سینماسینما، نیوشا صدر:
کیش و دریای آن زمانی از مشهورترین مراکز صید مروارید جهان بود؛ مرواریدهایی درشت، رنگارنگ با عمری دراز و کیفیتی مثالزدنی. بومیان این منطقه که خاکش برای کشتوکار بیشوکم سترون است و آسمانش کمباران، پیوسته برای صید، صید ماهی، صید مروارید، چشم به دریا داشتند و روزی خود را از آن میجستند.
رواج مرواریدهای پرورشی و کاسته شدن از ذخایر صدفهای مرواریدساز و تکیه بر اقتصاد نفتی، تنها چند دلیل از بیشمار دلایلی بود که زندگی بسیاری از بومیان را دگرگون کرد، گرچه چشمهای آنها هنوز برای رسیدن روزی به دریا خیره مانده و دستهایشان هنوز به همان سو دراز است.
کیش لقب منطقه آزاد تجاری را یدک میکشد؛ لقبی که تداعیکننده جذب سرمایه است، تداعیگر افزایش درآمد، کارآیی اقتصادی و فرصتهای اشتغال. اما این لقب و عباراتی که در پی آن میآید، برای بومیان این منطقه چه در بر داشته است؟ به گمانم تقوایی تمامی اینها را بهسادگی و روشنی در یک واژه خلاصه کرده است؛ مقوا.
با قدم زدن و عبور از هتلها و پاساژها و مراکز تفریحی و توریستی کیش، به خیابانها و کوچه پسکوچههایی پا میگذارید که محل زندگی بسیاری از بومیان است و بیشترین چیزی که پس از شگفتزدگی از تضاد هضمناشدنی شکل و شمایل ساختمانها و ساختار شهر خود را به رخ عابران میکشد، فراوانی بچههای کوچکی است که با ظاهر و لباسی که بهروشنی خبر از حال و روز خودشان و وضعیت اقتصادی والدینشان دارد، میان خاکوخل میدوند و بازی میکنند. در تمامی این لحظات و حین تماشای تمامی این صحنهها، واژه مقوا دلالتهای متنوع و متفاوتی مییابد.
همه چیز در نام خلاصه شده است. برچسب منطقه آزاد تجاری برای بومیان، همان نام مهرشده بر مقوای محصولات است. آنها ناگزیر زندگی پیشین خود را بر بستری ناامن از این نامها گستردهاند؛ نامهایی که همچنان از دریا میرسد، اما غریبهاند، دیگر نه روزیرساناند، نه برخاسته از ذات بخشنده و پرورنده دریا. اینبار دریا تنها واسطه رسیدن آنهاست.
این نامها سقف میشوند و پنجره میشوند و دیوار میشوند، اما همچنان مقوا باقی میمانند.
تقوایی در «کشتی یونانی»اش حرف سادهای میزند، بیشوکم مستقیم و دور از پردهپوشی و پیچیدهگویی، و بر آن با عباراتی با این مضمون که، چه آن را بپسندیم چه نه، در ساختار فرهنگی این مردم معنای ویژهای دارد، موکد میکند: زنت رو میخوای یا مقوا رو؟
و خب… تعلل مرد نشان میدهد که انتخاب چندان هم کار سادهای نیست؛ گرچه حتی اگر او نیز میان مقواها و همسرش، زن را برگزیند، اهمیت چندانی ندارد. دریایی که پیرامون او را گرفته، فرصت انتخاب را از او ستانده است؛ قوطیهای خالی در راهاند.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- روایت و نقد «آرامش در حضور دیگران» در بیست و هشتمین قسمت پادکست «سینما، خاطره»
- سعید راد در گفتگو با موزه سینما: تقوایی گفت یا صادق کرده را تو بازی میکنی یا در آن دفتر فیلم نمیسازم
- روایت و نقد «صادق کرده» در بیست و چهارمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- بیبدیل
- رضا کیانیان: حاتمیکیا برای «آژانس شیشهای» در ابتدا من را نپذیرفت میگفت فیلسوف هستم
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش نهم
- گفتوگو با پروانه معصومی، برنده نخستین جایزه بازیگری زن جشنواره فجر/ بیهیاهو زندگی کردم
- برشهای کوتاه/ مستند «پنجشنبه بازار میناب»
- ما قدرشناسانِ سنّت مهرجویی
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- خانه هنرمندان ایران میزبان «سرزمین خیالی من» میشود/ اعتراضاتی که با بلیت مترو کلید خورد
- در چهارمین نشست «بازیابی» مطرح شد؛ کوک کردن ساز «اعتراض» در جامعه موسیقی/ هیچکس به داد ما نمیرسد
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- آخرین آمار فروش سینماها در فاصله پنج روز تا جشنواره فجر
- پانتهآ پناهیها در نمایی از «کاپیتان»/ اولین تصویر فیلم منتشر شد
- رئیس صداوسیما به رئیسجمهور نامه نوشت/ جدال بر سر «سقوط» بالا گرفت
- انگیزه استفاده از ۵G با مقرراتگذاری هوشمند و حمایتهای دولتی بوجود میآید
- اهدای جایزه همراه اول به پایاننامه سال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- بازیگر باید پوست کلفت باشد/گفت وگو با مینا عبدی بازیگر
- اسکار و سزار زنان فیلمساز را فراموش کردهاند یا…
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- صدایی که کلمات را تبدیل به تصویری واضح میکرد/ در یادبود هوشنگ لطیفپور
- تکملهای بر یادداشت رمانتیسم خونبار
- یک اجرای جنونآمیز/ یادداشت کارگردان «ملاقات خصوصی» درباره بازی پریناز ایزدیار
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- همراه اول با هدف جذب نخبگان و بهعنوان حامی الماس در «نمایشگاه کار» حضور دارد
- «درب» بعد از جشنواره فجر اکران میشود
- نامزدهای جوایز سزار معرفی شدند/ «معصوم» در صدر
- حساسیتها و دشواریهای تولید و عرضه محتوا در ویاودیها بررسی شد
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- سینماهای مردمی جشنواره فجر اعلام شدند
- با حضور مسعود شعاری، مهران مهرنیا و فردین خلعتبری؛ مداخلهی هنرمند موسیقی در صورتبندی امروز و فردا بررسی میشود
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۳ اعلام شد
- انیمیشن «خانه» بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیکا آرژانتین شد
- عاشقانهای که دچار کماقبالی شد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- مثل یک خانواده بزرگ و صمیمی در دوران طلایی مطبوعات/ در یادبود ابوالحسن مختاباد
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بینالمللی داکا شد
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»