سینماسینما، علی نعیمی:
پرداختن به داستان زندگی شخصیت های اسطوره ای که وجهی ملی و واقعی دارند و به دور از افسانه و رویا و در جهان معاصر و در میان مردمان امروز زیست کرده اند یک ریسک بزرگ را همواره با خود به همراه دارد.
اینکه هنوز حافظه تاریخی مردم و قصه های پیرامون شخصیت های معاصر آنقدر قوی و زنده و تازه هست که وقتی پرتره ای سینمایی و داستانی از آن شخصیت را روی پرده ببیند ناخودآگاه به سراغ داشته هایش می رود و در مقام مقایسه بر می آید. غلامرضا تختی ساخته بهرام توکلی فیلمی است که با همه سختی هایی که در اجرا داشته است و تا حدودی توانسته موفق باشد؛ در دام همین قیاس گرفتار می شود.
غلامرضا تختی قهرمان کشتی ایران یکی از شخصیت هایی است که قصه ها و حواشی و رخدادهای زندگی شخصی و حرفه ای اش آنقدر جذاب و پیچیده و دراماتیک است که هر کارگردانی را وادار می کند در مقاطعی از زندگی حرفه ای به ساخت فیلمی از زندگی او فکر کند. مشکل بزرگ فیلم بهرام توکلی که در چند پرده نخست فیلم شاهد آن هستیم امتناع فیلمساز به نزدیک شدن به شخصیت غلامرضا تختی است. توکلی عامدانه و یا سهوا هیچ گاه موفق نشده است چهره ای از تختی را نمایش دهد که همراهی برانگیز و همدلانه باشد.
تختی کودکی تلخ و سخت و غم انگیزی دارد. کودکی ای که از او می تواند یک انسان کینه ای و ناراحت درست کند. اما او می بخشد. او همه چیزش را می بخشد. هستی و زندگی و تمام آن چیزی که به او اعتبار بخشیده می بخشد. بخشندگی امری پسندیده است. اما اینکه چطور اینقدر بی حساب و بدون هیچ پیشینه ای با یک انسان بخشنده روبرو هستیم جای تعجب دارد. تختی در فیلم توکلی شخصیتی منزوی و گوشه گیر است که توانایی حفظ خانواده اش را نیز ندارد.
گویی او در همه اتفاق ها اشتباهی حضور دارد. فعالیت های سیاسی اش خیلی توجیهی ندارد و در همه بزنگاه های تاریخی حضور دارد. توکلی در فیلم تختی یک پوسته رویی و یک شمایل غیرقابل باور از تختی درست کرده است. آنقدری که فیلم از جهات تکنیکی و گریم و طراحی صحنه و فیلمبرداری پیشرو و قابل تحسین است از لحاظ محتوا دارای حفره های عمیقی است که نمی تواند ذهن مخاطب را با خود همراه کند.
شاید به دلیل ترس فیلمساز از قضاوت کردن شخصیت بزرگی همچون تختی است که هیچ گاه نمی تواند به او نزدیک شود. تختی یک کاراکتر تک بعدی است که فیلمساز گویی به احترام اسطوره بودنش او را کاملا سفید خلق کرده. آنقدر سفید که توی ذوق می زند. تختی توکلی گویی هیچ گاه در زندگی اش خطا نکرده است. همواره دست در جیبش می کند و اموالش را می بخشد و تمام شهر به او به چشم یک ناجی ساکت و منفعل نگاه می کنند.
قضاوت درباره فیلم توکلی مجال بیشتری را می طلبد. این شمایل ظاهری و غیرهمدلانه از غلامرضا تختی تنها به درد بیلبوردها و کلیپ های تصویری می خورد. انگار هنوز سینما توان خلق یک تختی واقعی را ندارد. همان جهان پهلوانی که خستگی را خسته کرد و بزرگی را در اوج قدرت و محبوبیت معنی کرد.
منبع: ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- بدون کانسپت/ نگاهی به فیلم «تختی»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
- قهرمانی متولد می شود/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- آیین پهلوانی/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»