بنیاعتماد در «آیآدمها» ارزش فرد را یادآور می شود
سینماسینما، نیوشا صدر ـ سالهاست که نام رخشان بنیاعتماد، افزون بر فیلمسازی برجسته، برای بسیاری از ما یادآور شرف، اخلاق و انسانیت است. حتی در شرایطی که امکانی، یا امکان درستودرمانی برای فیلمسازیاش وجود ندارد و روزهای عمر نازنینش، تکتک از کف میروند، بیشتر از کفِ ما تا خودِ او، در این زمانه قحطالرجال و قحطالنسا، او برای استفاده از حداقلهای برجایمانده به هر دری میزند و از هر مجالِ اندکی، سرشارترین، خلاقهترین و شرافتمندانهترین بهره را میبرد.
بنیاعتماد، در «آیآدمها»، فارغ از شناساندن موسسه نیکوکاری «زنجیره امید» به کسانی چون من، که حتی نام آن نیز به گوشم نخورده بود، و شناساندن پزشکان متفاوتش، پزشکان مهربانی که جانها برایشان اسکناسهایی نیستند که از جیب بیماری رهاشده بر تخت بیمارستان، خرج تفریحات سفرشان میکنند، پزشکانی که به قول بولگاکف «جایی در اعماق روحشان، نسبت به درد و رنج انسانها بیتفاوت نشده است»، پزشکانی که لبخند و کلام و نگاهشان، رنگ را به رخسار بیمار و حیات را به شریانهای او بازمیگرداند، ارزش فرد را که در عشقهای کمیتیافته و فرمایشی امروز بهکل ناپدید شده، یادآور میشود. بنیاعتماد تودههای بیشکل نیازمندی را که جامعه تنها در جشنها، جشنهای نیکوکاری و عاطفهها و مراسمی اینچنینی به یادشان میافتد و با خرج مبلغی، کم یا زیاد، وجدان خود را از بار تقصیر سبک میکند، به «افراد» به «فرد» بدل میکند.
تلاش بنیاعتماد بر این است که به نامی میان صندوقهای بزرگ و متعددی که در همه جا به چشم میخورد و بسیاری بدون اینکه تصویری روشن و حتی مبهم از سرنوشت آنچه داخل آن میریزند داشته باشند، به چشم بلاگردان زندگی خود به آن مینگرند، هویت بدهد. و آنچنان در این کار موفق است که وقتی پایت را از سالن بیرون میگذاری، همراه با شادمانیای که از تبدیل جریان مُقَطع هوا در نای پسرک، به نسیمی روان، زیر پوستت دویده است، همراه با شادمانیای که از قدم گذاشتن محتاطانه و لرزانِ دخترکی روی زمین حس میکنی که بالاخره استخوان پایش جوش خورده است، همراه با شادمانیای که از بهراهآمدنِ ستون فقرات دخترکان و پسرکانی داری که اکنون سرنوشتشان آنچنان برایت اهمیت یافته که با چشمان سرخ در انتظار بیرون آمدنشان از اتاق عمل بنشینی، ذهنت، چشمان نادیده معصومه را، چشمانی که قابِ دوربین، در تلاش بر حفظ حریمها، تو را از دیدن آن محروم کرده، به کابوس بدل میکند. دیگر خلاصی نخواهی داشت از تصویر وهمگون چشمان نادیده دخترکی معلول، در کنج اتاق خانهای که کلید آن به دست پدر و مادری کودکآزار است.
بنیاعتماد به صندوقهایی شکل و جان و هویت میبخشد که از فرط دیدن مشابهانشان، از گستره درک آگاهانهمان بیرون ماندهاند. فیلمساز یگانه ما، با «آی آدمها»یش سرنوشت آنچه را در این صندوقها میریزیم، به بخشی از رویاها و کابوسهایمان بدل میکند.
ماهنامه هنر و تجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- بنیاعتماد: زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- تمدید اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
- اکران اینترنتی «توران خانم» ساخته مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
- برای بهاریهای سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
آخرین ها
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- رابرت بنتون درگذشت
- «زندگی با خبر» منتشر شد
- نمایش نسخهٔ ترمیم شدهٔ «جویندگان طلا، ۱۹۲۵، چارلی چاپلین» پیش از افتتاحیهٔ جشنوارهٔ کن
- فرشتگان آلوده صورت
- معرفی برگزیدگان سومین دوره جایزه رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری اطلاعات
- قوانین جدید برای جشنواره کن؛ برهنگی روی فرش قرمز ممنوع است
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار اثر صادر شد
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- «بامداد خمار» و «مو به مو» در راه نمایش خانگی
- نظر رضا علامهزاده درباره حضور دو فیلم ایرانی در کن؛ حضور فیلمهای پناهی و روستایی را افتخارآمیز میدانم نه اعتراض برانگیز
- هر دو فیلم ایرانی به درستی در کن پذیرفته شدند/ فیلم روستایی علیه جامعه مردسالار است
- فوت یک بازیگر جوان/ پدیده ابطحی درگذشت
- هفتاد سالگی هنروتجربه در جشنواره کن
- کاپولا یک هتل سینمایی راه انداخت
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- «صبحانه با زرافهها» به اکران آنلاین رسید
- نگاهی مدعیان نخل طلا/ کن ۲۰۲۵؛ صحنه تقابل سینماگران کهنهکار و استعدادهای نوظهور
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- در آستانه جشنواره کن/ فشارها بر سازندگان فیلم «یک تصادف ساده» شدت گرفت
- نمایش فیلم کوتاه «ابراهیم» در پنج جشنواره بینالمللی
- یک درخواست از هیات رئیسه خانه سینما و نگرانی برای فیلمسوزی
- در آستانه آغاز اکران؛ پوستر «بیسروصدا» رونمایی شد/ روایتی بیپرده از یک داستان بیسروصدا
- پایان فیلمبرداری «اسکورت» با حضور امیر جدیدی و هدی زینالعابدین
- آغاز پویش روزهای ۱۰۰ میلیون تومانی همراه اول