موضوع اصلی «وارونگی»، تاثیرپذیری آلودگی روابط خانوادگی از آلودگی هواست.
سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی:
«در شرایط عادی، و در اولین لایه مجاور زمین، هر چه از سطح زمین فاصله بگیریم و به طرف بالا پیش برویم، هوا سردتر میشود. اگر وضعیت توزیع عمودی دما در این لایه برعکس بشود، به آن وارونگی دما میگویند. به عبارت ساده، و در شرایط عادی، همواره هوای مجاور زمین گرمتر و هوای لایههای بالاتر سردتر است. اما وارونگی دما زمانی است که این شرایط، وارونه یا برعکس بشود؛ یعنی وارونگی دما دلالت دارد بر اینکه هوای مجاور زمین سردتر از هوای لایههای بالاتر باشد.» این تعریفی ساده است از پدیده وارونگی که میتواند مسبب بروز فاجعه شود. در سینمای جریان اصلی و بهویژه در هالیوود، با چنین موضوعی برخوردی میشود به غیر از آنچه در فیلمِ «وارونگیِ» بهنام بهزادی میبینیم. این چنین موضوعی جان میدهد برای ساخت فیلمی که در گونه فاجعه قرار میگیرد. نمونههایش را زیاد دیدهایم. در سینمای فاجعه، ما شاهد مهابتی میشویم که یک شهر یا جمعیتی عظیم را در معرض ویرانی قرار میدهد. درواقع اثرِ رعبآور یک پدیده فاجعهآمیز را در گسترهای فراخ به ارزیابی مینشینیم. اما در فیلم «وارونگی» تاثیر این پدیده آبوهوایی به سطح یک خانواده تنزل یافته و شهر در چشمدید خالق فیلم، در لایه بعدی قرار میگیرد. آنچنانکه دوربین کمتر در گوشه و کنار شهر حرکت میکند و ما چیز زیادی از فیزیک و شیمی وارونگی نمیبینیم و به تعبیری دیگر آلودگی هوا در گستره شهر نمایان نمیشود. اما موضوع اصلی، تاثیرپذیری آلودگی روابط خانوادگی از آلودگی هواست. درست مثل جابهجا شدن تودههای هوای سرد و گرم. اینجا جابهجایی در رفتارشناسی آدمهاست. اولین چیزی که همواره آدمهای یک خانواده از یکدیگر طلب میکنند، حمایت است. اما وقتی وارونگی اتفاق میافتد، دعوا و پشت یکدیگر را خالی کردن، جایگزینش میشود.
«وارونگی» از آن دسته فیلمهایی است که نقطه عزیمتشان، رسیدن شخصیت اصلی به یک تصمیم و اصرارش بر انجام آن تصمیم است. از همین حیث است که تا شخصیت راه نمیافتد، فیلم نیز بیحرکت است، چراکه کنارِ شخصیتی حرکت میکند که سرگردان و منفعل است. درواقع آنقدر بیاراده است که انگیزهای را در ما ایجاد نمیکند که همراهش شویم. گاه حتی از اینکه اینچنین واکنشی عمل میکند، از دستش خسته میشویم و حرص میخوریم. تا پیش از آنکه بخواهد در برابر هجوم خانواده بر زندگیاش بایستد، صرفا به واکنشهایی خنثی بسنده میکند و کنشی از او سر نمیزند. او تا به این نقطه، همواره در جهت خوشداشت دیگران حرکت کرده و برای آنها بوده. به گونهای که تا برایش تصمیم میگیرند زندگیاش در تهران را جمع کند و به شمال برود، بهراحتی پذیرای آن میشود. اما از جایی دست به طغیان میزند و قصد میکند اوضاع را به نفع خود عوض کند؛ همانطور که بقیه آدمهای زندگیاش همواره به منافع شخصی خود فکر کردهاند و او را در حاشیه قرار دادهاند. حالا وقتش شده که او خودی نشان دهد. اکنون میخواهد برای خودش باشد. مشکل نیز از همین نقطه آغاز میشود. چه میشود که او دیگر نمیخواهد آن آدمِ سابق باشد؟ «وارونگی» خالی از کنش، موقعیت یا لحظهای است که بتواند به این سوال پاسخ بدهد؛ سوالی اساسی که در ذهن بیننده شکل میگیرد و بیپاسخ میماند.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلایه بهنام بهزادی از انتشار نسخه «غیرقانونی» فیلم «تنها دو بار زندگی میکنیم»
- صدور پروانه نمایش خانگی برای ۲ فیلم
- روزهای پایانی فیلمبرداری فیلمی با بازی امیر جعفری
- تهمینه میلانی: «برادرم خسرو» و «وارونگی» را حتما تماشا کنید
- «وارونگی» به خانهها آمد
- وارونگی در هشتاد سینمای فرانسه اکران میشود
- اکران وارونگی در سینماهای انگلستان
- عکسی از بهنام بهزادی، سحر دولتشاهی و ستاره پسیانی پس از رأی دادن
- نگاهی به «وارونگی»، ساخته بهنام بهزادی/ گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
- گفتوگو با بهنام بهزادی، کارگردان «وارونگی»/ می خواستم چیزی به چشم نیاید
- نگاهی به فیلم وارونگی ساخته بهنام بهزادی/ وارونگی پندارها و کردارها!
- واکنش بهنام بهزادی به حواشی جشنواره/ مشروعیت و اعتراض
- یک کارگردان ایرانی داور جشنواره گوتنبرگ سوئد شد
- بهنام بهزادی: «وارونگی» میتواند پارهای از زندگی ما باشد
- «وارونگی» بهزادی با حضور هنرمندان سینما افتتاح شد + گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزیدگان آکادمی ایسفا معرفی شدند/ جوایز اصلی به «ارفاق» رسید
- بهرام دهقانی در جشنواره «سایه» تجلیل شد/ دهقانی: ما به «سینما» اعتبار نمیدهیم
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ستاد صیانت از آثار سینمایی فعال است/ ضرورت مساعدت صداوسیما
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- معرفی چهار بسته ویژه و استثنایی رومینگ همراه اول در امارات
- جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ با فیلم سینمایی «گاو» افتتاح میشود
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- سرویس سفر و گردشگری اپلیکیشن «اوانو» راهاندازی شد
- شناسایی افکار منفی برای دوستداران کتاب
- حقایقی درباره عزیز الله حمید نژاد به بهانه سالروز تولد او:قصه گوی آدمهای گمنام
- نمایش «اول شخص مفرد» / گزارش تصویری
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۲)
- با فرومایگان چه باید کرد؟
- در انتخاب برنده بخش فیلم کوتاه؛ همکاری با «تیکتاک» برای کن دردسرساز شد!/ جدایی رئیس داوران
- یادداشت محمد حقیقت از کن/ EO؛ فیلم جنونآمیزی که داوران جرات نمیکنند به آن جایزه بدهند!
- اصلانی در رونمایی از کتاب «شطرنج باد» مطرح کرد؛ ناسرهها جای سرهها را گرفتهاند/ از توجه به «شطرنج باد» دیگر خرسند نمیشوم
- اما سفر نیست علاجِ این درد/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ونجلیس، آهنگساز یونانی برنده اسکار درگذشت
- نشست تخصصی اولین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات برگزار شد
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۱)
- قهرمان تنهایی که دوربین رهایش نمیکند/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- توضیحات روابط عمومی خانه هنرمندان ایران: آنقدر دیر درخواست دادند که امکان هماهنگی وجود نداشت/ بزرگداشت استاد بیضایی از ابتدا هم قرار بود در خانه تئاتر برگزار شود
- جشنواره کن تام کروز را غافلگیر کرد/ اهدای نخل طلای افتخاری
- جواد نوروز بیگی : در انتظار صدور پروانه ساخت فیلم زندگی شهید ابراهیم هادی هستیم
- تیمهای برتر در حل چالشهای هوش مصنوعی همراه اول برای رویداد مهما معرفی شدند
- Avast Driver Program updater Review
- رئیس سازمان سینمایی در همدان اعلام کرد: تولید فیلم سینمایی شهید «سردار همدانی»/ تشکیل کمیته پیگیری سفرهای استانی
- جزئیات برگزاری دورههای رفع اشکال رایگان در شاد