سینماسینما، محمد تقی زاده:
مهدویان بدون شک مستعد ترین و بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران است که با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد ، با ایستاده در غبار پدیده جشنواره سیو چهارم شد و امسال با ماجرای نیمروز نامش را به عنوان کارگردان صاحب سبک و کار بلد سینمای ایران تثبیت کرد.
سبک مستند داستانی و اجرای دقیق و بازسازی صحنه های واقعی سالهای جنگ و انقلاب مهمترین شاخصه آثار مهدویان است که مورد توجه و نظر مخاطبان قرار گرفته است. به غیر از توانمندی مهدویان در کارگردانی و مستند نمایی وقایع تاریخ معاصر ایران ، وجه داستانی و دراماتیک فیلم های مهدویان موضوعی است که نباید از آن گذشت : در فیلم قبلی با داستانی قهرمان محور پیرامون یکی از مغفول ترین چهره های نظام روبه رو بودیم و در ماجرای نیمروز با داستانی مواجهیم که شاید همه شرح کلی آن را شنیده باشند ولی بیان آن از قاب تصویر و در قالب مستند داستانی که تم امنیتی و سیاسی نیز دارد ، معنا و تاثیر دیگری دارد.
مهدویان در ماجرای نیمروز نه تنها به سراغ یک واقعه مهم این کشور رفته و پتانسیل های بالقوه داستانی و سینمایی تاریخ معاصر ایران را به رخ داستان نویسان و سینماگران کشیده است ، بلکه با روایتی جذاب و ظریف حال و هوای آن روزها و آنچه به سر مردم و مسئولین آمده را نیز به نسل جدید یادآوری میکند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و چه فضای ملتهب و هوئلناکی بر جامعه ایران همراه بوده است.
ماجرای نیمروز از جهات مختلف قابل تحلیل و تفسیر است که به فرصت این یادداشت قد نمی دهد ولی نکته مهم دیگر در آثار مستند داستانی مهدویان که بسیار حایز اهمیت است ، نسبتی است که این هنرمند در ارتباط با وقایع و حفظ اصول امنیتی و پرهیز از موضع گیری های شخصی و جناحی برقرار کرده است. به عبارتی مهدویان با پرداختن به این اتفاقات و موضوعات با یک تیغ دو لبه روبرو بوده است ، از طرفی ورود به حریم امنیتی و سیاسی کشور و پرداختن به وقایع اوایل انقلاب با محدودیت هایی روبرو بوده و از طرفی موضع گیری و نگاه جهت دار فیلمساز میتوانسته فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را به فیلمی پروپاگاندا برای نظام تبدیل کند ، که مهدویان با زیرکی از این دره سخت و نفس گیر با موفقیت بیرون آمده است.
گروه بازیگران ماجرای نیمروز و ریسک انتخاب احمد مهرانفر و جواد عزتی در نقش های جدید از جمله نکات مهم و ویژگی های مثبت فیلم به حساب می آید و کلام آخر اینکه هادی حجازی فر به معنای واقعی یک سورپرایز واقعی برای سینمای ایران در کسوت بازیگری بوده و هست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- «مرد بازنده»، برگ برنده
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد