سینماسینما، گلاره محمدی:
اعتراف می کنم که پس از “به همین سادگی” کمتر توانسته ام با سینمای رضا میرکریمی ارتباط برقرار کنم و به داستانها و شخصیتهایش نزدیک شوم. اما “قصر شیرین” معادلات پیش از این را برهم زد! فیلم آنقدر روان و بی تکلف داستانش را روایت می کند که مخاطب چاره ای جز همراهی ندارد. نکته مثبت اینجاست که داستانی با پیچیدگی های خاص به گونه ای تصویر می شود که مخاطب نمی تواند تا انتها قضاوت کاملی از شخصیتها در ذهن داشته باشد و در طول فیلم با گرفتن اطلاعات تدریجی، به شناخت نهایی از هریک از شخصیتها علی الخصوص شخصیت محوری یعنی حامد بهداد می رسد. در این زمینه بازی بهداد بسیار موثر است؛ او نه پرخاشگر است و نه حتی در زمان زد و خورد واکنش جدی از خود نشان می دهد. میرکریمی توانسته با مهار کردن بازی های اغلب برونگرای بهداد او را چنان به شخصیت مورد نظرش نزدیک کند که قضاوت در مورد لایه های پنهانی این نقش چندان سهل الوصول نباشد. کافیست یک بار مرورکنیم و ببینیم از دقایق ابتدایی تا پایان فیلم چند بار نظرمان راجع به این شخصیت تغییر کرد تا به گوشه ای از پیچیدگی های این نقش پی ببریم.
“قصر شیرین” فیلمی جاده ایست که اتفاقا” همین موضوع یعنی جاده نه تنها به عنوان لوکیشن وقوع داستان بلکه بستری برای تغییر و دگرگونی شخصیت اصلی فیلم است؛ جاده ای که در ابتدا باعث فاصله گرفتن او از خانواده اش شده، در انتها حلقه اتصال پدر وفرزندانش می شود.
دیگر نقطه قوت فیلم بازی بچه هاست؛ دو کودک شیرین که شخصیتهایی متفاوت از یکدیگر دارند و بازی هایشان به غایت پخته و ملموس از کار درآمده است. البته پیش از این تسلط میرکریمی در بازی گرفتن از کودکان را در فیلمهایش دیده بودیم اما به گمانم بازی علی و سارا یک سر وگردن از همه آنچه تاکنون دیده بودیم بالاتر است.
در “قصر شیرین” به سختی می توان شخصیتهای فرعی را از داستان اصلی تفکیک کرد. بازیگران نفش های فرعی به قدری در خدمت روایت داستانند که به اجزایی لاینفک از کلیت اثر تبدیل شده اند.
فیلمنامه، طراحی صحنه و لباس و موسیقی، از دیگر عواملی به شمار می روند که سهم بسزایی در موفقیت “قصر شیرین” دارند.
در یک نگاه کلی می توان گفت که “اخلاق” مهمترین مولفه ایست که میرکریمی همواره و در هریک از آثارش به گونه ای دغدغه حفظ و زنده نگاه داشتن آن را داشته است. اخلاقی که امروزه و در بزنگاه های حساس اجتماعی جای خالی اش به شدت احساس می شود. “قصر شیرین” تلاش می کند به یادمان بیاورد که این خصیصه مهم چگونه می تواند مسیر زندگی مان را تغییر دهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه سینمایی رضا میرکریمی به بهانه اکران فیلم نگهبان شب
- سه نامزدی برای «قصر شیرین» در جشنواره مذهب امروز ایتالیا
- «قصر شیرین» و دو نامزدی در جوایز فیلم آسیایی
- «جهان با من برقص»، «سرکوب»، «سونامی» و «قصر شیرین» در جشنواره بینالمللی فیلم ولز
- تلویزیون قصر شیرین را سانسور کرد، میرکریمی از مخاطبان عذرخواهی کرد
- ادامه سانسورهای صداوسیما/ اینبار نوبت به «قصر شیرین» رسید + ویدئو
- رعایت عشق و انسان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- «قصر شیرین» برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی از جشنواره داکا
- گفتوگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد
- «قصر شیرین» میرکریمی در جشنواره تفلیس
- از «قسم» تا «مطرب»/ برندگان پنجمین جشنواره فیلم های ایرانی تورنتو معرفی شدند
- سه نماینده از ایران در جشنواره فیلم مراکش
- اختصاصی سینماسینما/ قصه باشکوه «شیرین»؛ یادداشت احترام برومند بر فیلم «قصر شیرین»
- رضا میرکریمی بهترین کارگردان و حامد بهداد بهترین بازیگر جشنواره فیلم آنتالیا
- استقبال از قصر شیرین در پنجاه و ششمین دوره جشنواره فیلم آنتالیا + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟
- افتتاح پروژههای ارتباطی همراه اول با دستور رییسجمهور/ سایتهای ۵G کشور از مرز ۱۸۰۰ عبور کرد