سینماسینما، محمد تقی زاده:
دومین فیلم سهیل بیرقی از جنجالی ترین آثار سینمای ایران در سال ۹۷ خواهد بود که به جهت پرداختن به زندگی شخصی یک مجری صداوسیما و نشان دادن برخی مناسبات رفتاری و فکری ایشان از همین حالا حاشیه ساز شده است و شکایت و عدم شکایت مجری تلویزیون و جرح و تعدیل های فیلم در نسخه اکران از مهمترین بحث های پیرامونی فیلم جدید بیرقی است.
بیرقی در دو اثر متاخرش نشان داده که شناخت نسبتا خوبی از سینما و نگارش فیلمنامه دارد و تجربه بصری و سابقه پشت دوربینش در مقام مدیرتولید و دستیار کارگردان عقبه قدرتمند و قابل تاملی به این فیلمساز جوان و با استعداد سینمای ایران داده است.
عرق سرد بیش از هرچیز از نگاه تند فمنیستی و یکسو نگرانه اش ضربه می خورد. این بار نه یه فیلمساز زن بلکه یک فیلمساز مرد به مطالبه گری و حق خواهی جامعه نسوان در جامعه پرداخته است و موضوع واقعی و آشکارشده ممنوع الخروجی بازیکن فوتسال زنان توسط شوهرش را دستمایه اصلی ساخت فیلمش قرار داده است.
نشان دادن زنان قدرتمند در جامعه و از طرفی پایمال شدن حقوق حداقلی آنان در جامعه نه تنها امری درست و قابل تحسین است بلکهممکن است باعث تجدید نظر و طرح سوال و اصلاحاتی در قانون و مصوبات مجلس و دولت شود. ولی آنچه در این میان توی ذوق میزند نگاه یکطرفه به جامعه مردان برای نشان دادن ضعف و ناتوانی مردان است. یاسر با بازی امیرجدیدی اینقدر ریاکار ، مریض و خودخواه نشان داده شده است که حتی برخی ابراز احساسات درست و به حقش دیده و درک نمی شود و از طرفی افروز با بازی باران کوثری آنقدر شجاع ،تنها و بیگناه به تصویر کشیده می شود که جایی برای اعراب و حق ندادن به او باقی نمی ماند. بالاخره بین نگرش تند و رادیکال تهمینه میلانی به جامعه مردان و زنان و سهیل بیرقی و فیلمسازان نسل نوی سینمای ایران باید تفواتی وجود داشته باشد ونباید واپسگرایی ها و تهجری که در نگاه امثال خانم میلانی وجود دارد به نسل جدیدتر سینما منتقل شود هرچند دلیل این رادیکالیسم رفتاری تهجر گروه مقابل، ریاکاری و بسیاری از قوانین اشتباه و نگاه مردسالارانه در جامعه باشد. در هرحال ایجاد این دو قطبی به نفع هیچ کس تمام نمی شود.
دو فیلم من و عرق سرد از بیرقی با وجود توان زیادی که روی فیلمنامه اش صرف شده از فیلمنامه بیشتر ضریه می خورد. برخی اتفاقات و مناسبت ها بیشتر جنبه عقده گشایی و تلافی طرف مقابل را پیدا میکند و کمتر در درام فیلم و پیوندهای سینمایی فیلمنامه توجیه می شود . از این رو به نظر می رسد این نگاه درست و متعدانه بیرقی به جامعه و تاثیر دقیق و خوبی که از اجتماع خودش می گیرد در دامن درامی منسجم تر و موجه تر میتواند موثر باشد و رادیکالیسم و تهجر برای هردو طرف بد است هم آنهایی که میخواهند با لاپوشانی و مخفی کاری مشکلات و معضلات جامعه را بپوشانند و فضا را گل و بلبل نشان دهند و هم آنها که در مقابل این برخوردها مواضع تند و غیرمنطقی اتخاذ میکنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- لیلا حاتمی ما اسپانیایی بلده
- «آشغالهای دوستداشتنی» رقیب «قانون مورفی» در گیشه؟/ گزارش سینماسینما از فروش فیلمهای روی پرده
- معرفی کتاب «دگرگونیهای سینما؛ چهره در حال تغییر سینهفیلیای جهان» / نامههای عاشقانه به سینما
- گفتوگو با آزاده موسوی و کوروش عطایی کارگردانان مستند «در جستوجوی فریده» / قصه یک سفر اودیسهوار
- سجاد شاهحاتمی: “شَل” روایتی تازه از بیماران مبتلا به اماس است
- کپی رایت خوب است اما برای همسایه/ نگاهی به شکایت اکبر گلپایگانی از پازولینی
- دختری که همه باورهایش به هم میریزد / روایت الهه افشاری از بازی در “فریدِ؟ میگه ساعت هشت”
- هویت گمشده / نگاهی به فیلم «در جستوجوی فریده»
- همیشه قطار بعدی می آید / نگاهی به فیلم «سوفی و دیوانه»
- زنانه نه فمنیستی! / نگاهی به فیلم «عرق سرد»
- بیماری خواب / نگاهی به فیلم «سرزمین خیالی»
- چند نکته، فقط / نگاهی به فیلم “همایون”
- سفر به ریشهها / نگاهی به فیلم «در جستوجوی فریده»
- باید برای فیلم مستند هم بلیت خرید / اکران فیلمهای مستند
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- رامبد جوان و نگار جواهریان صاحب فرزند میشوند
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به فیلم «بی خوابی» ساخته نولان / فرصتی برای چشم برهم نهادن
- تاک شوی مهران غفوریان با مدل جیمی فالن/ «زیر آسمان شهر۴» چه شد؟
- لبرون جیمز، ستاره مطرح بسکتبال بازیگر شد
- گمانهزنی درباره برندگان معتبرترین جایزه سینمای جهان/ کدام چهرهها برنده اسکار میشوند؟
- با کمک پلیس فتا صفحه جعلی اینستاگرامی به نام لیلا حاتمی بسته شد
- افزایش ۵ برابری هزینه فیلمسازی/ راستگفتار: یک اشتباه منجر به شکست میشود
- نگاهی به سینمای ایران در کن
- تمدید «وقتی خروس غلط میخواند» پس از جشنوارهی فجر
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- مجید شیخانصاری: “پالتو شتری” با تغییرات جزئی اکران میشود