سینماسینما، سیدرضا صائمی:
موسیقی بیواسطهترین هنر است که نیازی به ترجمه ندارد و از طریق ارتباط حسی با مخاطب خود ارتباط برقرار میکند. بااینحال گونههای مختلف موسیقی با تجربههای زیسته فردی و اجتماعی، نسبتی متفاوت دارد و همه را نمیتوان در ذیل یک نظام مفهومی و نشانهشناسی معنا کرد. «بزم رزم» مستندی است که به بررسی تحلیلی درباره موسیقی دهه ۶۰ ایران از سال ۵۷ تا ۶۷ میپردازد؛ سالهایی که موسیقی نیز همچون تحولات سیاسی- اجتماعی جامعه دچار التهاب و کنشهای انقلابی بود و در نسبت با مناقشات تئوریک، فقهی و سیاسی دچار قبض و بسط پروبلماتیک و عملی میشود. دستکم سه عنصر و مولفه مهم را میتوان بهعنوان عوامل موثر بر جذابیت این مستند برشمرد. یکی تداعی خاطرات نوستالژیک ذهنی و حسی از شنیدن برخی آثار است که طی آن سالها در حافظه شنیداری مردم ما تثبیت شده است. دوم تصاویر آرشیوی و بعضا کمتر دیدهشده از برخی اجراهایی موسیقایی که دارای جذابیتهای تصویری و تاریخی است و سوم نوع نگاه و رویکرد مستندساز به سوژه است که در پیوند بین موسیقی و سیاست یا موسیقی و تحولات تاریخی، تجلی پیدا میکند. درواقع «بزم رزم» نوعی جامعهشناسی موسیقی ایرانی در دهه ۶۰ را بازنمایی میکند که ضمن ارائه برخی اطلاعات جذاب درباره روند تحول موسیقی بعد از انقلاب یا قصه شکلگیری آهنگ و سرودههای مختلف، قدرت تحلیل به مخاطب میدهد تا به درکی شناختی از تحولات و فرازونشیبهای سرگذشت موسیقی در یک برهه مهم از تاریخ معاصر کشور به دست آورد. گفتوگو با بزرگان موسیقی معاصر، از حسین علیزاده و بیژن کامکار گرفته تا کامبیز روشنروان و حسامالدین سراج و…، هم عمق این تحلیلها را بیشتر کرده و هم تنوع دیدگاههای مختلف را درباره موسیقی دهه ۶۰ روایت میکند. اگرچه زمان مستند طولانی است و ۱۲۵ دقیقه میتواند برای یک مستند تحلیلی خستهکننده باشد، اما حضور خود موسیقی و نمایش عکس و فیلمهای آرشیوی از آن به تلطیف درونی و ساختاری خود اثر کمک کرده و امکان کسالت مخاطب را کاهش میدهد.
