سینماسینما، عطیه موذن:
سریال «بر سر دوراهی» که امشب آخرین قسمت آن روی آنتن میرود روایتی غیرخطی و متفاوت از چند موقعیت داستانی کلیشهای داشت که طیفی از مخاطبان نوروزی سیما هم با آن همراه شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، «بر سر دوراهی» جدیدترین سریال به نویسندگی و طراحی حامد عنقا بعد از «پدر» و «تنهایی لیلا» است. آنها که این سریالها را به خاطر دارند حتماً میدانند که هر دو سریال داستان پسر چشم پاک و مذهبی بود که یک دختر ثروتمند دلباختهاش میشد و باز در هر دو دختری که دلباخته میشد علی رغم تفاوت فرهنگی و مذهبی در علاقه به پسر راسخ میماند و حتی دچار تغییر و تحول میشود و سپس با ازدواج زندگیاش متحول میشد.
در «بر سر دوراهی» هم یک «حامدِ» چشم پاک، معتقد، مودب و البته غیرتی وجود دارد با یک تفاوت؛ این بار قرار است او دگرگون شود. با این حال باز هم این زنان هستند که به او علاقمند میشوند و برای اولینبار در تلویزیون دلبستگی یک زن میانسال به یک جوان به تصویر کشیده میشود.
قرار گرفتن این داستان ملودرام که بهرنگ توفیقی کارگردانی آن را بر عهده داشت در کنار دو سریال کمدی در ایام نوروز اتفاق غیرمرسومی بود که البته چندی پیش معاون سیما بر ضرورت چنین اقدامی صحه گذاشت. وی از لزوم پخش یک اثر ملودرام در کنار کمدیهای نوروزی سخن گفته بود و اتفاقاً این مجموعه هم با اقبال مخاطبان مواجه شد.
سوژه؛ پسر فقیری که پولدار میشود یا…
قصه سریال درباره زندگی «حامد» با بازی حمید گودرزی است. او همراه با پدر و مادر خود و دخترعمو و زن عمویش در منزلی در سه راه امین حضور زندگی میکند. محلهای که اصالت خاص خود را دارد و حامد پسر غیرتی این محله است. او که به دخترعمویش مریم علاقمند است بیکار است و اگرچه وارد کارهای مختلف میشود اما به دلیل سادگی هر بار دردسری درست میکند و هرچقدر میخواهد ثروتمند شود بدتر فاجعه به بار میآورد.
حامد در بحران بالا رفتن دلار که سال گذشته سوژه روز رسانهها بود یک باره قصد خرید دلار میکند اما با کاهش قیمت دلار با ضرر جبران ناپذیری مواجه میشود. در همین اوضاع خرید و فروش دلار است که در خیابان زن میانسالی را نجات میدهد و آن زن آنچنان عاشق او میشود که منزل حامد را پرسانپرسان پیدا میکند و او را از مادرش خواستگاری میکند!
سوژه این فیلم از اتفاقات افزایش دلار تا بالا رفتن یک باره قیمتها را در برگرفت و مخاطب با مصداقهایی از افزایش قیمت کالاها در یک بازه زمانی کوتاه مواجه شد. این سریال همچنین چند روایت عاشقانه از چند زن دیگر نسبت به حامد را هم نشان میدهد.
از طرف دیگر ثروتمند شدن یک باره حامد و تغییر سبک زندگی و رفتاری و عاطفی او بخشهای دیگری از این روایت داستانی است که با فرمول داستانهای عامه پسند تلاش دارد مخاطب را با خود همراه کند.
فیلمنامه؛ «حامدِ» عنقایی که پررنگ است
قصه «بر سر دوراهی» آنقدرها هم که سرراست و یک خطی در ابتدای این نوشتار تعریف و توصیف شد، روی آنتن روایت نشد. قصه این سریال به سبک پاورقیهای مجلات و روزنامههای قدیمی یک داستان دنبالهدار عامه پسند است اما عنقا در سبک امروز ترجیح داده فیلمنامه آن را در ساختاری غیرخطی روایت کند.
شروع این قصه در پرده اول با معرفی حامد و پریناز بود و بعد داستان با یک فلاش بک به یک سال قبل باز میگردد و بعد در قسمت دوم یا پرده بعد وارد ارتباط مریم و حامد میشود که دوباره قصه با یک فلاش بک دیگر به ۶ ماه قبل بازمی گردد. در طول روایت قسمتهای بعد نیز گاهی قصه وارد خاطرات کاراکتر حامد میشود که مخاطب باید تمام تمرکزش را بگذارد تا بتواند حواسش را برای قصه این سریال جمع کند.
کشش و ریتم سریال و همچنین فراز و نشیب اتفاقاتی که در قصه این سریال رخ داد از فیلمنامههای قبلی عنقا جلوتر بود با این حال شاید رو کردن پردههای مختلف این قصه برای مخاطب نوروزی که سریالها را با یک خط داستانی کلی دنبال کرده و صحنه به صحنه نگاه نمیکند کمی به ریسک نیاز داشت و حتی شاید مخاطبی را که در همان چهار قسمت اول با حامد و قصه چند عشق مختلف به او از پریناز تا دخترعمویش مریم و زن میانسالی چون عزت الملوک رو به رو میشود، گیج میکرد.
قصه ثروتمند شدن حامد و تغییر او بعد از بدست آوردن این ثروت زیاد کمی برای مخاطب به شعار نزدیک شد. او که از فرط غیرت به دلیل کنار هم قرار گرفتن خواستگار نامحرم در کنار یکی از دخترهای همسایه شان خواستگار را میزند و به کلانتری میرود و مخاطب میشنود که از این پروندهها زیاد دارد با چند بار رفت و آمد به منزل عزت الملوک و دیدن پریناز به تدریج به او دل میبازد. در این دلباختن نه تنها مریم و خانواده اش را کنار میگذارد و کمتر به آنها سر میزند بلکه پسر معتقد و اصیل داستان در یک بازه زمانی کوتاه مواد میکشد، قمار میکند و دچار تغییرات شخصیتی شد که برای مخاطب قابل باور نبود.
کارگردانی؛ مصائب عجله و سرعت
«بر سر دوراهی» چندمین تجربه مشترک عنقا و بهرنگ توفیقی است. بهرنگ توفیقی پیش از این کارگردانی خود را در «مسیر انحرافی» به تثبیت رساند و چندین سریال تلویزیونی تاکنون به تولید رسانده است.
توفیقی و عنقا این سریال را در سکوت خبری و در حدود یک و نیم ماه مانده به نوروز کلید زدند و به سرعت تولید آن را در پیش گرفتند با این حال به دلیل نگارش و تولید همزمان «بر سر دوراهی» آخرین سریال نوروزی بود که تصویربرداری آن تا روزهای آخر تعطیلات ادامه داشت و روز گذشته پایان یافت.
فلاش بک های متعدد سریال اگرچه ساختار پروژه را از حالت عادی و یکنواخت مجموعههای تلویزیونی خارج کرد و به کشش و جاذبه سریال کمک بیشتری کرد با این حال اگر در یک باکس نوروزی قرار نمیگرفت شاید مخاطب بهتر میتوانست این سریال را دنبال کرده و در جریان کامل قصه قرار بگیرد. هرچند که این طراحی در فلاش بک ها بیشتر از اینکه به کارگردانی کار مربوط باشد احتمالاً به طراحی اولیه سریال مربوط میشود.
در بخش اتفاقات مربوط به ویژوال افکت و کروماکی اولین نکتهای که مخاطب را اذیت میکرد تصویر سرنشینها در ماشینها بود که اجرایی بهشدت ضعیف داشت و به تصویر کشیدن این خروجی در اثری به کارگردانی بهرنگ توفیقی که پیشتر تجربه موفق و پر ویژوالی چون «مسیر انحرافی» را در کارنامهاش داشته دور از انتظار بود.
بازیگران؛ اغواگری، اغراق و…
در این سریال گروهی از بازیگران در کنار هم جمع شدهاند که برخی تجربههای تازهای را هم رقم زدهاند و در نقشهای متفاوتی حاضر شدهاند و برخی به تکرار خود پرداختهاند. حمید گودرزی به عنوان نقش اول این سریال بازی جدیدی از خود ارایه نکرد و حتی در مقام کسی که از یک جوان غیرتی و علاقمند به مریم به سمت پریناز متمایل میشود تغییری نداشت.
میترا حجار اگرچه در تلاش است طبق نقش خود که قرار است حامد را فریب دهد متفاوت ظاهر شود اما شاید نوع لحن و بیان او کمی اغراق آمیز به نظر آید.
بهنوش بختیاری هم که پیش از این در چنین موقعیتهایی به ایفای نقش پرداخته است در این سریال حضور متفاوتی داشت و در یک نقش کاملاً جدی بازی کرد. همچنین عنایت بخشی که شاید سال هاست در سریالهای تلویزیونی نقشهای منفی بر عهده داشته در این مجموعه بار دیگر نوعی اقتدار را در بازی خود به نمایش گذاشت که یادآور نقشآفرینیهای خاطرهساز او در سالهای نهچندان دور بود.
در مجموع «بر سر دوراهی» معمولیترین ترکیب بازیگران را در میان سریالهای نوروزی داشت و نتوانست چهره شاخصی را به دفترچه خاطرات نوروزی مخاطبان سیما اضافه کند.
منبع: مهر
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- بهرنگ توفیقی «بیهمگان» را به نیمه رساند
- سادهانگاری؛ فصل مشترک مجموعههای تلویزیونی
- آقازادهها و حافظه جمعی/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- این چه نوع اطلاع رسانی است؟
- یکی به نعل، یکی به میخ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- ادامه تصویربرداری سریال «افرا»/ فریبا متخصص به جمع بازیگران این سریال پیوست
- هیاهوی بسیار برای هیچ/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- برآیند جامعهای غارتشده/ نگاهی به سریال «آقازاده»
- ادامه ضبط بخش های پایانی «آقازاده» در تهران + عکس
- نیکی کریمی، امین حیایی و امیر آقایی در “آقازاده” + عکس
- امین حیایی به «آقازاده» پیوست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود