گرنت فیپس روزنامه نگار آمریکایی نقدی بر فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی در سایت هنری تن مدیسون نوشته و این فیلم را یک تریلر سوررئال دیده است.
به گزارش سینماسینما، گرنت فیپس روزنامه نگار آمریکایی یادداشت خود را در ایام برگزاری جشنواره فیلم های ایرانی ویسکانسین با عنوان «کوپال، فیلمی روانشناسانه در مورد یک تاکسیدرمیست چاق» را در سایت هنری تن مدیسون آمریکا منتشر کرده است.
متن یادداشت او بدین شرح است: به طور خلاصه، «کوپال» را میتوان یک تریلر سوررئال یا یک تراژدی پوچ و ابزورد توصیف کرد که عناصری از قاطعیت و کوبندگی فیلمهای پولانسکی و خصوصا آن دسته از فیلمهایش که ریشههای تئاتری بیشتری دارند و مسخ کافکا و تا حدی فیلم Saw (۲۰۰۴) ساخته جیمز وان وام گرفته و با هم ترکیب کرد.
ملایی بلافاصله تم داستانش را از طریق نشان دادن شرایط و وضعیت خودخواسته زندگی دکتر کوپال به مخاطب منتقل میکند. آنجایی که او خودش را در یک خانه نسبتا بزرگ محبوس کرده است – که در جای جای آن و به طور گسترده تصویری مدرن از یک حیوان گربهسان دیده می شود (که شاید تصویر سگش هایکو باشد) – و همه چیز به وسیله دوربینهای مداربسته – و دوربینی که به سگش متصل است – به شدت تحت کنترل دقیق است.
تمام ارتباط کوپال با دنیای بیرون به دیدارهای گاه به گاه با همسر ناسازگارش فیروزه محدود است. فیروزه تلاش دارد از طریق تهدید و اتمام حجت کردن و یا عنوان کردن خواستهای عاطفی – که تهدیدی است برای کار و حرفه کوپال- الگوهای پارانوئیدی و رفتارهای مخرب او را درهم بکشند.
کوپال در دژی که برای خودش ساخته است در ظاهر باید از طریق تکنولوژی کنترل کاملی بر همه چیز داشته باش اما بر خلاف آن، اتفاق عجیبی میافتد: یکی از درهای بزرگ که امنیت بالایی هم دارد، به درستی کار نمیکند و کوپال گیر می افتد.
استفاده ماهرانه از تصاویر آهسته، نقش مهمی در نظربارگی تدریجی فیلم و لذت بردن از وجوه کمیک آن دارد در حالی که بعدتر پیچیدگیهای شدید روایی- که ماهیت واقعیت را به چالش میکشد – کوپال را مجبور میکند به شیوههایی غیرمعمول و نامتعارف با آنها روبرو شده و به مقابله بپردازد.
شخصیت کوپال به عنوان محور مرکزی فیلم، پرتره مضطربی از پیوندهای ذاتی و درونی ماست و نقدی است بر روان گسیختگی که حاصل محیطی است مصنوعی که مانند حصاری پیرامون خودمان ساختهایم.»
دومین دوره جشنواره فیلم های ایرانی ویسکانسین از ١٧ تا ۲۵ فوریه با مدیریت حمیدرضا نصیری دانشجوی دوره دکترای مطالعات سینما در دانشگاه ویسکانسین برگزار شد.
منبع: مهر/ محسن خدابخشی

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیزدهمین جشنواره فیلم بلغارستان میزبان ۱۳ فیلم ایرانی
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- حسن معجونی بازیگر «گورکن» مطرح کرد/ اهمیت کارگردانی که زبان شخصی خود را در فیلم پیدا میکند
- «گورکن» به صداگذاری و ساخت موسیقی رسید
- گریم مهدی حسینینیا در فیلم سینمایی «گورکن» + عکس
- کارگردان «گورکن» از سختیهای فیلم خود میگوید
- حسن معجونی همبازی ویشکا آسایش در «گورکن» شد
- احتمال اکران «نبات» با بازی شهاب حسینی در پاییز
- تمرکز جشنوارهی لهستانی بر سینمای ایران
- نگاهی به فیلم «کوپال»/ استحاله انسان مدرن
- گفتوگوی مفصل با کاظم ملایی، کارگردان فیلم «کوپال»/ کارمای یک شکارچی تنها
- نگاهی به «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ جهانِ مخوفِ انزوا
- تاملات اولی درباب «کوپال»/ «کوپال» نماد تنهایی روزگار ماست
- نگاهی به فیلم «کوپال» ساخته کاظم ملایی/ رهایی از دام خودشیفتگی!
- گفتوگوی منتشرنشده با لوون هفتوان درباره کارنامه بازیگریاش / نقش منفی همیشه چالش بیشتری دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
آخرین ها
- برگزیدگان سیوهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/ «اسب سفید بالدار»، بهترین فیلم
- افشاگری آسیا آرجنتو علیه یک کارگردان مشهور
- گفتوگو با منوچهر محمدی: وظیفه فیلمسازان است که به جنگ خطوط قرمزی که هیچ مبنای شرعی و قانونی ندارند، بروند
- آتیلا پسیانی و گروه جدید بازیگران سریال نورزی شبکه دو مقابل دوربین رفتند
- تهیهکننده «خوب، بد و زشت» درگذشت
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره داکا برای «جنایت بیدقت» شهرام مکری
- اعلام جزئیات مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- چرا هنرمندان، املاک ترامپ در دبی را تبلیغ میکنند
- مخالفت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با کمک به جشنواره فجر/ شهرداری باعث ایجاد شائبه نشود
- نمایش «یاماها»/ گزارش تصویری
- نکوداشت پرویز پورحسینی و چنگیز جلیلوند در اختتامیه فجر۳۹
- تعداد سینماهای مردمی «فجر ۳۹» افزایش مییابد/ اکران تا ساعت ۸ شب
- سال فیلمهای متوسط/ نگاهی به فیلمهای برتر جشنواره فیلم کوتاه تهران
- کیوان کثیریان: تکصدایی نتیجه سپردن نظارت بر تولید محتوای فضای مجازی به صداوسیماست
- نمایش خیانتهای بختیار در «روزهای ابدی»
- کودکان کار، جیببر نیستند!/ انتقاد یک فعال حقوق کودک از سریال «ملکه گدایان»
- برشهای کوتاه/ تلاقی نقاشی و سینما (ون گوگ)
- داوران جشنواره ساندنس معرفی شدند
- جایزه بهترین فیلم معناگرای جشنواره فیلم داکا به «سایههای بیخورشید» رسید
- عذرخواهی رئیس صداوسیما از مخاطبان و رئیس جمهوری
- معرفی نامزدهای بخش مسابقه ملی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- نگاهی به دو فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «خرچنگ» و «شاهد»
- نگاهی به دو فیلم از جشنواره فیلم کوتاه تهران/ «سایکو» و «فاصله»
- اکران «در جستجوی خانه خورشید» در «هنروتجربه» آغاز شد/ ۱۴۰ سال تاریخ در خیابان ناصرخسرو
- سکانس طلایی/ طناب
- پندارهای عدالت خواهانه یک دیوانه/ نگاهی به فیلم «جوکر»
- کتابهای «حکم سلطنتی چاخانپاخان» و «جستوجوی جوجهتیغی جادویی» منتشر شدند
- «آرت» پس از ۳ بار توقف، روی صحنه رفت
- لری کینگ، مجری سرشناس آمریکایی درگذست