سینماسینما، فریبا اشوئی:
علی پاکزاد مهندس آلمان رفته ای که فی الحال معتاد وکارتن خواب شده است.دهه محرم است واو هرشب خواب های پریشان وکابوس های نامعلوم می بیند .شبی ازشب ها وقتی از خواب می پرد در کنارخود ظرف غذایی می بیند که درون آن چکی با مبلغ نجومی است.علی بعد از این اتفاق متصل، ملاقات هایی با سایه روشنی از آدم ها از مرام ومسلک های مختلف دارد تا برای وصول وهزینه چک راهکاری بیابد تااین که…..
میرزایی ، فیلم اولش انزوا رادر ژانر اجتماعی ساخت . این بار نیز اودر همان بستر ،بسراغ موضوعی خاص تر رفته است.این بار سوژه او از خانواده های نابسامان عبور می کند و درگیرکارتن خوابی می شودکه مورد تفقد معصومی قرار گرفته است .
روایت خون خدا در سه پرده خلاصه میشود که رکن پایه آن پرده میانی اش است وپرده های اول وپایان بُرشی است از قبل وبعد یک کابوس.پرده دوم معرفی شخصیت اصلی، حال وگذشته وامروزش والبته حیاتی است که آن را باخته وبه ازای باخته هایش امابرگ برنده ای (چک) به نگاه والتفاتی در دست دارد.
چارچوب کلی فیلم درمیانه رویا وواقعیت طراحی شده است.نشان ونمادبازیگران اصلی این اثرسینمایی اند.کاراکترها نیز در این روایت خود نمادهستند.از ولگردهای خیابانی وزورگیر ومتجاوز، تا خمار ولوطی وتکیه دار وبقال وروحانی…نمادهایی از نگاه های قالب در اجتماعند که به زعم خود موضوعات وآدم ها وشرایط راقضاوت می کنند.
صدا ونور عناصر موثر وقالب در این روایت اند.زاویه دید مخاطب در تمام طول فیلم محدود به نماهای بسته از ابزار معنایی صاحب اثر شده است.سکانس بازپرسی علی که در پلان معرف است درانتهای اثر ارتباطش با کابوس های علی لو رفته وتاثیر مثبت خود را از دست می دهد.
روایت خون خدا یک دراماتیزه ایرانی-شیعی است که زبانش خاص وارتباطش بامخاطب ناقص والکن است.شاید بزرگترین چالش فیلم هم همین عدم دستیابی به زبان مشترک با مخاطب بوده باشد.
زبانی که درمیانه بازی نور ،تصویر ؛صدا ونماهای بسته از بیان عمق معنا ناکام مانده است.رضا اخلاقی راد درنقش علی یکی از طولانی ترین نقش های صامت ودشوار در سینمای ایران را تجربه کرده است.علی میرزایی درمقام کارگردان اثر جنس سینمای اجتماعی را مقبول می داند اما در این وادی، برای بیان معانی قریب وبزرگ که با ایمان وجنس باورهای عوام در ارتباط است قطعا نیازمند پژوهش ونگاه عمیق تری است.کلام بیشتر درباره این فیلم را باید به زمان اکران آن موکول کرد.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلم جدید به سینماها میآیند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نه سینما، نه فوتبال/ نگاهی به فیلم «بیرو»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
- سینمای ایران، بهشت عباس میرزاییها
- «بیرو»؛ ساده و بیتکلف
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود