سینماسینما، محمد تقی زاده:
واقعیت اینست که سینمای ایران در مقایسه با سینمای جهان و بخصوص امریکا و اشن ها فیلم نوار ها و بطور کلی ژانرهای مرسوم در سینمای امریکا که به شدت هم طرفدار دارد ، یا حرفی برای گفتن ندارد یا گام های اول را تاتی تاتی وار در حاب پیمودن و تجربه کردن است .
حکایت ساخت فیلم جدید کارگدان قرمز و پارک وی نیز از این جدا نیست که فریدون جیرانی در فیلم جدیدش تجربه جدیدی را در سینمای ایران انجام داده و به نظر نگارنده در مقیاس سینمای این سرزمین تجربه موفقی بوده است و تلاش فیلمساز برای خلق یک فیلم در ژانر خود تلاشی به بار رسیده است : البته فیلم خالی از عیب و نقص نیست و اشکالاتی هم در زمان فیلم و مونتاِژ آن وجود دارد ولی همین ریسک خلق یک اثر جدید و به بار نشستن نسبی این تجربه برای سینمای ایران و شخص فریدون جیرانی یک موفقیت و یک بازگشت دوباره است.
جیرانی که در سال های اخیر جز من مادر هستم فیلم های ضعیفی را ساخته بود با خفگی هم به جمع سینماگران صاحب سبک و خوش فکر برگشته است و هم در پی تلاش های گاه و بی گاهش برای ساخت فیلمی در ژانر ترسناک یا نوآر به موفقیتی در خور توجه دست یافته است.
خفگی منهای تایم زیاد و اضافاتی که شاید بتوان در مونتاژ مجدد کمی ترمیمشان کرد ، از جهاتی مختلف تجربه ای تازه در سینمای ایران به حساب می آید . کارگردانی جیرانی و دکوپاِژهای تحسین شده اش در کنار نورپردازی و فیلمبرداری آن از جمله امتیازات تکنیکی فیلم است که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. به علاوه استفاده از الناز شاکردوست بازیگر فیلم های تجاری و چهره و استایل جذابش در نقشی متفاوت و به هم ریختن چهره و تصور همیشگی از وی از جمله تغییرات قابل تحسین جیرانی و بالاخره ریسک هایی است که جیرانی انجام داده و به ثمر رسیده است.
در یک کلام ، جیرانی برخلاف همتایش رامبد جوان که در تجربه جدیدش بسیار ناموفق عمل کرده و فیلم نگار را از بدترین تجربه های فیلمسازی در ِانر سایکو نوآى قرار داده است ، تواتنسته در خفگی با بهره گیری از تجارب فراوان فیلمنامه نویسی و البته فیلم بینی اش ، نسخه جالب و قابل قبولی از فیلم نوآر های امریکایی ارائه دهد که این تجربه گری و ریسک در کنار توانایی و تخصص قابل توجه و تحسین است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
- چرا لمپنها به سینما بازگشتند؟ | فریدون جیرانی: از باخت اصولگرایان در مجلس ششم شروع شد
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- مردِ فروتن و مهربان/ برای تولد فریدون جیرانی
- بررسی فیلم سینمایی «شام آخر» پس از ۲۰ سال
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- رسول صدرعاملی در گفتگو با موزه سینما: ما غرق در سینما بودیم، به گیشه و جشنواره فکر نمیکردیم
- عسگرپور: دوران فیلتر به سر آمده است/ چارهای جز پذیرش عصر جدید نداریم
- گوهر خیراندیش در گفتگو با موزه سینما: «ارتفاع پست» برای من سکوی پرتاب بود
- معرفی هیات انتخاب چهارمین جشن فیلم کوتاه ده
- همایون اسعدیان: «بوسیدن روی ماه» سختترین فیلمی است که من ساختم
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- واکنش منافقین به سرهنگ ثریا چه بود؟
- درباره انتقاد شدید کارگردان چرا گریه نمی کنی از فیلمیران پخش کننده فیلمش
- داستانت در جشنوارهات/ سومین جشنواره فیلم دریای سرخ عربستان سعودی و وضعیت منطقه
- جایزه بهترین بازیگری جشنواره هلند به محمد نظرعلیان رسید
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- فیلمی که به اسکار معرفی نشد؛ «آناتومی یک سقوط» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- برترین فیلمهای سال ۲۰۲۳ به انتخاب منتقدان مجله «سایت اند ساوند»/ فیلم اسکورسیزی در صدر
- فوت بازیگر فیلم «داستان عشق»/ رایان اونیل درگذشت
- گفتوگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمیکنی؟»/ تروما را به تجربه خلاقه و رهاییبخش تبدیل کردم
- برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده صاحبان سهام همراه اول
- اکران آنلاین «اینان» آغاز شد
- رقابت «ایساتیس» در سه جشنواره جهانی
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- شبهای مستند با «جام حسنلو» در موزه سینما آغاز میشود
- «خانواده آقا بابک» در جشنواره مورد تایید اسکار
- نمایش «موشها» در تماشاخانه دا
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- جشنواره عربستانی به فیلم ایرانی جایزه داد
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
- رقابت ادامهدار کمدیها و گیشه ۸۰۰ میلیونی سینما
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- در دو بخش سینمایی و تلویزیونی؛ موسسه فیلم آمریکا بهترینهای سال را برگزید/ تداوم پدیده باربنهایمر
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- اظهار نظری مهم درباره ساخت فیلم درباره شخصیتهای ملی و شهدا و چند نکته مهم تر
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
مزخرف ترین فییییلم
تاسف برای همچین فیلمی و آقای جیرانی برای این طرز فکر