سینماسینما، میثم محمدی:هر چقدر میخواهیم با این جریان کنار بیاییم که سندرم فرهادی در بسیاری از فیلمها در سالهای گذشته ناخواسته بوده یا حداقل طبیعی بوده و یا اصلا به شرط تاثیرپذیری موثر ایرادی ندارد، انگار نمیشود. «تابستان داغ» قدم فراتر گذاشته و شاید اولین فیلمی باشد که از «ابد و یک روز» هم تاثیر پذیرفته است و پرچمدار رسیدن به نوع جدیدی از یک ادای دین با فرمولی ترکیبی در بازیها (البته که بازیگران خردسال خوش درخشیدند)، روایت، میزانسن و موقعیتها و … شده است و ایده درخشان خود را فدای این تاثیرپذیری مضر کرده است.
سر و شکل فیلم در چندین سکانس به راحتی نشانی فیلمسازی را میدهد که سینما را بلد است و نیازی به نگاه کردن به دست دیگران ندارد و میتوانست با هوشمندی تمام اثر را از این موقعیت نجات دهد و این جامه چهلتکه را با امضایی منحصر به خود، به تصویر بکشد. مشکل مهاجرت زن و مرد و سرگردانی فرزند، پنهانکاری زن، سکوت و دروغ بچه، هل دادن بعنوان یک نقطه ابهام، خودزنی در اتاقک، ابهام در حمام، گمشدن مبهم و مرگ کودک و … تنها بخشی از این کلاژ ناهمگون است که به قدری ارجاعات مشخصی است که نمیتوان آنها را در رده اتفاقاتی طبیعی قرار داد که میتواند در هر قصه اجتماعی باشد، چون حتی در برخی مواقع میزانسنها و بازیها هم ارجاعاتی مشخص به آثار ذکر شده دارد.
حالا فارغ از اینها و بدون در نظر گرفتن این تاثیر و تاثرات به «تابستان داغ» نگاه کنیم. فیلمنامه با توجه به زمانش به دو نیمه تقسیم میشود، از آنجا به دو نیمه تقسیم می شود که عطف ابتدایی و جدی اثر در میانههای داستان رخ میدهد، رویدادی که می توانست زودتر از اینها و در یک چارچوب حسابشده تر بازخوردی بسیار موثرتر را از تماشاچی دریافت کند. فیلمنامه از ابتدا به قدری روی نقاط حساسی که قرار است در ادامه تبدیل به شاه بیتهای اثر شود، تمرکز میکند که مخاطب هوشمند به راحتی جلوتر از فیلمساز و نویسنده حرکت کرده و داستان را پیش بینی میکند. (بعنوان مثال نگرانی زوج پزشک از وضعیت بچه).
علاوه بر اینها روابط هم در سطح شکل گرفته و باورپذیر نیستند و گویی شتابی برای رسیدن به یک عطف لو رفته در میانه داستان همه چیز را به هم ریخته است و باز هم تاکید میکنم که ایده بسیار درخشان اثر به فنا میرود. قرار بر این بود که «تابستان داغ» بعنوان تجربه اول یک فیلمساز تنور جشنواره را در شب دوم داغ کند که انگار نشد و فرصت تحسین دوباره و ذوقزدگی از ظهور یک استعداد جوان را از مخاطبان سینمای ایران گرفت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد شدید مینا ساداتی از پوستر فیلم تابستان داغ
- پنج جایزه جشنواره داکا برای سینمای ایران
- پریناز ایزدیار: به خاطر فیلم «تابستان داغ» حرفهای الکی زیادی شنیدیم
- ابراهیم ایرج زاد در گفت و گو با سینماسینما/ «تابستان داغ» دنبالهروی سینمای هیچ فیلمسازی غیر از خودم نیست
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- اکران «تابستان داغ» با حضور هنرمندان/ از پریناز ایزدیار تا ایرج طهماسب + تصاویر
- «سارا و آیدا»، «ملی و راههای نرفتهاش» و «تابستان داغ»/ فیلمهای جدید در انتظار اکران
- ۵ فیلم از کارگردانان ایرانی در بازار جشنواره کن
- این گروه بیدلیل/ عملکرد جشنواره ملی فجر و شگفتی های جشنواره جهانی فجر
- خون تازه در رگهای پریدهرنگ/ نگاهی به چهار فیلم موفق جشنواره فجر
- اولین تیزر از پشت صحنه «ماجرای نیمروز»/ فیلم
- نگاهی به وضعیت یک ماه اخیر سینما به بهانه اسکار فرهادی/ شرایط لغزنده!
- اختصاصی سینماسینما/ محسن تنابنده: برخی در جشنواره فجر از آب گل آلود ماهی گرفتند
- گفتوگو با محمدمهدی دادگو، داور سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر/ امسال سال زنان بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- نگاهی به نمایش چه کسی جوجه تیغی را کشت؟؛خشم و هیاهو
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
آخرین ها
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنشها به حمله اسراییل به کشور
- نماوا به شبکه نمایش خانگی بازگشت
- برگزاری فعالیتهای هنری تا اطلاع ثانوی لغو شد
- اولین نشان سپاس موزه سینما به بیژن محتشم اهدا شد
- احتمال حضور فیلم جدید هراری در کن ۲۰۲۶/ «ناشناس» با امضای نویسنده برندهی اسکار میآید
- نگاهی به فیلم «گناهکاران»/ رقص خون آشامها
- با اهدای پلنگ طلایی؛ الکساندر پین در جشنواره لوکارنو تجلیل میشود
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- عقب نشینی و عذرخواهی نماوا؛ «سووشون» تا تأیید قانونی پخش نخواهد شد
- فیلمنامهای که ساخته نشد/ همه چیز درباره «شب ضبط نشده»ی لینچ
- پروانه ساخت سینمایی برای ۲ اثر صادر شد
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- آثار مهم تاریخ سینمای ایران در فهرست ترمیم/ دوپینگ سینمای ایران با مارتین اسکورسیزی
- «اسپات لایت» با «آبان» میآید
- «آداب شکار روباه» به تهیه کنندگی سجاد افشاریان روی صحنه میرود
- حضور فیلم کوتاه «گوسفند» در جشنوارههای ژاپنی و آمریکایی
- «کلنل، ققنوس و پر» روی پرده میروند
- در اولین حضور بینالمللی؛ «ژولیت و شاه» در جشنواره فانتزیا نمایش داده میشود
- تجلیل از بازیگر «سرگیجه»/ کیم نواک شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز را دریافت میکند
- بازیگرانی که بدنشان را وقف سینما کردند/ سینما یا قربانگاه؟
- نخستین مسابقه تحلیل بنیادی نماد همراه اول به ایستگاه پایانی رسید
- جشنواره ایتالیایی به «رعنا» جایزه داد/ «آنارشی» در جشنواره فضای باز آلبانی
- با انتقاد برندگان از دولت ترامپ؛ بهترینهای برادوی معرفی شدند
- درباره «وحشی»؛ شاخ و برگ ندهیم
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- درگذشت یکی از تاثیرگذارترین مترجمان ایران؛ بیژن اشتری دارفانی را وداع گفت
- فوت کارگردان و تهیهکننده پیشکسوت؛ امیر سمواتی درگذشت
- هفته فیلم روسیه در باغ کتاب تهران