«ترومای سرخ» خوش ساخت و نجیب است.
سینماسینما، امیرحسین جلالی:
اسماعیل میهندوست در دومین اثر سینمایی خود، «ترومای سرخ»، چون اولین فیلمش، «برخورد خیلی نزدیک»، زن را محور درام خود قرار داده. کارگردان کوشیده سفری اودیسهوار در دل تهران برای زنی میانسال رقم زند. نگار که در روز سالگرد آشنایی عاشقانهاش با ایرج به نظر میرسد با او قهر است و پاسخ تماسها و پیامهای او را نمیدهد، قرار است به شکلی غافلگیرکننده شبهنگام او را در منزل دوستانی ببیند. نگار رازی دارد که البته بیش از آنکه او میاندیشد، هزارتو دارد. زن عشقی نوستالژیک را در دل شهری که عشق و وفاداری در آن پوچ و سطحی شده، در حال تجربه است. داستان یاقوت، زن سرخپوشی که دیوانهوار و روانپریشانه ۳۰ سال با لباس قرمز در میدان فردوسی معشوق را چشمانتظار بود، در پیرنگِ روایت کارگردان وجود دارد، اما نگار و یاقوت که وفادارانه عشق را مراقبت میکنند، نظارهگر مردمان شهری هستند که در بیخیالی و نیرنگ و دورویی تنها چیزی را که دغدغه ندارند، عشق است و وفاداری.
شیوه روایی کارگردان نسبتا مبتکرانه است، بیشتر داستان را در پیامکها، مکالمههای تلفنی و چت صوتی و تصویری نگار و دیگر شخصیتهای پرشمار فیلم پی میگیریم. چیزی که نشانگر شیوه و روح روابط زمانه ماست. هر چند این شیوه، گاهی پیگیری قصه را سخت می کند و برای تماشاچی، کلافه کننده و عصبیکننده است.
از سویی به نظر میرسد کارگردان تمایل داشته دغدغههای زیاد خود را در بافت داستان وارد کند و تصویری تمام و کمال از جامعه نشان دهد. از اینرو بسیاری از خردهروایتها یا در بافت داستان بهخوبی پیوند نمیخورد و زاید به نظر میآید، یا بهخوبی پرداخت نشده. فیلمساز کلافه از زمانهای که در آن رنگ سرخ عشق و تمنا با زردی کاسبکاری و سطحینگری تاخت زده شده، بیتاب است که همه دریافتهای خود را از جامعه در اثر اودیسهوارش نشان دهد و سیلی واقعیت را به تمامی بر گوشِ نگار/ مخاطب بنوازد. از اینرو ایدههایی پرشمار در جای جای سفر چند ساعته نگار در تهران سال۹۵ بر او عارض میشود که همه دلگیریهای فیلمساز است، اما برای یک اثر ۹۰ دقیقهای زیاد است.
فیلم با جمعبندی بدیعی به آخر میرسد که از زبان شخصیت اول گفته میشود. این جمعبندی هر چند در کلام التیامبخش است، اما مرهمی بر تشویشی که فیلمساز از روابط در زمانه معاصر به ما نشان میدهد، نیست. فیلمساز از ما میخواهد انگاره نوستالژیک وفاداری عاشقانه را به کناری بنهیم، و مهر بطلانی بر عشق بانوی سرخپوش میزند.
اثر دوم میهندوست خوشساخت و نجیب است. تماشای آن را توصیه میکنم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در لایو «هنرمندان و مسئولیت اجتماعی» مطرح شد/ امیریوسفی: فضای مجازی تنها مامن این روزهایمان برای تمرین دموکراسی است
- عشق رازی است / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- رنج عاشقی / نگاهی به فیلم “ترومای سرخ”
- زنی میان عشق و خاطره/ نگاهی به فیلم «ترومای سرخ»
- که عشق آسان نمود اول/ گفت و گو با اسماعیل میهن دوست، کارگردان «ترومای سرخ»
- افتتاح نمایش «ترومای سرخ» در موزه سینما
- «ترومای سرخ» در موزه سینما رونمایی شد / تجربهای از هنر و تجربه
- نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفتهاند
- نگاهی به فیلم «ترومای سرخ» ساخته اسماعیل میهندوست/ یک شوک عاشقانه
- یک شوک عاشقانه / نقدی بر فیلم «ترومای سرخ»
- یادداشت هوشنگ گلمکانی برای فیلم «ترومای سرخ »/ چیزهای زندگی امروزمان
- «ترومای سرخ» به آتشنشانان شهید تقدیم شد
- تیزر پشت صحنه «ترومای سرخ»
- لوگوی «ترومای سرخ» رونمایی شد
- با فیلمهای بخش چشم انداز سینمای ایران آشنا شوید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- «پیانو» بهترین انیمیشن استاپموشن جشنواره اسپانیایی شد
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری