بهمن عبداللهی در کافه دونده نوشت :طبق رسم معمول در سینمای ایران، کارگردانان جوان و تازه وارد به سراغ تولیدات لوباجت(کم هزینه) می روند تا هم سرمایه گذار مجاب به میدان دادن به آنها شود و هم قدم خیلی بزرگی برندارند که گرفتارشان کند. نتیجه کار هم عموماً در حد یک تجربه در می آید که بیشتر به درد رزومه سازی می خورد تا جشنواره و حتی تماشاگر عام. اما در این قضیه برخی فیلم ها خوب از آب در می آیند و کارگردانان با کیفیتی به سینما معرفی می شوند. اگر بر اساس این داده ها بخواهیم «علفزار» را بررسی کنیم، باید بگویم فیلم خوبی برای یک کارگردان جوان است، هر چند به عنوان اثری مستقل باید آن را کاری متوسط دانست.
اعتبار «علفزار» بیشتر به فیلمنامه آن است، چرا که چند پاره قصه شامل؛ تجاوز گروهی در باغ، اثبات نسب یک دختربچه نامشروع و قتل سهوی یک پسربچه توسط پلیس حول پیرنگ دغدغه های یک بازپرس قضائی در بزنگاه اخلاق، وجدان و وظیفه، خوب چیده شده و تعریف می شوند. هر چند آنقدر تعدد شخصیت دارد که نتواند شناسنامه ای برای همه آنها ارائه کند.
اما در ساخت کار خلاقانه ای صورت بندی نشده و صرفا به برگردان تصویری فیلمنامه بسنده شده است. در واقع فرم تعریف قصه و ساختار مشابه ده ها فیلمی است که هر سال حتی فیلمسازان قدیمی تر اجرا کرده اند. بازیگران هم ترکیبی از ستاره و تازه کار و حرفه ای هستند که همه نقششان را خوب ایفا می کنند. به ویژه پژمان جمشیدی و بازیگر نقش زن معتاد عالی اند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است