«بزم رزم» البته نگاه کاملی به موسیقی دهه ۶۰ ندارد، بلکه دو ژانر موسیقی انقلابی و دفاع مقدسی را دستمایه روایت خود قرار داده است و نگاه تخصصی و اختصاصی به آن میاندازد. در این نگاه تحلیلی ابعاد مختلف این گونه موسیقایی مورد بررسی قرار میگیرد که میتوان آن را به دو بعد عمده درون موسیقایی و برون موسیقایی تقسیم کرد که در ساحت اول به چگونگی شکلگیری برخی آهنگها از حیث ساختار موسیقی آن پرداخته شده و در بخش برونی به عوامل سیاسی و اعتقادی و انقلابی که منجر به شکلگیری و تولد نوع تازهای از موسیقی شده است، میپردازد. آنچه «بزم رزم» را به مستندی قابل توجه و ارزشمند بدل میکند، روایت جامع از تحولات معاصر موسیقی در دو حوزه موسیقی جنگ و انقلاب است. بنابراین میتوان آن را نمونه موفقی از یک مستند پژوهشی دانست که قطعا مخاطب، بهویژه علاقهمندان جدی موسیقی، خاصه دانشجویان و هنرجویان موسیقی را راضی میکند. غنی بودن تصاویر و فیلمهای آرشیوی این فیلم شگفتانگیز است. مخاطب با عکس و فیلمهایی مواجه میشود که بهندرت آن را در جایی حتی از خود تلویزیون دیده است، ازجمله سخنرانی آیتالله خامنهای در نماز جمعه درباره موسیقی و حدود شرعی آن، یا اجرای سرود توسط نوجوانان در جماران و در حضور رهبر انقلاب. از سوی دیگر فیلمهای آرشیوی از برخی کنسرتها و برنامههای تلویزیونی در حوزه موسیقی، بهویژه سرودهای انقلابی که بارها آن را شنیدهایم، اما تصویری از اجرای آن ندیدهایم. به این مثالها میتوان موارد دیگری را هم اضافه کرد که نشان از غنای آرشیوی و بصری این مستند دارد. جالب اینکه برخی نوحهها و سرودهای معروف زمان جنگ هم بهعنوان شکلی از ساختار موسیقایی مورد تحلیل قرار میگیرد تا درنهایت «بزم رزم» به مستندی جامع درباره موسیقی انقلابی و جنگی بدل شود. در این بازخوانی البته نوعی آسیبشناسی موسیقی معاصر هم به شکل ضمنی مورد بررسی قرار میگیرد و اینکه چطور برخی سیاستهای غلط فرهنگی یا نگاههای متعصبانه و افراطی به روند توسعه کمی و کیفی موسیقی آسیب زده است. در یک تحلیل کلی میتوان مستند «بزم رزم» را از حیث فرم به دو بعد گفتوگو و تصاویر و فیلمهای آرشیوی تقسیم کرد که هر کدام از آنها به شکل مستقل دارای اطلاعات و جذابیتهای بصری و بصیرتی خاص خود هستند که یکدیگر را تکمیل کرده، در عین اینکه هر بخش بهتنهایی میتواند بهعنوان یک مولفه مستقل مورد استفاده قرار بگیرد. ضمن اینکه میتوان رگههایی از حس و نگاهی حماسی به موسیقی را در لحن روایت آن ردیابی کرد. تماشای این مستند نیز این حس حماسی و احساسی را به مخاطب منتقل میکند.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
- مژگان خالقی، کارگردان «خنده در تاریکی» در گفتگو با سینماسینما/ میل زیادی به ابتذال در تئاتر ما وجود دارد
- انتشار تیزر هفته فیلم ایتالیا + ویدئو
- اسامی فیلمهای حاضر در هفته فیلم ایتالیا اعلام شد/ از آثار مورتی تا برتولوچی
- هفته فیلم ایتالیا ۱۱ آذر آغاز میشود/ نمایش آنلاین و رایگان فیلمها
- چهارمین دوره هفته فیلم اروپایی برگزار میشود/ اعلام جزییات رویداد
- نانهای بیات/ نگاهی به فیلم «حوا، مریم، عایشه»
- کدام چریکه؟ کدام بهرام؟/ نگاهی به مستند «چریکه بهرام»
- سالها بایست تا دَم پاک شد/ نگاهی به فیلم «پری»
- فهرست فیلمهای روی پرده در سینماهای «هنروتجربه»/ «منگی» از ۱۵ شهریور میآید
- تابناک: نخستین گامها برای تعطیلی بستر نمایش دهها فیلم سینمایی ایران؟
- قابهای نامتعارف بیمعنی/ نگاهی به فیلم «امیر»
- ابوالفضل جلیلی: مشکل فیلمهای من این است که مردم را به فکر میاندازد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مراسم بزرگداشت شمس لنگرودی برگزار میشود
- «بامداد خمار»؛ روایتی دراماتیک از تاریخ معاصر ایران
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- عباس اقلامی، نویسنده سایت سینماسینما درگذشت
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست





