنیم که یکی از ثمرات این بیماری همه گیر است.
کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: خیلی از زنان امروز هستند که نان آور خانواده هستند و شرایط جامعه تغییر پیدا کرده است. ولی برخی نگاه های سنتی هنوز هم تمام کارهای داخل منزل را صرفاً از زن طلب می کند، در حالی که این نگاه واقعا دور از شرایط امروز جامعه است و حالا همان طور که زن و مرد در بیرون از منزل با هم کار می کنند، داخل منزل هم باید به کمک بیایند.
او همچنین افزود: بخشی از احکام فقهی ما مربوط به زمانه ای است که زنان سرسپرده مرد خانواده بوده اند و اساساً چنین نقش آفرینی اجتماعی را نداشته اند. ولی تغییرات و شرایط امروز جامعه می طلبد که فقه ما هم پویایی خود را نشان دهد و بتواند نسبت به این شرایط جدید تجدیدنظرهایی بکند. به طور مثال ماجرای دیه زن و مرد و… از این دست هستند که به نظرم نیاز به بررسی مجدد فقهی دارد.
آبیار در بخشی از برنامه شبگرد درباره همکاری اقتصادی با همسرش که تهیه کننده آثارش نیز هست، گفت: همکاری من و اقای قاسمی هم شرایط خاصی دارد. مثلاً سر فیلم شبی که ماه کامل شد چند ماه از تولید کار گذشته بود و من هنوز قراردادی امضا نکرده بودم. یک بار از اقای قاسمی خواستم که قرارداد با من هم بسته شود و او هم کاغذی به من داد ولی آن کاغذ خراب شد و بعدش هم دیگر خبری از قرارداد نشد تا اینکه پروژه تمام شد و من هنوز قرارداد امصا نکرده بودم.
وی افزود:خلاصه با کلی تاخیر توانستیم در چند قسط دستمزدمان را بگیریم و البته قرار است در کار جدید، تاخیرهای کارهای قبلی را جبران کند. ولی می خواهم بگویم آقای قاسمی از خوبانِ روزگار است و کمک های بسیاری به من کرده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- محمد سلوکی، حجتالاسلام برمایی و رسالت بوذری؛ مجریان سفره افطار سیما
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
- «نشان ویژه کارگردان موفق» جشنواره ترکیه به نرگس آبیار رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- کارگردان «کابین» مطرح کرد/ یاسر خیر: گفتوگو، گمشده فرهنگ ماست
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- ولفگانگ بکر درگذشت
- اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی شد
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»
- جشنواره «دیدار» کاملا مستقل برگزار میشود
- در آستانه زادروز زندهیاد کیومرث پوراحمد؛ نسخه ویژه نابینایان «خواهران غریب» با صدای لاله اسکندری منتشر میشود
- فرصت بهرهمندی از ۱۰ گیگابایت اینترنت هدیه برای مشترکان غیرفعال همراه اول
- ۳ فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره قزاقستان
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- معرفی مدیرعامل همراه اول بهعنوان کارفرمای سلامتمحور ملی سال ۱۴۰۳
- «عزیز» پایان پاییز اکران میشود
- ۶فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نقدی بر «سندروم تابستان بیپایان»؛ یک اتهام تکاندهنده، تعطیلات خانوادگی را برهم میزند
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۴ از نگاه مجله آتلانتیک؛ یک سال دیگر از بحران وجودی برای هالیوود و سالی عالی برای سینما
- یک نامزدی برای «دانه انجیر معابد»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۵ معرفی شدند
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- «گربه» و «ابط الجوزا» روی صحنه میروند