سینماسینما، سام بهشتی:
در طی سال هایی که گذشت، همیشه یک طرفِ جنگ هشت سالِ ایران با عراق در آثار سینمایی ما به تصویر کشیده شد. از جنگ در حوزه دفاع مقدس تصویری مردانه ارائه می شد که فقط رزمنده ها در آن قهرمان اصلی بودند و همیشه زنان و کودکان ما مظلوم اول بودند و تصویری که ارائه شد این بود که زن ها نقشی ندارند و همیشه نیازمند یک تکیه گاه هستند و تصویر کاریکاتور گونه ای از حضور زن ها در سینمای جنگ داشتیم که نقش آن ها فقط خیاطی، سبزی پاک کردن، سفره انداختن و دعای اَن من یٌجیب خواندن برای سلامتی رزمندگان بوده است اما به تازگی فیلمساز جوانی پا به عرصه سینما گذاشته و با ساخت فیلم ویلایی قواعد را بر هم زده است و تصویر تازه ای نقش از زنان در جنگ ارائه می کند که به شدت درست است و می توان گفت تا به امروز با خلا همچنین نگاهی به تاثیرگذاری نقش زنان در دهه شصت و سال های جنگ مواجه بودیم. منیر قیدی با ساخت فیلم ویلایی ها یادآوری کرد که این رشادت ها یک طرف دیگر هم دارد.
ویلایی ها پر از لحظات نفس گیر و تعلیق های عذاب آور است و انگار کارگردان می خواهد احساس مخاطب را چنگ بزند و در خلق این حالات هم به شدت موفق عمل می کند. نکته مهم این جا است که قصه روی کاغذ درست است اما فیلمنامه آنچنان که باید شسته و رفته نیست و چند اختلال روایتی و سکته در فیلمنامه وجود دارد که آن به خرده قصه های فرعی بازمی گردد که با حذف برخی از آن ها ریتم و ضرباهنگ فیلم درست تر خواهد بود.
دوربین و فیلمبردار در خدمت روایت قصه هستند و در هیج پلانی با اضافه کاری مواجه نیستیم، علی قاضی فیلمبرداری درخشان و منسجمی داشته است و هلی شات ها و حتی دوربین روی دست ها به شدت در خدمت محتوای فیلم است و بیرون نمی زند.
ویلایی ها یک درام زنانه و به شدت تلخ و دلهره آور است که برای خلق این فضاها و شکل گیری این تعلیق ها بازیگران نقش حیاتی و مهمی دارند که اگر کارگردان، انتخاب های دیگری داشت، قطعا این اتمسفر سنگین و تاثیرگذار شکل نمی گرفت، طناز طباطبایی نقش اصلی زن این درام زنانه است و با نبوغ هوشمندانه اش در عرصه بازیگری، کاراکتری را خلق می کند که شخصیت آن دو وجه و جهت دارد، اول باید نقش مادری اش را در آن شرایط ایفا کند و دوم زنانگی و زندگی خود کاراکتر است که طباطبایی به صورت خلاقانه و استفاده از تکنیک های متفاوت از عهده نقش بیرون می آید.
در کنار این بازیگر نقش مکمل دیگری وجود دارد که پریناز ایزدیار است و او برای بار دیگر ثابت کرد که بازیگر تک بعدی نیست و این انعطاف پذیری را دارد که در نقش یک فرمانده پایگاه و همسر شهید هم به خوبی ایفای نقش کند و ماندگار باشد.
شاید ویلایی ها یک فیلم سینمایی درخشان و خوش ساخت نباشد اما یک تجربه فوق العاده از فیلمساز زنِ جدیدی است که در سینمای ایران متولد شده است و باید به او خوش آمد گفت که در اولین گام به سراغ سوژه ای می رود که ذهن های ما را بیدار کند و تلنگری به ما بزند که اگر ما اخراجی هایی داشتیم، ویلایی هایی هم بودند که زنانه رشادت کردند و غیرت آن ها صد برابر مردان بوده است، از خود گذشتند تا این خاک بماند، زنان و مادرانی که بی قرار و چشم به راه فرزندانشان بودند تا لحظه را در کنار هم باشند، چه خوب گفت فاضل نطری :
بعد از این بگذار، قلبِ بی قراری بشکند
گل نمی روید، چه غم، گر شاخساری بشکند
ویلایی ها را در این روزهای جشنواره فیلم فجر از دست ندهیم چون یکی از فیلم های مهم سینمای ایران در دهه معاصر است.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استوار بر سایر اجزا و عناصر/ نگاهی به موسیقی فیلم «دسته دختران»
- عشق است و آتش و خون/ نگاهی به فیلمهایی که از زنان میگویند؛ «دسته دختران» و «هِناس»
- یک بیگ پروداکشن بیخاصیت/ حسادت زنانه یا حس مادرانه/ نگاهی به فیلمهای «دسته دختران» و «بیمادر»
- باصلابت و جنگجو/ نگاهی به بازی فرشته حسینی در فیلم «دسته دختران»
- افتادن به ورطه سانتیمانتالیسم و احساساتگرایی/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر؛ سوالات و انتقادات بیپاسخ خبرنگاران از عوامل فیلمها
- دراماتیک و نفسگیر و قصهای که شکل نمیگیرد/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- قصهای گمشده در هیاهوی انفجار/ نگاهی به فیلم «دسته دختران»
- «دسته دختران»؛ داستان فدای سکانسهای جنگی شد
- در نشست رسانهای «دسته دختران» عنوان شد؛ سیستم سمفا بر آرای مردمی کنترل ندارد
- «دسته دختران»، در مراحل پایانی پستولید
- «دسته دختران» وارد مرحله پس از تولید شد + تیزر
- نیکی کریمی در فیلم جدید منیر قیدی بازی میکند
- لیلا حاتمی بازیگر فیلم «دسته دختران» منیر قیدی شد
- منیر قیدی فیلم دوم خود را میسازد/ «دسته دختران»، فیلمی با محوریت مقاومت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود