سینماسینما، صبا کریمی در روزنامه قدس نوشت:
«نگهبان شب» فیلم قابل اعتنایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد؛ فیلمی که حاصل تلاش جمعی است و یک اتفاق جدی در ادامه فیلمسازی میرکریمی به حساب می آید.
چند روز پیش از آغاز جشنواره فجر وقتی رضا میرکریمی پلانی از «نگهبان شب» را به عنوان تیزر منتشر کرد مشخص بود جوانی که کنار محسن کیایی نشسته و نقش یک کارگر ساده را ایفا می کند، قرار است با بازی گیرا و درخشانش حسابی سر و صدا کند و حالا با نمایش فیلم به نظر می رسد که این حدس و گمان دور از واقعیت نبوده و سینمای ایران امروز یک بازیگر تازه نفس را در جمع خود دیده است.
رضا میرکریمی از معدود فیلمسازانی است که قصه گویی در سینما را بلد است، او به خوبی می داند چطور داستانش را تعریف کند و یک رمان تصویری جذاب را پیش روی مخاطب بگذارد. اتفاقی که آن را به درستی در فیلمهایش همچون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «زیر نور ماه»، «دختر» و «قصر شیرین» و گل سر سبد آنها «یه حبه قند» رقم زد. او حالا با «نگهبان شب» بازگشته است؛ فیلمی که بار سنگین آن روی دوش تورج الوند، علی اکبر اصانلو و لاله مرزبان است و در هماهنگی با بازی خوب محسن کیایی یک تیم سرپا و درجه یک را شکل می دهند.
تبحری مثال زدنی در هدایت بازیگر
این در حالی است که شاید از وجهه دیگر میرکریمی در مقام کارگردان و بازی گرفتن از بازیگرانش هم نباید به سادگی عبور کرد. او در عین حال که بازیگر شش دانگ و تازه نفسی را به سینما معرفی کرده، بارها ثابت کرده هنرش فقط همکاری با چهره های معروف و شناخته شده نیست و بلد است چطور شخصیت داستان را از بازیگری که چندان تجربه جدی جلوی دوربین ندارد، بیرون بیاورد.
فیلمنامه از دیگر نقاط قوت «نگهبان شب» است، داستانی سرراست و ساده که بی ادعا و فارغ از هیاهو روایت می شود. «نگهبان شب» قصه رسول جوان شهرستانی است که ناامید از یافتن کار، آماده بازگشت به روستایش است که به طور اتفاقی به مهندس (با بازی محسن کیایی) بر می خورد و او را برای نگهبانی شب از ساختمانی نیمه کاره استخدام می کند.
حرف هایی در لفافه اما صریح
این زندگی تازه رسول در کانکسی کوچک در یک ساختمان بزرگ نیمه کاره است، دایی که نقش آن را علی اکبر اصانلو ایفا می کند باغش را در ازای یک واحد آپارتمان به مهندس داده؛ از همان اول توجه دایی به رسول جلب می شود و این آغاز ماجراهای «نگهبان شب» است. شاید بتوان «نگهبان شب» را نسبت به دیگر آثار میرکریمی چیزی فراتر از قصه ای دانست که در حال روایت شدن است. فیلمی که ارجاعات سیاسی و اجتماعی بسیاری دارد و با این که ترجیح فیلمساز این است که حرفش را در لفافه بزند و بگذارد مخاطب برداشت خودش را از آن داشته باشد اما «نگهبان شب» آنقدری صریح هست که به سادگی بتوان متوجه آنها شد اما روحیات میرکریمی اقتضا می کند که دوز محدودی از این گزاره ها را به مخاطب بدهد و قضاوت و برداشت از لایه های فیلم را به او واگذار می کند.
«نگهبان شب» فیلم قابل اعتنایی است که نباید به سادگی از کنار آن عبور کرد. فیلمی که حاصل تلاش جمعی است و یک اتفاق جدی در ادامه فیلمسازی میرکریمی به حساب می آید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- گزارشی از واکنشها به ویدئوی اعتراضی مهرجویی/ اندوه عمومی سینماگران ایرانی
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- جدول ستارههای منتقدان سینماسینما به فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر/ «علفزار» اول شد
- نگهبانی که زود گول خورد/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ساده کردن پیچیدگیها آری، ساده انگاری نه/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- کمی بیرحم کمی جسور/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- روزگارِ ما/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- تصویری از انسانیت/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- ظریف و پرجزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- نگاه شخصیتمحور به موضوعات ساده/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- تکامل تدریجی یک فیلمساز/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- افسانهی پریان در شهر تاریک/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- فیلمسازی به مثابه مهندسی جزئیات/ نگاهی به فیلم «نگهبان شب»
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
آخرین ها
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد