«فصل باران های موسمی» مناقشه ریتم و ملال است.
سینماسینما، مینا اکبری:
«فصل بارانهای موسمی» فیلمی درباره ترس است. ترس یک نوجوان از ورود به جامعهای که اهمیتی به فردیت او نمیدهد. ترس از تنهایی هولناکی که برایش تدارک دیده شده و ترس از انبوه بیشکلی که او را محاصره کردهاند. ریشه این ترس در خانواده ازهمگسیختهای است که مسئولیت حمایت از اعضایش را در قبال آزادی فردی والدین به فراموشی سپرده است.
پدر و مادر قهرمان داستان، در آستانه جدایی او را در یک انتخاب هولناک قرار دادهاند: ادامه زندگی با پدر یا مادر؟ هر کدام از این انتخابها یعنی فروغلتیدن به کام هول و هراس. همانطور که هر انتخابی در زندگی مدرن یعنی تحمل اضطرابی در مقابل اضطرابی دیگر. این قانون شهر است. شهر کانون اضطراب و قلب ترس است.
حالا که به لطف شرایط واژگون اکران، سه فیلم ساختهشده توسط مجید برزگر بدون ترتیب ساخت به نمایش درآمده، پس از نمایش فیلم سومش «یک شهروند کاملا معمولی» میتوان دلبستگیهای مضمونی و ساختاری این فیلمساز را -که آهسته و پیوسته به یکی از مهمترین فیلمسازان دهه ۹۰ تبدیل میشود- برشمرد و درباره آنها سخن گفت و منتظر تخطی و پیشرفتهای هیجانانگیزش در ادامه بود.
متن وقوع حوادث «فصل بارانهای موسمی» مانند دو فیلم بعدی برزگر شهرکهای اقماری پیرامون شهر است. شهرکها راهحلهایی از سوی ناچاری برای اسکان طبقه متوسط شهری هستند. اما این خانههای متراکم و در کنار هم چیدهشده به کاربرد خانه برای زندگی و عطوفت تبدیل نمیشوند و تنها سرپناهی برای خوابیدن و خوردن و پوشیده شدن هستند. سینا در چنین خانهای و در بطن چنین محلهای که ملال همه آن را پوشانده است، به جامعه و غرایزش معرفی میشود. به اینکه باید بخشی از اجتماع سراسر ترس باشد. انتخاب سینا هر چه باشد، شوقانگیز نیست. روابط در بیرون خانه سرشار از پیچیدگی است. او با کولهباری از اندوه و خالی از تجربههای انسانی، باید بلوغش را پشت سر بگذارد و با دیگران ارتباط برقرار کند. تنهایی و عزلتی ناخواسته که برایش ارمغانی ناخواسته نیز در پی دارد. عشق ناشی از بلوغ به دختری که چند سال از خودش بزرگتر است، او را از یک سطح حضیض به سطح بالاتری پرتاب میکند. نتیجه چنین رویکردی ترس در رفتار و ملال در کردار است.
قهرمان این داستان، همچون قهرمانان دیگر فیلمهای برزگر لقمههای دهان پرترس و افسرده جامعهای هستند که امکان تربیت اعضایش برای زندگی سالم را ندارد. او آنها را ترسو و افسرده و پرخاشگر راهی سرنوشتی میکند که در آن باید ماهی عافیت را از دهان نهنگ روزگار با خشونت بیرون کشید. بدون شک این بازی سخت بازنده و قربانی فراوان خواهد داشت. قهرمانان فیلمهای برزگر قربانیان بازی ترس و شهرند.
مجید برزگر و عوامل ثابت همکارش در سه فیلمی که ساخته، در تلاش برای ساخت تصاویری از زندگی معاصر ایرانی هستند که بیم افسردگی، خشونت روزمرگی و کسالت ملال را همزمان نمایش دهد. در این راه استفاده از لوکیشهایی چون شهرکهای اطراف تهران در کنار رنگهایی که خاکستری در آنها بیداد میکند، با قاببندیهای همیشه هوشمندانه امین جعفری که فیلم به فیلم پختهتر میشود و در «فصل بارانهای موسمی» رگههای ناب استعدادش را بازتاب میدهد، به اضافه طراحی صحنه و لباس فکرشده لیلا نقدی پری، همه نشان تلاشی سرزنده و باطراوت در بطن سینمای تازه ایران است.
تنها حرفی که درباره این فیلم باقی میماند، مناقشه ریتم و ملال است. «فصل بارانهای موسمی» جسارت این را دارد که تلاش میکند تا با نمایش کندی زندگی چشم به بطن ملال بیندازد. اینکه اولین اثر مجید برزگر از دل این تجربه به اثری ملالانگیز تبدیل شده یا نه، هیجان تماشای این اثر است. این جایی است که تماشاگر فیلمها نیز دست به تجربه بزند و خودش را در این مسیر همراه فیلمساز کند. «فصل بارانهای موسمی»، «پرویز» و «یک شهروند کاملا معمولی» میتواند بهانه خوبی برای بحث درباره ریتم کند در روایتهایی باشند که ترس و اضطراب در دل آنها نبض زندهای دارد.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- رد صلاحیتها و انصرافهای اجباری در انتخابات خانه سینما
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- مجید برزگر: جشنواره فیلم کوتاه تهران باید در حذف جریان سانسور کوشا باشد تا بتوانیم جشنوارهای واقعاً جهانی داشته باشیم
- گفتگو با مجید برزگر/ فیلمسازی بهمثابه کنش سیاسی
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- راهیابی مستند «میدان سابق جوانان» به بخش مسابقه جشنواره نوستالژیای میلان ایتالیا
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- گفتوگو با رویا افشار/ هنوز درگیر تارکوفسکی و سینمای معناگرا هستم/ حوصله مردم سر رفته و آینده برایشان مبهم است
- فیلم «ابلق» برنده تندیس دومین جشنوارۀ «نشان فی» شد
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- آغاز اکران «مکالمات» در سینماهای «هنر و تجربه»
- ابوالحسن داودی رییس انجمن تهیهکننده _کارگردانان سینما شد
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- در جبهه غرب خبری نیست؛ چیزهایی که نمیدانی
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- آیا دبیر احتمال بیرونقی جشنواره را میدهد؟/ فرش قرمز نداریم/ احتمال حذف سیمرغ مردمی
آخرین ها
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ اکران و تحلیل مستند «من تنها نیستم» و فیلم سینمایی «آرژانتین ۱۹۸۵»
- اولین تصاویر بازیگران «هوک» منتشر شد
- جعفر پناهی به قید وثیقه از زندان آزاد شد
- واکنش دبیر جشنواره فجر به انصراف برخی فیلمهای جشنواره و غیبت بازیگران مطرح
- پوستر «جنگل پرتقال» رونمایی شد
- پوستر رسمی «کت چرمی» رونمایی شد
- چرا جعفر پناهی اعتصاب غذا کرد/ یادداشت مهدی کوهیان، حقوقدان
- فیلمنت صاحب «رادیو نت» شد/ اولین شماره با «پوست شیر»
- معرفی نامزدهای «ادی»/ بهترین تدوین در کدام فیلمها دیده شد؟
- چهار کارگردان خارجی خواستار عدم نمایش فیلمشان در جشنواره فجر شدند
- نشست رسانهای «جنگل پرتقال» برگزار شد/ رسول صدرعاملی: وقتی درباره زن زندگی آزادی مینویسیم، حواسمان به خودمان باشد
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- هیات انتخاب، داوری و فیلمهای راه یافته به بخش کوتاه جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- به نویسندگی حوریه مقدم؛ کتاب آشنایی با تاریخ نمایش منتشر شد
- بستههای اینترنت و مکالمه همراه اول ویژه روز پدر
- چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر؛ حضور یازده فیلم در بخش جشنواره جشنوارهها
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- آکادمی اسکار درباره نامزدی مشکوک تصمیم گرفت
- وزیر ارشاد: به شدت حامی تقویت شبکه نمایش خانگی هستم
- رونمایی همراه اول از بستههای اینترنت ویژه دهه فجر
- میتو به جشنواره فیلم فجر هم رسید/ رونمایی از تیزر «استاد» همزمان با نخستین نمایش فیلم
- کارگردان فیلم مطرح کرد: اهدای بخشی از عواید بلیت فروشی فیلم «ایمو» به زلزلهزدگان شهر خوی
- «اسب قاتلین» بهترین نمایش به مفهوم مطلق شد/ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگان خود را شناخت
- «چمدان قرمز» نامزد اسکارِ بهترین فیلم کوتاه شد
- اعلام نامزدها و برخی برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر دقایقی پیش از اختتامیه
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- «شماره ۱۰» در راه فجر ۴۱/ انتشار سکانسی با بازی مجید صالحی