سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم متفاوت مصطفی سیاری به نظر می رسد توفیق بسیار پایینی در جلب نظر مخاطب عام داشته باشد و مخاطبان جدی تر سینما نیز که خواستار فیلمهای متفاوت تری است، استقبال چندانی از حال و هوای فیلم طولانی و کشدار با تم مرگ و وحشت سیاری برقرار نکنند.
داستان کشتار فیلم که به نظر میرسد حداقل نیمی از آن اضافی است و تنها جلوه گری فیلمساز و توانمندی فیلمبردار در به تصویر کشیدن صحنه های زیبا را نمایان می کند، بارزترین اشکال فیلم است که به معنای واقعی کلمه باعث ملال و دلزدگی مخاطب از فیلم می شود و مشخص هم نمی شود دقیقا اصرار کارگردان بر نشان دادن این فضای وهم آلود و منزجرکننده با توجیه متفاوت نمایی چه بوده است.
«متفاوت نمایی» البته از ویژگی های بارز هنرمندان خلاق به حساب می آید که باعث ارتباط مخاطبان با آن میشود اما متفاوت نمایی نیز اصول و آدابی دارد و نشان دادن سر و صورت یک جنازه به تنهایی تفاوت و تازگی برای تماشاگر به حساب نمی آید و عوامل مهم دیگری چون پرداخت و تشخص دادن به کاراکتر ها و روایت داستانی جذاب در ارتباط برقرار کردن و باور پذیری یک اثر هنری موثر خواهد بود.
داستان پر رمز و راز این فیلم همانگونه که اشاره شد بسیار کش دار و طولانی تصویر شده است و این امر باعث شده تعلیق و گره افکنی و گره گشایی های فیلم در زمان و جای مناسب صورت نگیرد و اطلاعات قطره چکانی فیلمنامه نیز یا بسیار با تاخیر و یا بسیار بی ربط با سکانس ها، به مخاطب انتقال یابد و همین مهمترین نکته و آسیب فیلم از نظر تعلیق و معلق نگاه داشتن داستان (مرگ پدر که ناشی از زندگانی پرحرف و حدیث بوده) شده است.
مصطفی سیاری در گفتگویی با اشاره ضمنی به تفاوت و تمایز آثارش با فیلم های بدنه و رایج سینمای ایران، فیلم خود را به دور از فضای صفحه حوادث روزنامه ها و همچنین رقص و آوازهای مرسوم عنوان کرد و در ادامه آن را به مفهوم و مدیوم سینما بسیار نزدیک دانست. این ادعای فیلمساز که به نظر می رسد ادعای بزرگ و متوهمانه ای است به هیچ وجه در طول فیلم و تماشای آن محقق نشده است و نه تنها این فیلم از آثار درخشان و ناب سینمای ایران فاصله زیادی دارد در برقرار کردن ارتباط یک ساعت و اندی با تماشاگر نیز به شدت دچار مشکل است به طوری که بارها در سالن سینما شاهد تکان خوردن ها، بازی با تلفن همراه و صحبتهای کم و بیش زیاد مخاطبان فیلم بودیم که دلیلی بر عدم باور پذیری و ملال آوری فراوان فیلم «همچنانکه می مردیم» است به طوری که آنچه از ادعای فیلمساز و فیلم او مشاهده شد نشان از این دارد که فیلمساز جوان می بایست زمان و وقت بیشتری صرف مطالعه و پژوهش و تماشای فیلم های تاریخ سینما انجام دهد و کار فیلمسازی را بسیار سخت تر از آنچه تصور می شود مشکل فرض کند چرا که با دسترس بودن انواع سریال ها و فیلم های روز دنیا سلیقه مخاطبان بالاتر رفته و فیلم ساختن با این ریتم کند و اشکالات فراوان در متن و اجرا حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چگونه با سفارش و ایدئولوژی، یک اثر هنری تغییر مسیر مییابد/ نگاهی به فیلم «ضد»
- سینماکپشن/ نگاهی به فیلم «بی رویا»
- فیلمسازی در خلاء/ نگاهی به فیلم «خائنکشی»
- فیلمسفارشیِ خوب/ نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «شادروان»؛ موفق در شوخینویسی، ناکام در قصهپردازی
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- برای پرویز پرستویی و به بهانه «مطرب»/ عاشق بازیگری
- نگاهی به فیلم «مسخره باز»/ جبران درهم ریختگی فیلمنامه با پرداختهای جلوهگرانه
- «همچنان که میمردم» به برزیل و ایتالیا میرود
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»