به گزارش سینماسینما ،این جامعه شناس دریادداشت خود نوشته است: اصغر فرهادی کارگردانی هوشمند است؛ کارگردانی که تصمیم گرفته برای پیدا کردن بازیگر فیلم تازهاش از ابزار شبکههای اجتماعی استفاده کند و نوعی تعامل سازنده بر پایه خلاقیت و نوآوری بسازد. فرهادی با یک تصمیم خلاقانه خلاقیت مردم اجتماعش را محک زده و بهترین نوآوریها را برای اثر تازه هنریاش انتخاب کرده. از آنجایی که بخش گستردهای از ایدهپردازان خلاق جامعه در لایههای زیرین قرار دارند با این اقدام میتوان آنها را کشف کرد و از توانمندیهای آنها بهره گرفت. این اقدام فرهادی همان همگام و همراه شدن با جامعه است. قطعا کارگردان میدانسته از طریق این شبکهها میتواند استعدادهای خوبی را کشف کند و از آنها در فیلمش استفاده کند. همچنین میدانسته اگر از خلاقیت مردم استفاده کند، قطعا کاری در اندازههای سلیقه مردم انجام داده و جذابتر خواهد بود. تمام این دانستهها در نوع خودش هوشمندی این کارگردان را به تصویر میکشد. عرصه فرهنگ- هنر ایران نیازمند ایدههای نو و استفاده از نسلهای نو است و شبکههای اجتماعی ابزار خوبی برای پیداکردن این نوآوریها. از طرف دیگر و از آنجایی که فرصت جامعه امروز برای بروز و ظهور استعداد کم است افراد کمتر میتوانند در صحنه واقعی و روزمره استعداد و توانمندیهای خود را نشان دهند؛ عرصههای مختلف فکری، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مخصوصا فرهنگ-هنر با محدودیت جلو میرود و سر راه آنها موانع زیادی قرار دارد. مثلا فیلمسازان برای ساخت یک فیلم و انجام یک کار فرهنگی، با انواع ممانعتها روبهرو هستند. برای همین خالق اثر مجبور است بخشی از تواناییاش را به اسم اثر هنری به تصویر بکشد و بخش دیگر را پنهان کند. رسانههای اجتماعی بر اساس جبران همین کاستیها شکل گرفتند؛ تولد رسانههای جمعی جدید فرصتی را در اختیار کاربران قرار داد که قابلیتها و تواناییهای خود را تمام و کمال بروز دهند. این شاخصه شبکهها اجتماعی کمبودهای فضای فرهنگ- هنر ما را تعدیل و جبران میکند. چنانکه میبینیم افراد در این فضای نامحدود اجازه دارند، هر آنچه میاندیشند را تبدیل به یک پست یا عکس کنند و در یک لحظه برای تعداد زیادی کاربر منتشر بازخوردهای مناسبی هم دریافت کنند. اصلا دریافت این اظهارنظرات است که به تعامل و سازندگی بیشتر اجتماع کمک میکند. این قابلیت شبکههای اجتماعی کاربران را هر روز مشتاقتر و تشنهتر میکند که برای انتقال خلاقیتهای خود از این ابزار استفاده کنند؛ قابلیتی که به افراد مختلف و تفکرات گوناگون فرصت میدهد از این ابزار برای انتقال ایدهها و سوژههای نو و ناب خود بهره بگیرند. حتی تعاملاتی که در شبکههای اجتماعی در جریان است بر پایه وجه خلاقانه این فضا استوار است. فضای فرهنگ- هنر تنوع و تغییرپذیری زیادی دارد، سلیقه مخاطبان این تنوعپذیری را روز به روز جهت میدهد. چنانکه سلیقه مردم برای استقبال از یک کالای فرهنگی هر روز بالا و پایین میشود، امروز یک اثر را میپسندند و مدتی بعد آن را کنار میگذارند و سراغ یک اثر تازه میروند. بنابراین هر هنرمندی برای اثرآفرینی بهتر و جذب مخاطب بیشتر، میتواند با دانستن این نکات اجتماعی، از شبکههای مجازی به نفع اثر تازه و خلاق خود به خوبی استفاده کند؛ اتفاقی که اصغر فرهادی با نگاه اجتماعی دقیق خود، به تازگی کلید زده و میتواند نشانهای باشد برای تمام هنرمندانی که میخواهند همراه جامعه باشند و فرصتهای تازه جهان تازه را از دست ندهند.
٭ جامعهشناس

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار فرهادی در منطقه تاریخی فلورانس/ ایتالیاییها جایزه «استاد سینما» را به اصغر فرهادی میدهند
- سینما، آینه اجتماع یا اجتماع، آینه سینما؟! مستند «کاپرا کجاست؟»؛ در جستجوی فرانک کاپرای سینمای ایران
- «قهرمان» فرهادی در برزیل اکران میشود
- گفتگوی سایت جشنواره کن با اصغر فرهادی/ من عاشق داستانم تا سینما
- ریما رامینفر، «جدایی نادر از سیمین» را برای نابینایان روایت میکند + تیزر
- آغاز هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن / گزارش تصویری
- اصغر فرهادی از پرونده قضایی فیلم «قهرمان» گفت/ یک اتفاق واقعی، در انحصار و مالکیت کسی نیست
- رئیس هیات داوران جشنواره کن: فیلمهایی که درباره سوپر قهرمانان ساخته میشود را نمیبینم
- به دعوت امیر کاستاریکا انجام میشود؛ اکران «قهرمانِ» فرهادی در صربستان
- جوایز جشن کارگردانان به برادران ارک، فرهادی و پاکروان رسید
- اعلام نامزدهای بخش بهترین کارگردانی در جشن کارگردانان
- سهم سینماگران ایرانی در داوری جشنواره کن
- گلمکانی : مخالفان فرهادی انتظار دارند که فرهادی با تانک حمله کند
- قهرمان و اندیشه دو بنیِ ایرانی/یادداشت محمد علی سجادی درباره قهرمان فرهادی
- مروری بر حضور سینمای ایران در جشنواره کن؛ از «زیر درختان زیتون» تا «برادران لیلا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- همکاری پنج ساله فارابی و یونیسف/ جوادی: کیفیت آثار تولیدی حوزه کودک را فدای زمانبندی جشنواره نکنیم
- هشداری برای فقر در ساخت و برنامه سازی گروه سنی نوجوان
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- آزاده جعفری داور فیپرشی جشنواره بینالمللی فیلم هنگکنگ شد
- نامه ای به داود میر باقری /مشتاق سلمان فارسی و شگفت زده از مختار
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- از درد به رستگاری/ نگاهی به کتاب «وقتی نیچه گریست»
- کرهجنوبی با فیلمی از پارک چان ووک در اسکار
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- واکنش سید رضا صائمی به برخی اظهار نظر ها درباره هوشنگ ابتهاج
- پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به مناسبت درگذشت مسعود اسداللهی
- وقتی چارلی کافمن سوژه میشود/ مریل استریپ با «اقتباس» در خانه هنرمندان ایران
- پیر مارا بوی پیراهن گرفت
- پایان فیلمبرداری فیلم رستگاری در قرنطینه
- اکران خصوصی فیلم کوزوو / گزارش تصویری
- اولین تصویر از جانی دپ در نقش لویی پانزدهم
- سایه و یک نگاه سریع
- تاخیر یک هفتهای در اکران «شب طلایی» حاتمیکیا
- خانه هنرمندان ایران به یاد سایه شمع روشن میکند
- مسعود اسداللهی درگذشت
- رازهای سایه
- معرفی فیلمهای بخش اصلی جشنواره نیویورک
- تلاش میکنیم محرومیت بازیگر به اکران لطمه نزند/ وزیر ارشاد تلویحا ممنوعیت کار نوید محمدزاده را تایید کرد
- پخش سه سریال جدید از تلویزیون
- عضو شورای صنفی نمایش: فیلمهای پرفروش هم فقط یک میلیون مخاطب دارند!/ به فکر چاره باشیم
- هوشنگ ابتهاج درگذشت
- زندگی کری گرانت سریال میشود/ بازیگر هری پاتر در نقش اصلی
- آکادمی همراه اول حامی تیمملی المپیاد کامپیوتر کشور در مسابقات جهانی اندونزی
- اولیویا نیوتن جان بازیگر فیلم «گریس» درگذشت