مصطفی ملکیان از اساتید برجسته فقه و فلسفه و مولوی شناس مطرح کشورمان به تازگی به تماشای فیلم نفس ساخته نرگس آبیار نشسته است و این فیلم را تحسین کرده است.
به گزارش سینماسینما به دعوت نرگس آبیار، استاد مصطفی ملکیان به تماشای آخرین ساخته این کارگردان نشست. مصطفی ملکیان ضمن تحسین فیلم “نفس” نکاتی را در رابطه با فیلم بیان کرد که در ادامه می آید :
ـ نیچه میگوید هر رنجی که مرا نکشد، تواناترم میکند، اما به شرط اینکه نکشد مرا ؛ قهرمان فیلم «نفس» را، همه رنجها تواناتر کرد، غیر از رنج جنگی که او را کشت، «بهار» را کشت.
همهچیز را میشود بهلحاظ نظری و عملی سامان و تطبیق داد، اما چیزی که کیان و هستی شما را نابود میکند، قدرت انطباقپذیری ندارد و این مسئله خیلی خوب در فیلم «نفس» نشان داده شده است؛ بیمادری، یک مادربزرگ بسیار بدزبان و بدرفتار، بیماری در منظر کودک بسیار خطرناک پدر، فقر سهمگین، آزادیهایی که از یک کودک دریغ میشود، تنگناهایی که بهخاطر قالبهای اجتماعی تحمیل میشود و اینکه عالم واقع بهقدری سخت بود که باید به انضمام آن به عالم رؤیا به صورتی قابلتحمل و قابلفهم فکر کرد.
ـ «بهار» همه این موارد را، هم احساس میکرد و هم به صورتی تحمل کرده و پختهتر میشد، اما همه اینها یک طرف و جنگ یک طرف دیگر، جنگ کیان و هستی را از بین میبرد.
التیامبخشی و شفابخشی عالم رؤیا و خیال برای کودک در فیلم از طریق کتابخواندن حاصل میشد. اگر خیال به واقعیت ضمیمه شود، درد و رنجمان کاهش پیدا میکند. این نکتهای است که جای تأکید دارد؛ بهخصوص برای جوامعی مانند جامعه ما که عالم واقعیتهایشان، عالم کاهنده و تضعیفکننده است و قدرت شفابخشی و التیامبخشی عالم تخیل و خیال، در این فیلم به زیبایی تصویر شده بود. توجهکردن به چیزهایی که در حال فراموششدن است.
ـ از نکات دیگری است که در این فیلم وجود دارد:چیزهایی مثل اینکه یک پیرزن از لباسش سنجاق آویزان میکند و رفتار خانممکتبیها و معلمان مکاتب که امروز کمتر دیده میشوند یا دیده نمیشوند. این ضبطکردن مسئله مهمی بود. اگر هنر آن را ضبط نکند، خیلی چیزها از بین میرود و قدرت فهم گذشته را از دست میدهیم.
ـ بارزترین مسئله این فیلم، بهتصویرکشیدن شخصیت کودک داستان است. نویسنده و کارگردان این فیلم، توانسته از وضع کنونی خود فاصله گرفته و در روان یک دختربچه برود. این در توان هرکسی نیست و من این اعجاب را دارم که نرگس آبیار چه خوب توانسته در پوست یک دختربچه برود که به نظر من تخیل خیلی قوی و یک انسانشناسی قوی میخواهد. اهمیت این نکته در فهم دیگران و اخلاقیزیستن است؛ هرچقدر انسان قدرت تخیلش قویتر شود، هم فهم حرکات، گفتار و اندیشههای دیگران قویتر میشود و هم اخلاقیتر زندگی میکند.
ـ تبیین، القا و تلقین صلحطلبی و صلحگرایی و نفی خشونت، در این فیلم گویا بود. هر چیزی جز خشونتِ جنگ، میتواند جنبه سازندهای داشته باشد، اما جنگ جنبه سازندهای ندارد. برای اینکه باید بمانی تا ساخته شوی و خشونت جنگ، این قضیه را منتفی میکند. به زبان دیگر، فیلم «نفس» به صورت سلبی پیام خود را میرساند و بهجای اینکه دم از صلحگرایی بزند، دم از جنگگریزی میزند. شاهکارهای ادبی وقتی به صورت فیلم درمیآیند، آن جلوهگری اثر ادبی را ندارند و نوشته بهتر از فیلم میتواند مطلب را القا کند.
ـ چیزی که باید اعتراف کنم این است که وقتی فیلم را میدیدم میگفتم کاش سناریوی این فیلم منتشر میشد. چیزهایی در این اثر وجود داشت که برای من جالب بود.
منبع: شرق

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- تهیهکننده سریال «بامداد خمار»: حاشیه همیشه هست/ هدف همه ما مخاطب است
- نرگس آبیار کارگردان «بامداد خمار» شد
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- ماجرای میراث فرهنگی و «سووشون» آبیار به کجا رسید؟
- گفتوگو با نرگس آبیار/ «ابلق» قصه سکوت یک «زن» در برابر مصلحتطلبیهای ظالمانه است
- مصلحت آرمانشهر گمشده/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- نرگس آبیار داور یک جشنواره ایتالیایی شد
- نرگس آبیار داور جشنواره کازان شد/ نمایش ۹ فیلم ایرانی
- روند تازه پروژههای تصویری؛ تولید و نمایش توأمان نسخه سینمایی و سریال
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- گریزی از نقایصِ ناگزیر هستی نیست!/ مرحوم وحید اسلامی و نرگس آبیار
- آبیار در واکنش به ویدئوی اعتراضی مهرجویی: خشم کارگردان بزرگمان تداعیکننده خشم شخصیتهای «هامون» و «پستچی» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد