سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
به واسطه ساخت لباس شخصی به کارگردانی امیرعباس ربیعی، بعد از مدتها یک فیلم سینمایی در فضای ژانر دیدم. ژانر درام سیاسی معمایی و به عنوان یک فیلم درام سیاسی معمایی دچار خنده نشدم و یک کمدی ناخواسته تماشا نکردم. به نظر من این یک قدم بزرگ است.
اگر بخواهیم به فیلم فرای آن که براساس وقایع سیاسی تاریخی در سالهای ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲ و حزب توده نگاه کنیم، فیلم هم در فیلمنامهنویسی و هم در مرحله کارگردانی و جلوههای ویژه، فیلمبرداری و مباحث فنی و انتخاب بازیگر ، هدایت بازیگر و اجرای بازیگر با یک اثر همگن تماشا مواجهیم. اثری که توانایی آن را داشته یکی از بهترین فیلمنامههای چندسال اخیر ایران را بر مبنای واقعهای تاریخی به رشتهی تحریر در بیاورد، بتواند داستانگو باشد، شعار از دل آن بیرون نزند و جفت و بست روابط، موقعیت رخدادها را طوری کنار هم بچیند و مدون پیش رود که تا لحظه آخر آن حس تعلیقی که جزو ویژگیهای ذاتی دارمهای سیاسی معمایی است، برای ما برقرار میماند. ما تا لحظه آخر دو به شک هستیم که واقعیت چیست و نتیجه کار چه خواهد شد.
امیر عباس ربیعی به عنوان کارگردان فیلم اول این فیلم را ساخته و این مسئله بسیار مهمی است. این کارگردان در فضاسازی و ایجاد اتمسفر تداعی کننده دهه شصت که همزمان هم مخاطب را قانع میکند که این تصویر، تصویر دهه شصت تهران و ایران است و هم اینکه در انتخاب و استفاده مناسب از لوکیشنها و فضاهای متروک و انتخاب لنز، زاویه دوربین و جلوههای ویژه، به خوبی توانسته است فضای تعلیق آمیز ، معمایی و خوش طعم سینمایی را ترسیم کند. تمام مولفههای فیلم در خدمت فیلمنامه است که مشخصا روی آن کار شده و بعد ساخته شده است.
وجه مثبت دیگر فیلم، استفاده درست از گروه بازیگرانی که بیشتر تجربه تئاتری دارند است. به طور ویژه توماج دانشبهزادی و مهدی نصرتی به عنوان دو نقش اصلی این فیلم کسانی هستند که در عرصه تئاتر درخشیدهاند. بازیگران این فیلم به طور کلاسیک تمرینات تئاتری انجام دادهاند و در نهایت خروجی آنها در مقابل دوربین قرار گرفته است.
نکته دیگر این فیلم اینست که ما بعد از مدتها یک درام سیاسی معمایی میبینیم که مفاهیم سیاسی در آن با تکنیکهای فیلمنامهنویسی و داستانگویی امتزاج پیدا کرده است. هیچ لحظهای از فیلم نیست که ما با دیالوگهای شعاری در ذهنمان باقی بماند. فیلم با وجود دو ساعت زمان آن، کشش کافی تماشای فیلم برای مخاطب دارد.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
- چرا این همه خشم؟! به بهانه میزهای مستطیل شکل جشنواره فجر
- بیمها و امیدها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- اعضای شورای سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین