«خاطرات اسب سیاه» فیلمی جذاب از حیث فیلمبرداری و انتخاب لوکیشنهای بکر است.
سینماسینما، محمد تقیزاده:
به یمن وجود گروه هنر و تجربه، دومین فیلم شهرام علیدی پس از «زمزمه با باد»، برای اولین بار در سینماهای ایران روی پرده رفت. فارغ از جوایز متعددی که فیلم دریافت کرده، «خاطرات اسب سیاه» فیلمی بهشدت برای مخاطب خاص و مخاطبانی است که از سینما چیزی ورای سرگرمی و وقتگذرانی طلب میکنند. سینما و دنیایی که شهرام علیدی در فیلمهایش دنبال آن است، دنیایی است که بهشدت مورد علاقه جشنوارههای هنری اروپایی است. جوایزی که دو فیلم بلند سینمایی علیدی دریافت کرده، بهخوبی موید این مطلب است که او علاقه و سیاستهای جشنوارههای هنری را شناخته و کاملا بر طول موج آنها حرکت میکند.
مفاهیمی چون تولد و مرگ، جنگ و صلح، پیوند انسان با طبیعت و عشق ازجمله مهمترین مفاهیمی است که علیدی در سینمایش قصد تصویر کردن آنها را دارد. جوایزی که این دو فیلم کسب کرده، اکثرا از جشنوارههای درجه دو و سه اروپایی است و تنها فیلم اول علیدی در بخش نوعی نگاه کن به نمایش در آمده است. بهطوریکه کلا میتوان شهرام علیدی را یکی از مهمترین علاقهمندان جشنوارههای هنری مانند ونیز، کن و لوکارنو دانست که بهشدت فیلمهایش الهامگرفته و متاثر از آن نوع فیلمها به حساب میآید.
«خاطرات اسب سیاه» بهعنوان دومین فیلم علیدی داستان یک گروه چند نفره در کردنشین ترکیه را روایت میکند که دغدغه یادگیری زبان کردی مردم آن سرزمین را دارند و بدین سان مخفیانه و با وجود جو دیکتاتوری آن منطقه، بهطور مخفی به تبلیغ زبان مادری آن سرزمین اهتمام میورزند. این خط داستانی که فیلم با آن آغاز میشود، اگرچه شاید تا حدی ناآشنا و غریب برای مخاطب به نظر برسد، ولی همانقدر هم جذاب است که چرا یک گروه با چنین خطراتی دستهوپنجه نرم میکنند و با چه پشتوانه مالی و معنوی به این کار خطیر و مهم ادامه میدهند.
پس از مدتی فیلم وارد فضای دختربچهای میشود که در اثر مبارزات برای ترویج زبان کردی به شهادت رسیده و آن گروه چند نفره که پیشتر ذکر شد، سعی دارند وصیت این دخترک نوجوان به نام ئاسکه را اجرا کنند. از اینرو به سراغ اسبی میروند که از بچگی دخترک با آن مانوس بوده و فیلم قرار است واکنشهای این اسب را که حامله هم هست، به مرگ صاحب و دوست دیرینهاش نمایان کند. نماهای بسته از صورت اسب سیاه و اشکهایی که در چشمانش جمع میشود، بیش از آنکه ایدهای جدید برای ارتباط انسان و حیوان و انس و دوستی این دو باشد، فیلم «اسب تورین» ساخته بلاتار را به یاد میآورد که خیلی قبلتر این ایده درخشان و بکر را در قالب رنج انسان معاصر از زیست در این دنیا نشان داده بود.
از ارتباط اسب و دخترک که بگذریم- که البته قطعا میتوانست تاثیرگذارتر باشد و با تمرکز بیشتر روی ارتباط آنها نمود و جلوه بیشتری داشته باشد- ادامه فیلم به نمایش مصایب جنگ در این منطقه کردنشین و مردم مجروح میپردازد که دیگر فیلمساز خودش دست به کار شده و مستقیما وارد عمل میشود و جلوی دوربین میآید و نقاب از چهره برمیدارد تا صورت خود بهعنوان یکی از آسیبدیدگان جنگ در این منطقه از کره زمین و مصایب و بلاهای این مردم بختبرگشته را به تصویر بکشد.
با مرور همین چند بند از داستان میتوان به این نتیجه رسید که حجم مفاهیم و داستانکهایی که فیلمساز برای نمایش یک ساعت و اندی دقیقه روی پرده انتخاب کرده، آنقدر بالاست که عملا هیچکدام به فرجام خوبی نمیرسد و همه در حد یک ایده ناب و حتی شعار و ادعای نژادپرستانه تلف میشود. داستان احیای زبان کردی توسط یک گروه داوطلب چند نفره، رابطه انسان و حیوان و بهطور کلی طبیعت و در آخر مصایب جنگ و بلایای آن بر سر مردم مفلوک کردنشین ترکیه همه میتوانست خودش ایده مرکزی نگارش یک فیلم بلند داستانی باشد که اینجا فیلمساز با دستمایه کردن همه بهطور یکجا نه توانسته هرکدام را بهخوبی تشریح و تبیین کند و نه توانسته پیوند مناسبی بینشان برقرار کند. بهترین مثالی که خود فیلمساز در فیلمش از آن استفاده کرده است، نقش سینما و نمایش فیلم بهعنوان یک عمل تشریفاتی برای سرگرم کردن مردم روستا و انجام عملیات نجات دختر است. گویی کارکرد اصلی سینما برای فیلمساز درواقع همین است و او فیلم را بهعنوان ابزاری برای نمایش و مطرح کردن ایدهها و ایدئولوژیهایش که تا حد زیادی نیز نژادپرستانه به نظر میرسد، انتخاب کرده و اصالت سینما و فیلم برایش به خودی خود در اولویت نبوده و نیست.
گروه بازیگران و پشت صحنه فیلم از دیگر موارد قابل اشاره فیلمهای علیدی است. حضور هایده صفییاری، محمدرضا دلپاک و کیهان کلهر به ترتیب بهعنوان تدوینگر، صدابردار و آهنگساز فیلم به همراه فیلمبرداری درخشان «خاطرات اسب سیاه» و قاببندیهای چشمنواز و تماشایی فیلم، از «خاطرات اسب سیاه» با وجود ایرادهایی که در نگارش فیلمنامه داشته است، فیلمی جذاب و دیدنی از حیث فیلمبرداری و انتخاب لوکیشنهای بکر و دیدهنشده، به وجود آورده است. فیلمبرداری در شهر ماردین ترکیه که از شهرهای تاریخی این کشور است، انجام شده و بازیگران فیلم نیز اکثرا ترک و از هنرپیشههای اصلی سریالهای ترکی مانند «حریم سلطان» و «ایزل» انتخاب شدهاند.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
- آئین دیدار با عوامل فیلم «یلدا» برگزار شد/ گپی با فروغ قجابگلو بازیگر فیلم مسعود بخشی
- گفتوگو با امین قدمی، کارگردان «روزگار یک چهل ساله»/ این هشدار را جدی بگیرید!
- سام کلانتری در پی اکران «جایی برای فرشتهها نیست» مطرح کرد/ جامعه نیاز به امید دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۶)
- ادامه اکران بهاری «قهر مخاطبان»/ سینما در وضعیت اورژانسی است
- گزارشی از روز سوم دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ یک روز مانده به پایان
- برنامه تعطیلی کلیه سالنهای نمایش اعلام شد
- «سینگو» در جشنواره زلین اکران میشود
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- گشتی در جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان سیستان و بلوچستان