سینماسینما، محمد تقی زاده:
دومین فیلم سعید روستایی همچون فیلم اولش ابد و یک روز فیلمی قوی و تاثیرگذار است که همچنان الگوی منحصر به فرد روستایی را در فیلمسازی آشکار می سازد. سعید روستایی آنقدر فیلم هایش را با قدرت کارگردانی می کند و فیلمنامه اش را پرحجم به نگارش در می آورد که فرصت تفکر و تامل به تماشاگر نمی دهد و این امر تماشاگر را مجبور می کند که فیلم و اتفاقات را باور کند و نوعی باورپذیری تحمیلی را به تماشاگر القا می کند . این البته لزوما نمیتواند امری نامطلوب باشد و نشان از قدرت و تخصص کارگردانی و همچنین ظرافت و دقت در فیلمنامه نویسی است ولی وقتی فیلم تمام می شود اثرگذاری آنی آن نیز به اتمام می رسد . هرآنچه فیلمساز بعنوان فیلم و مووی به تماشاگر القا کرده پس از تماشای فیلم فراموش می شود و ته نشینی از محتوای اثر در او باقی نمی ماند.
مزیت کار روستایی درجه اول تسلط و آگاهی روی خود سینما است . او به خوبی رگ خواب تماشاگر را می شناسد و می داند چگونه با به تصویرکشیدن موضعات درآوزی چون فقر، اعتیاد و عشق تماشاگرش را میخکوب کند ولی مشخص نیست کی و تا کجا این تبحر و مهارت فیلمسازی روستایی جواب خواهد داد و این الگو بکر و نخ نمانشده و تاثیرگذار باقی خواهد ماند؟
فیلم متری شیش و نیم ابتدا وامدار فیلمنامه جذابش است و بعد اجرای کارگردان که البته غلو و خودنمایی نیز در به تصویر کشیدن داستان فیلم بسیار جلوه می نماید . فیلمنامه فیلم نقاط پرفراز و نشیب و غیرقابل پیش بینی زیادی دارد و از این رو تماشاگر از دیدن فیلم هرگز خسته نمی شود ولی به نظر می رسد توان فیلم تا انتها به یک میزان باقی می ماند و شاهد آن هستیم که متری شیش و نیم مانند فیلم اول در پایان بندی افت محسوسی از نظر کیفی و تاثیرگذاری می کند و آنچنان که در ابتدا و میانه پیش کی رود قادر نخواهد بود که پایان یابد.
از شباهت های دیگر فیلم دوم روستایی با فیلم اول روستایی شخصیت سازی است که او انجام داده است . در هر دو فیلم بدمن فیلم با بازی نوید محمد زاده ( در فیلم اول معتاد است و در دومی قاچاقچی) ناگهان فردی بسیار منطقی و فیلسوف می شود و در لحظه ای طولانی با رفتار و حرف هایش همه را تحت تاثی قرار می دهد . به یاد بیاورید صحنه افشاگری نوید محمد زاده در فیلم ابد و یک روز و صحنه ای که در این فیلم در کنار خانواده اش و درون زندان به بیان حرف های مهم درباب زندگی و معرفت و عشق به خانواده حرف میزند . سوال اینجاست که وقتی به چشم میدید که زن و بچه های مردم به این افیون دچار می شوند و خانواده ها از هم پاشیده میشوند چرا اینقدر مهربان و با عاطفه و خانواده دوست نبود و او که در جنوب شهر و شرایط سخت زندگی کرده چرا نمی تواند درد بی پولی و فقر و فحشا را درک کند و برای ثروتمند شدن دست به هرکاری می زند آیا صرف اینکه ادعا کند که همیشه عقده پولدار شدن داشته است و در شرایط بسیار سخت خانوادگی زندگی کرده توجیه خوبی است که دست به قاچاق مخدرات در مقیاس وسیع بزند؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- دفاع رضا کیانیان از علی کریمی و وریا غفوری :آنهافقط از وزیر امور خارجه سوال کرده اند
- واکنش قاطع تامپسون به ماجرای اتهام اخلاقی جان لستر
- حاشیههای این روزهای تلویزیون/ از شایعهای درباره «حالا خورشید» تا جشنوارهای روی اعصاب
- فیلم مدعی اکران نوروزی از راه رسید/ «پیشونی سفید۳» به اکران عید میرسد؟
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
آخرین ها
- انتشار فراخوان شانزدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال
- برد پیت مستندی درباره موزیسین فقید آمریکایی میسازد
- بازخوانی یادداشت هوشنگ گلمکانی درباره فیلم شیار ۱۴۳:درخت زندگی ۲
- تازهترین آمار از میزان فروش و تعداد مخاطبان سینما در سال ۹۷
- رضا کیانیان: کار سیاسی نمیکنم، بلندگوی کسی هم نیستم
- حاشیههای این روزهای تلویزیون/ از شایعهای درباره «حالا خورشید» تا جشنوارهای روی اعصاب
- بهرام افشاری از سختیهای «پایتخت» گفت/ به من که رسید شد «ترمیناتور» و «جنگ ستارگان»
- واکنش قاطع تامپسون به ماجرای اتهام اخلاقی جان لستر
- فیلم مدعی اکران نوروزی از راه رسید/ «پیشونی سفید۳» به اکران عید میرسد؟
- دفاع رضا کیانیان از علی کریمی و وریا غفوری :آنهافقط از وزیر امور خارجه سوال کرده اند
- در ادامه پروژه کمرنگ کردن عادل/ فردوسیپور جزو مجریان برتر قرار نگرفت!
- حضور علیرضا قاسمی در «رزیدانس سینه فونداسیون» جشنواره فیلم کن
- سینما در ۴۰ سالگی انقلاب؛ اوج و فرود چهار دهه سینماسازی و سینماداری/ دولت تاجر خوبی نیست
- در نهمین روز جشنوارهی تئاتر فجر چه گذشت؟ / از یک خشونت فانتزی تا خشونت ذاتی در دو تئاتر فجر
- اجرای موسیقی ـ نمایش «توران دخت» در برج آزادی
- اعلام ۳۳ فیلم بخش مسابقهی بینالملل جشنوارهی ۱۰۰
- فیلمهای شاخصی که داوریها دستشان را از اسکار کوتاه کرد
- لعیا زنگنه به “دنیای گمشده” پیوست
- واکنش علی ملاقلیپور به معلم انقلاب خواندن علی شریعتی
- نمایش رسوایی اخلاقی یک کشیش روی پرده سینماهای فرانسوی
- فلورا سام: «قرارمون پارک شهر» بدون حمایت و تبلیغ اکران شد
- ژاله علو بازیگر «مجبوریم» شد
- فرصتی که جشنواره فیلم کن برای کارگردان ایرانی فراهم کرد
- پیام هالیوودیها از اسپیلبرگ تا اسپایک لی به قاضی: «زود خوب شو»
- ناگفتههای محمود کلاری از داوری فیلم فجر/ «از برخی اظهارنظرها متعجب شدم»
- درباره فروش پایین فیلم جن زیبا
- نگاهی به دو فیلم پرچمهای پدران ما و نامههایی از ایووجیما/یادداشتی از مهرزاد دانش