سینماسینما، مینو خانی
باید نسبت به تاریخ هنر غرب حداقل در دوره مدرن شناخت داشت تا اهمیت و تاثیرگذاری مستند «نیلوفرهای آبی اثر مونه» را دریافت و فهمید که کتابهای تاریخ هنر چقدر بی روح، سرد و یک جانبه به روایت تاریخ پرداخته اند و باور کرد که کلام به تنهایی قادر نیست همه آنچه رخ داده را به آیندگان منتقل کند و باید نور و رنگ و صدا و تصویر به کمک گرفته شود تا روایت نزدیک به واقع تری در تاریخ به یادگار بماند؛ کاری که کارگردان ایتالیایی، جوانی یرویلو در «نیلوفرهای آبی اثر مونه» کرده است.
در تاریخ هنر می خوانیم که وقتی در دهه ۱۹۵۰ میلادی به دلیل سخت گیریهای آکادمی هنر فرانسه و نمایشگاه پاییزی پاریس برخی از هنرمندان از جمله گوستاو کوربه، نقاش رئالیست مجبور شد آثارش را که به دلیل تلخی سوژه امکان حضور در نمایشگاه نیافته بود و آنها را در بلواری در پاریس به نمایش گذاشت، مسیر تازه ای در هنر غرب خصوصا در نقاشی ایجاد شد؛ مسیری که خیلی سریع یاران جوان و مشتاقی از جمله ادوارد مانه و کلود مونه پیدا کرد. این جوانان به تاسی از کوربه در بازتاب واقعیت آنقدر پیش رفتند که خواستند تاثیر نور و سایه، شرایط جوّی و اقلیمی را در بازتاب واقعیت موجود نیز در نظر بگیرند. همین دلیل باعث شد که مثلا مونه بعد از تابلوی معروف «امپرسیون، طلوع آفتاب» به شهر روان فرانسه رفت و ۱۶ تابلو از نمای کلیسای جامع شهر در شرایط جوّی و ساعات مختلف شبانه روز کشید تا بتواند میزان نور و سایه ای را که بر اثر تابش خورشید در درگاه ورودی کلیسا ایجاد می شود، خلق کند. اما این روایت سرد و بی روح کجا و داستان خلق یک باغ پر از گل های زیبا که رنگ سرد و گرم آنها در کاشت در نظر گرفته شده و عشق به آب و سفر در مسیر رود سن تا رسیدن به سرچشمه و دریا و ایجاد برکه نیلوفر آبی علیرغم مخالفت اهالی روستا کجا؟ آن هم برای اینکه واقعیتی را در دسترس داشته باشد که بتواند میزان نور و سایه را در زمان خلق اثر درست بازتاب دهد.
در هیچ کجای تاریخ هنرهایی که در دسترس همگان قرار دارد، حضور و پشتیبانی ژرژ کلمانسو، سیاستمدار و وزیر جنگ فرانسه در زمان جنگ جهانی اول از کلود مونه ثبت نشده است، آن هم در زمانی که فضای هنری جامعه فرانسه به علیه هنرمندان نوگرا خصوصا امپرسیونیست ها بود؛ حمایتی که نقش تعیین کننده ای در شکل گیری این سبک هنری و امکان خلق اثر برای هنرمندان خصوصا مونه داشته است. اینکه مونه هنرمند تاثیرگذار سبک امپرسیونیست و پدر اکسپرسیونیسم انتزاعی است برای اهالی هنر نقاشی اثبات شده است، اما اینکه دولت فرانسه باغ گل و برکه نیلوفرهای آبی مونه را مثل دیگر آثار این هنرمند همچون میراث فرهنگی طی یک سده گذشته حفظ کرده است، نکته تعجب برانگیزی است که اهمیت مونه را در تاریخ هنر غرب پررنگ تر می کند.
«نیلوفرهای آبی اثر مونه» فقط به دلیل اهمیت موضوع حائز اهمیت نیست، بلکه از منظر ساخت اثر مستندی که بازتابی از همین هنر یعنی نقاشی است، نیز مهم است. تدوین، موسیقی، تحقیقات و گفتگو با متخصصان و کارشناسان زندگی و هنر مونه، رنگ و فیلمبرداری و بازتاب طبیعت بکری که بخش مهمی از ذهن مونه را اشغال کرده در «نیلوفرهای آبی اثر مونه» همچون نقاشی های او مخاطب را به سفری فراسوی زمان و مکان می برد و تجربه نابی از مستند را در ذهن می سازد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فاطمه جواهرساز: نباید خودمان را از صحنههای بینالمللی بازار فیلم حذف کنیم
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- کوچه قهر و آشتی/ جشنواره فیلم فجر و جامعه مدنی
- مصاحبه اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی (بخش چهارم و پایانی)/ انتقاد نوروزبیگی از ادغام جشنوارههای جهانی و ملی فجر
- عبدالحسن برزیده: سخنانم درباره جشنواره جهانی فیلم فجر برعکس منتشر شد
- شوخیهای برخی با جشنواره جهانی فیلم فجر
- انزوای ایران و جشنوارهی جهانی فیلم فجر
- وقتی عربستان اهمیت سینما را بهتر از ما میداند
- کمال تبریزی: تلفیق دو جشنواره جهانی و ملی فجر، اشتباهی بزرگ و جبرانناپذیر است
- مهدی حسینیوند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود
- اظهارات امیر اسفندیاری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی فجر
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
- میرکریمی: مطمئن هستم خلاء یک جشنواره بینالمللی ایرانی به زودی و به شکلی دیگر برطرف خواهد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